autoweb.cz > Citroën > Nový Citroen C4 na našem trhu: první dojmy
Nový Citroen C4 na našem trhu: první dojmy
Nový Citroen C4 vznikal v době, kdy se automobilky po celém světě potýkaly s krizí. Ne snad, že by to bylo na první pohled na autě vidět – musíte se ale podívat pod pokličku. Tak například v ceníku Citroenu C4 najdete pouze toto pětidveřové provedení. Žádný třídveřový model, kupé, kombík nebo sedan nebude. Citroen ale tvrdí, že stejně skoro 70 % zákazníků dává přednost právě klasickému hatchbacku.
Přeskočme teď v tiskové zprávě odstavce o emisích, ekologii, biopotravinách a multikulturalismu a pojďme se podívat na to důležité – kolik za Citroen C4 zaplatíte a co za své peníze dostanete. Nutno říci, že design se povedl. Auto vypadá velmi dospěle a ať už se na něj díváte zvenku, nebo sedíte uvnitř, máte pocit, že vám společnost dělá větší a prémiovější auto.Uvnitř je více místa (objem kufru také narostl na celých 380 litrů) a nové řešení interiéru je mnohem příjemnější. Přístrojová deska upustila od centrálních budíků a vrátila se k ergonomicky pohodlnějšímu řešení s klasickými přístroji před řidičem. Také zmizel volant s pevným středem. Nový volant je lehčí a levnější, ale mě připadá i příjemnější. Celý interiér působí velmi kvalitně a ergonomicky docela zdařile. Oproti minulé generaci udělala automobilka opravdu velký krok kupředu.
Citroën C4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Trochu vás možná zarazí situace pod kapotou. Nic zásadního se tu nezměnilo a například proti příbuznému Peugeotu 308, ze kterého si Citroen vypůjčil platformu, nedostanete některé motory a převodovky. Ale pěkně popořadě. Úplný základ tvoří atmosférická čtrnáctistovka s výkonem 95 koní a točivým momentem 135 Nm. Je spojena s pětistupňovým manuálem a dáte za ni velmi atraktivních 274 900 korun.
V základní výbavě Attraction dostanete manuální klimatizaci, ABS, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a nastavitelný volant. Stabilizační systém je za příplatek 9000 korun a rádio s CD a podporou formátu MP3 za 9900 korun. Dostanete i multifunkční volant. Atraktivnější je výbava Tendance. Příplatek za ní činí 40 000 korun a dostanete prakticky všechno potřebné. Nejvyšší výbava Exclusive je vyhrazena pouze vrcholným motorům a příplatek činí dalších 65 000 korun. Nejlevnější diesel 1.6 HDI o výkonu 90 koní pořídíte v základní výbavě za 329 900 korun.Ve výbavě je i několik zajímavostí – například systém sledování situace v mrtvém úhlu. Ale velmi atraktivní jsou masážní sedadla, která normálně nacházíme spíše v luxusních vozech s cenou hodně přes milion korun. Tyto sedačky dostanete v nejvyšší výbavě Exclusive, takže za ně nemusíte připlácet horentní sumy. Když už jsme u sedaček – samotná pozice za volantem a možnost nastavení se posunuly k lepšímu a konečně si v autě můžete najít ideální polohu.
Ceny motorizací nadete v přiložené tabulce (viz výše). My jsme měli možnost krátce vyzkoušet nejsilnější benzínovou šestnáctistovku s turbem, která na přední kola přes robotizovanou šestistupňovou převodovku posílá 156 koní výkonu a až 240 Nm točivého momentu. Je škoda, že automobilka narozdíl od minulé generace Citroenu C4 tento motor nenabízí s manuálem. Proč? No, robotizovaná převodovka sice funguje na poměry robotizovaných převodovek dobře, ale v době přesných dvouspojkových skříní a vynikajících efektivních automatů působí trochu nepatřičně a překonaně.K samotnému motoru výhrad nemám, nabízí dostatek výkonu, který plynule narůstá a občas máte pocit, že ho je na přední kola až až. Řazení je však v automatickém režimu trochu ospalé a i když můžete převodovce pomoci ergonomickými pádly pod volantem, pro plynulost řazení je lepší při každé změně rychlosti lehce povolit pedál plynu. Vyžaduje to zvyk.Na silnici se jinak nový Citroen C4 projevuje jako dobré auto. Od řízení nečekejte nějak precizní vyvážení nebo zpětnou vazbu, ale důležité je, že v zatáčkách auto odolává i na zimních pneumatikách a oslizlém povrchu nedotáčivosti docela dlouho. Celkově tak působí auto proti minulé generaci vyzrálejším a úplnějším dojmem, což bude velké většině nových i dřívějších zákazníků ke spokojenosti stačit.
Na definitivní verdikt si počkejte do velkého testu, který již plánujeme. Zatím můžu říci, že se Citroen C4 povedl a pokud vezmete v úvahu jeho cenu, rozhodně se jedná o zajímavou nabídku.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | šestistupňová robotizovaná |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 302 x 26 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové 268 x 12 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 - 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 - 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 115 / 156 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1400 - 4700 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 122,3 |
0-100 km/h (s) | 8,7 - 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,4-8,6 / 5,0-5,1 / 6,3-6,4 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4329 |
Šířka (mm) | 1789 |
Výška (mm) | 1489 |
Rozvor náprav (mm) | 2608 |
Provozní hmotnost (kg) | 1275 - 1350 |
Celková hmotnost (kg) | 1805 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 675 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1650 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 274 900 Kč |
Základní cena test. verze | 454 900 Kč |