autoweb.cz > legislativa > Novinky na silnicích v roce 2024: Co všechno řidiče čeká?
Novinky na silnicích v roce 2024: Co všechno řidiče čeká?
Nový rok přinese spoustu legistlativních změn. Řidiči by se měli připravit na to, že je provoz vozidla bude opět stát o něco víc, a to nejen na poplatcích, ale také pokutách.
Na druhou stranu větší represi vyváží i několik uvolnění. Na dálnicích bude možné jezdit rychleji, platit známku jen za jeden den, nebudete muset s sebou vozit doklady a řídit budou moci i mladší 17 let. Co všechno se tedy změní?
Mýtné v Praze
V souvislosti s výběrem poplatku za vjezd do centra metropole se hovoří již dlouhé roky. Argumentem zastánců opatření je omezení tranzitní dopravy a zklidnění ulic centra Prahy, současně také skutečnost, že jistou formu omezení dopravy postupně zavádí mnoho velkých měst na západě Evropy.
Praha ovšem chystá mýtné, jak to tak u nás bývá, velmi nesystematicky. Jednak není hotová infrastruktura pro tranzitní dopravu v podobě městského okruhu, zadruhé vůbec nepočítá se skutečnými potřebami řidičů. Zástupci města jednou hovoří o zavření celého centra, jindy zase o pouhých třech ulicích. Nijak také nepočítá se zvýhodněním elektromobilů. Denní poplatek by měl činit 200 Kč, nicméně věc ještě není zcela hotová.
Změna bodového systému
Velkou změnu čeká samotný bodový systém, který by se měl výrazně zjednodušit a zpřehlednit. Budou existovat jen tři bodová pásma (2, 4 a 6 bodů), limit pro odebrání řidičského oprávnění zůstává stále 12 bodů.
Výrazně mají zdražit závažné přestupky, naopak „zlevnit“ by měly bagatelní přestupky. Novela také počítá s malými benefity, např. s tím, že řidiči už nebudou muset s sebou vozit řidičský průkaz. Ostatně v dnešním digitálním světě to ani není potřeba.
Konec zvýhodnění elektromobilů
Zastánci elektromobility dlouhodobě hovoří o chybějící podpoře elektrických vozidel, zejména ve formě dotací na pořízení. Politici se snaží alespoň částečně zvýhodnit elektromobily různými benefity, zejména osvobozením od dálničního poplatku a parkování v modrých zónách.
Tomu by však od nového roku měl být konec. Elektromobily totiž v centru města zabírají stejně velké parkovací místo jako klasická spalovací auta, a situace ohledně parkování ve velkých městech je neutěšená. Stejně tak se ve státní kase hodí chybějící poplatky za dálnici. Pokud tak plánujete pořízení elektromobilu, počítejte s nulovým zvýhodněním.
Dražší dálniční známky
S novým rokem můžeme očekávat zdražení dálničních známek. Přestože vzhledem ke kvalitě a velikosti dálniční sítě mohou řidiči namítat, že by poplatek měl být spíš nulový, pravdou je, že cena dálniční známky se mnoho let nezvedla, zatímco inflace roste.
Nově tak můžeme počítat s ročním kuponem za 2 300 Kč místo dosavadních patnácti stovek. Úměrně také zdraží desetidenní a měsíční poplatky. Alespoň jednou dobrou zprávou je, že se zavedou jednodenní poplatky. Přesná výše zatím nebyla určena, hovoří se o 100 Kč na den.
150 km/h na dálnici
Ve světle všechno chystaných novinek pro rok 2024 je alespoň tato zpráva řidiči vítaná. V souvislosti se zdražením dálničních poplatků zákonodárci nabídli řidičům alespoň jistou formu kompenzace ve formě zvýšení rychlostního limitu na dálnicích na 150 km/h.
Má to však háček. Vyšší limit nebude platit plošně, ale jen na vybraných úsecích, zejména nejmodernějších částech dálnic, kde technické parametry dovolují bezpečné zvýšení rychlosti. O konkrétních místech však zatím nebyla řeč.
Řidičák od 17 let
Další vítanou změnou je snížení věkového limitu pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Osobní auta by tak mohli legálně řídit už 17letí. Ostatně je to logické, na malých motocyklech je možné jezdit už od 15 let, takže nemalou míru zodpovědnosti legislativa vkládá do rukou i mladším řidičům.
Novela však počítá s jistými podmínkami. Tou zásadní je přítomnost dohlížející dospělé osoby na místě spolujezdce, což je model, který je známý např. v USA. Změny počítají také s řidičákem na zkoušku, utopističtější návrhy potom jen o pouhých třech možnostech na získání řidičského oprávnění.
Povinné ručení na elektrické koloběžky
Tahle novela působí dosti kuriózně, nicméně je míněna zcela vážně. Hlavní myšlenkou stojící za snahou povinně pojistit elektrické koloběžky je zhoršující se situace v centrech velkoměst, kdy zejména turisté nezřízeně dovádějí na sdílených koloběžkách.
Novela počítá se zavedením povinného ručení pro elektrické koloběžky s rychlostí nad 25 km/h, výjimku mají tvořit elektrokola, u nichž se elektropohon považuje za doplňkový. Nicméně trend ostatních zemí naznačuje, že se v budoucnu povinnému ručení nevyhnout ani elektrokola.
Návrh se nám zdá v jádru správný, nicméně dosti nedotažený. Myslíme si, že jistou formu pojištění zodpovědnosti by měli mít všichni účastníci silničního provozu. Když je mají auta, tak by to mělo stejně platit nejen pro elektrické koloběžky, ale i klasická jízdní kola, s nimiž novela vůbec nepočítá. Ne nutně ve formě povinného ručení, ale třeba jisté formy občanského pojištění zodpovědnosti.
Doklady můžete nechat doma
Od nového roku se mohou řidiči těšit na to, že jim odpadne jedna povinnost, a to prokazovat se fyzicky řidičským průkazem a osvědčením o registraci vozidla, lidově malým technickým průkazem. Odpadnou tak situace, kdy dostanete pokutu v řádu pětistovky za zapomenuté doklady.
Policie si už nyní může vaše údaje načíst ze systému přímo na místě silniční kontroly, a také tak vždy činí, ať už se řidičákem a techničákem prokážete, nebo ne. A právě vzhledem k prostupující digitalizaci zákonodárci rozhodli, že prokazování se plastovou kartkičou je v dnešní době zbytečné. Jen nezapomeňte, že v zahraničí to neplatí a řidičák, techničák i zelenou kartu musíte mít fyzicky u sebe.