autoweb.cz > palivo > EU znovu určuje, čím máme jezdit
EU znovu určuje, čím máme jezdit
Téměř půl miliardy eur chce dát Evropská komise v příštích letech na vývoj vodíkových palivových článků pro automobily. Zároveň hodlá automobilkám usnadnit rychlejší uvádění nových prototypů vodíkových aut na trh. Novinářům to řekli členové Evropské komise Günther Verheugen a Janez Potočnik.
Komise chce podpořit vývoj vodíkových automobilů částkou 470 milionů eur (asi 12,9 miliardy korun). Peníze vloží do projektu, na kterém se budou podílet i soukromé firmy, například z automobilového průmyslu. „Soukromý sektor se zavázal, že přispěje alespoň ekvivalentní částkou,“ uvedli komisaři.
Podle komisařů jsou auta na vodíkový pohon jednou z možností, jak snížit v budoucnu emise škodlivých plynů, neboť jediným produktem při spalování vodíku je pára. Důležité ale také je, aby se produkce CO2 jen nepřesunula od automobilů k výrobě vodíkového paliva. Je proto nutné najít i takový způsob výroby paliva pro auta na vodík, který by rovněž neprodukoval plyny škodlivé pro životní prostředí.
V současné době sice již existují funkční auta na vodíkový provoz, oba komisaři ale uznávají, že masové rozšíření tohoto typů vozidel může trvat dlouhá léta. Důvodem jsou mimo jiné i chybějící čerpací stanice a další infrastruktura. Projekt komise a soukromých firem chce přispět k tomu, aby trh s auty na vodík začal fungovat v komerčním měřítku v letech 2010 až 2020.
Komise také chce, aby nově vyráběné prototypy vozidel na vodík před uvedením na trh absolvovaly stejný proces schvalování, kterým v současnosti v unii prochází klasická benzinová a naftová auta. To by mělo mimo jiné zajistit, aby všechna auta na vodík byla stejně bezpečná jako ta klasická. Zároveň by to mělo umožnit automobilkám umístit své výrobky na automobilový trh rychleji než dosud.
autoweb.cz, ČTK