autoweb.cz > palivo > Americké automobilky lobbují pro etanol
Americké automobilky lobbují pro etanol
Šéfové největších amerických automobilek naléhají na Kongres a vládu Spojených států, aby umožnily větší rozšíření vozidel poháněných etanolem. Jde jim především o pomoc při zvyšování počtu čerpacích stanic poskytujících tento druh paliva. Při své návštěvě Kongresu ředitelé General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler podpořili plán nazývaný 25×25, aby v roce 2025 byla spotřeba pohonných hmot v dopravě z 25 procent kryta z obnovitelných zdrojů. Počet pump s etanolem se ale musí mnohonásobně zvýšit. Kongres by mohl pomoci úlevami či dotacemi při nezbytné přestavbě čerpacích stanic.
Ze 165.000 pump po celých USA lze nyní palivo s etanolem (E85) koupit jen u 685 z nich. Podle oborových odhadů je pro masové rozšíření aut na etanol ovšem potřeba, aby se počet čerpacích stanic s E85 zvýšil na 34.000 až 50.000. Po amerických silnicích jezdí na pět milionů aut uzpůsobených na etanol, k nimž má letos přibýt další milion, převážně z produkce detroitských automobilek General Motors a Ford.
Etanol, který se v USA používá jako palivo míchané s 15 procenty klasického benzinu, se vyrábí vesměs z kukuřice pěstované v zemědělských oblastech Spojených států. Odpoutání se od zahraniční ropy a zároveň podpora domácího zemědělství odpovídá i snahám současné americké vlády. Prezident George Bush v letošní zprávě o stavu unie uvedl, že do roku 2025 se má nejrůznějšími způsoby, včetně využití solární či větrné energie, nahradit 75 procent ropného dovozu. Nezávislost na blízkovýchodní ropě je i politickým cílem USA. Bush, s nímž se mají ředitelé automobilek sejít v červnu, vidí cestu k dosažení větší nezávislosti země na dovážené ropě také v podpoře výzkumu hybridních vozidel s kombinovaným spalovacím a elektrickým motorem a ve zrušení stropu pro daňové úlevy při koupi takovýchto aut.
Podle některých odborníků může většímu rozšíření vozidel na etanol bránit jeho vyšší spotřeba. Energetická výkonnost E85 je o 28 procent nižší než normálního paliva. Podle amerického ministerstva dopravy je k ujetí stejné vzdálenosti potřeba 1,4krát více E85 než plnohodnotného benzinu. To se pak projevuje na nákladech, které zatím nejsou ve srovnání s klasickým benzinem konkurenceschopné.
autoweb.cz, ČTK