autoweb.cz > motorsport > Nové monoposty formule 1 by měly být menší a lehčí. Budou jezdit na palivo vyrobené z odpadků
Nové monoposty formule 1 by měly být menší a lehčí. Budou jezdit na palivo vyrobené z odpadků
Zatímco si piloti formule 1 užívají vyslouženou zimní přestávku, týmy se pečlivě připravují na následující sezónu a také na velkou změnu pravidel v roce 2026. Ta přinese zásadní úpravu pohonných jednotek i samotných monopostů. Cílem je udělat závodění ekologičtější a zajímavější, čemuž má pomoct nové syntetické palivo a kompaktnější formule s výkonnějším elektromotorem a větší baterií.
Reportáž o monopostu formule 1
Motory formule 1 budou jednodušší a levnější
V minulosti se po závodních okruzích proháněly monoposty s atmosférickými dvanáctiválci, desetiválci i osmiválci. Od sezóny 2014 se ale do formulí začaly montovat výrazně menší motory, a to 1,6litrové šestiválce osazené turbodmychadlem. Současné vozy F1 k pohonu využívají stále stejné přeplňované šestnáctistovky, které jsou ale obohaceny o hybridní ústrojí, jenž je tvořeno elektromotorem o výkonu 160 koní, baterií a rekuperačními systémy (motorgenerátory) MGU-H a MGU-K.
Tyto pohonné jednotky jsou sice velmi výkonné a efektivní, ale zato extrémně drahé a až zbytečně složité. Z tohoto důvodu se Mezinárodní automobilová federace (FIA) rozhodla jednat a na sezónu 2026 si pro královnu motorsportu připravila nová technická pravidla.
Spalovací motor zůstane v rámci možností stejný, akorát bude mít redukovaný průtok paliva. Výkon šestiválce se tak sníží na pouhých 400 kW (544 koní). Samotný agregát pak bude rozdělen na dvě části – spodní a horní. Vespod se bude nacházet blok motoru, kliková hřídel, ojnice, čerpadla a podobně. Tyto partie budou pravidly více omezené.
Na druhou stranu horní část, ve které se budou nacházet hlavní části spalovacího motoru, přísným pravidlům podléhat nebude. Dále se počítá i s tím, že kvůli úspoře peněz bude na více komponentů pohonné jednotky zavedena standardizace a omezí se zbytečně drahé materiály.
Krom toho nám z hybridního ústrojí zmizí jeden z nejsložitějších a nejdražších komponentů pohonné jednotky, a to motorgenerátor MGU-H, který se stará o rekuperaci energie z výfukových plynů. Druhý motorgenerátor MGU-K (systém rekuperující kinetickou energii) nadále zůstane.
Hybridní systém bude více využívat elektřinu
Výkon spalovacího motoru se sice od sezóny 2026 sníží, to ale neznamená, že nové pohonné jednotky budou výrazně slabší. Deficit výkonu totiž vyrovná elektrifikovaný systém, který projde řádným dopingem. V současnosti dokáže generovat 160 koní a změna pravidel má výkon zvednout na 476 koňských sil. Díky tomu nebudou budoucí monoposty o hojné stádo koní pod kapotou ochuzeni.
Má to ale i svou stinnou stránku. Kvůli takto obrovskému nárůstu elektrického výkonu se bude muset výrazně navýšit kapacita baterie. Ta se navíc dle dosavadních testů nedokáže nabíjet pouhou rekuperací. Inženýři tak počítají s tím, že se akumulátor bude muset dobíjet při jízdě pomocí spalovacího motoru. Na což se dle propočtů při závodu spotřebuje zhruba třetina paliva ze 100litrové nádrže.
Bude se jezdit na syntetický benzin
Velké změny se odehrají také v rámci paliva. Už se nebude využívat benzin, který známe dnes, ale k pohonu monopostů budou sloužit syntetické stoprocentně udržitelné pohonné hmoty. To znamená, že palivo bude muset být vyrobeno buď z nepotravinářských biologických produktů nebo z komunálního, zemědělského či průmyslového odpadu.
FIA totiž chce, aby seriál Formule 1 nevypouštěl do zemské atmosféry žádný nový fosilní uhlík a tím byl co nejvíc šetrný k životnímu prostředí. Dobrá zpráva je, že předpisy pro pohonné hmoty podporují jakýkoli udržitelný způsob výroby, takže výrobci mají volné ruce.
Monoposty by měly být menší a lehčí
O vzhledu a proporcích nových monopostů se toho zatím moc neví. Nicméně spekuluje se o tom, že formule pro rok 2026 by měly být výrazně lehčí a menší. Dle dosavadních informací mají být závodní auta o 10 centimetrů užší, o zhruba 20 cm kratší a o 20 až 50 kilogramů lehčí. FIA prý také plánuje zavést prvky aktivní aerodynamiky, přesedlat na 6stupňovou převodovku (z 8stupňové) a zvažuje návrat k menším pneumatikám – zřejmě k běhounům o velikosti 16 palců.
Na podrobnější informace ohledně monopostů pro rok 2026 si ale ještě musíme počkat. Je velmi pravděpodobné, že nové předpisy se budou nadále vyvíjet a upravovat.