autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Nové bezpečnostní systémy pro Octavii 2006
Nové bezpečnostní systémy pro Octavii 2006
Systém ESP se v sériových autech objevil už před deseti lety. Od té doby je však průběžně inovován a získává další funkce. U Škody Octavie dochází od modelového roku 2006 k rozšíření funkce stabilizačního systému ESP o systém nazvaný DSR (Driver Steering Recommendation). DSR zasahuje, dojde-li k intenzivnímu brzdění za rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu. Standardní ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a vůz zůstal ovladatelný. Jakmile zaznamená nebezpečí smyku, okamžitě reaguje rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola. Některá tak brzdí méně, a jiná více – tak aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr.
Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
V případě, že je největší brzdný účinek potřebný na kole s nejmenší adhezí (např. na sněhu), je nutné podle něj snížit brzdný účinek i na ostatních kolech. Tím se ovšem prodlouží brzdná dráha. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší přilnavostí by však bez korekce volantem došlo ke stáčení vozu směrem k lepšímu povrchu. DSR funguje tak, že malým pohybem volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci. Použitím vyšší brzdné síly na kolech s lepší adhezí se brzdná dráha může zkrátit až o 10%. ESP lze nyní doplnit také asistentem pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Pokud tedy řidič po zastavení v kopci uvolní brzdový pedál, systém udrží po dobu až 2 sekund tlak v brzdovém systému. Při rozjezdu pak tlak postupně snižuje.
Jan Cacek