autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Řídili jsme mezi prvními. Nová Toyota C-HR je oproti předchůdci výkonnější a má lepší jízdní vlastnosti
Řídili jsme mezi prvními. Nová Toyota C-HR je oproti předchůdci výkonnější a má lepší jízdní vlastnosti
Historie extravagantního SUV se začala psát v roce 2016, kdy se japonská automobilka rozhodla udělat odvážný krok. Zatímco Toyota u většiny svých modelů vsázela na uhlazený a minimalistický design, u C-HR zkusila něco nového a dala přednost avantgardnímu designu. Rozmanité tvary, atypická karoserie tvaru kupé a neotřelý styl na zákazníky zafungoval a z kompaktního SUV se rychle stal oblíbený model.
Recenze Toyoty Corolla Cross
Toyota na silnici vypustila vesmírnou loď
Dnes se píše rok 2023 a světlo světa spatřila nová generace Toyoty C-HR. Stejně jako předchůdce sází na netradiční vzhled a hybridní techniku pod kapotou. SUV vypadá ještě více futuristicky, a to díky novému designovému jazyku, který se objevil už u Toyoty bZ4X a Prius. Najdeme tu například nové světlomety připomínající písmeno „C“ nebo zadní LED světelný pás přes celou šířku vozu se zabudovaným svítícím logem. Sama automobilka se pyšní tím, že auto vypadá v podstatě úplně stejně, jako koncepční vůz představený před rokem.
Toto tvrzení můžeme sami potvrdit, jelikož jsme si celý proces designování nového „C-HRka“ prohlédli krok po kroku ve vývojovém centru. Viděli jsme tak první skicy, hliněný model v malém měřítku, auto z hlíny v životní velikosti a samozřejmě i koncepční a sériový vůz.
Novinka ale není unikátní pouze svým vzhledem. Inženýři v Toyotě se zaměřili také na udržitelnost a ekologii, což je znát především v interiéru. Na první pohled luxusní kožené čalounění krávu ani jiné zvíře nikdy nepotkalo. Japoncům se podařilo vytvořit syntetický materiál, který byste od pravé kůže jen stěží poznali. Je navíc odolnější a na dotek příjemnější. Tím to ale nekončí. Ekoaktivisti budou nadšeni i z potahů sedadel, které jsou vyrobeny z recyklovaných plastů, podobně jako sto dalších komponentů v interiéru.
V kabině nového modelu C-HR si ale přijdou na své i řidiči, kteří ekologii neřeší. Mají totiž k dispozici opravdu prémiové dílenské zpracování a moderní výbavu, mezi kterou patří rozměrný 12,3palcový displej s nejnovějším multimediálním systémem Toyota Smart Connect, stejně velký digitální kokpit řidiče, head-up displej či ambientní osvětlení, které má v Toyotě praktické využití – světelnými signály varuje před blížícím se nebezpečím.
Na první pohled neviditelné inovace
Ve vývojovém centru jsme se také dozvěděli o inovacích, kterých bychom si při běžném redakčním testu zřejmě nikdy nevšimli. „Konstrukce modelu C-HR je lehčí a odolnější, a to díky novému druhu vysokopevnostní oceli a přepracovanému panoramatickému střešnímu oknu. To je opatřeno vrstvou speciální fólie, která odráží infračervené záření a nepropouští dovnitř teplo,“ prozradil jeden z hlavních inženýrů Toyoty.
Také dodal, že díky tomu není zapotřebí klasická sluneční clona, čímž se ušetřilo 5 kilogramů váhy a zároveň se o 3 centimetry zvětšil prostor nad hlavou. Celková hmotnost SUV se snížila i díky přepracovanému „B“ sloupku, který se nově skládá z menšího počtu dílů, což ušetřilo celkovou váhu a zvýšilo odolnost konstrukce.
Pod kapotou najdeme pouze hybridy
Pokud nejste fanoušci elektrifikace, tak pro vás druhá generace Toyoty C-HR zřejmě nebude to pravé ořechové. Futuristické SUV má pod kapotou výhradně hybridní motorizace. Základ nabídky tvoří čtyřválcová jednaosmička z modelu Corolla s výkonem 140 koní. K dispozici je také silnější dvoulitr s rovnými 200 koňmi. Oběma těmto spalovacím jednotkám sekunduje hybridní systém páté generace, který je výkonnější, úspornější a díky menší a lehčí baterii ještě efektivnější. Dvoulitrový čtyřválec HEV je navíc možné spojit s inteligentním pohonem všech čtyř kol AWD-i.
Za nedlouho se v ceníku objeví i plug-in hybridní verze s výkonem 220 koní, která bude tvořit vrchol nabídky. Na rozdíl od full-hybridu ale nebude kompatibilní se čtyřkolkou. Na druhou stranu nabídne čistě elektrický dojezd až 66 kilometrů a ještě nižší průměrnou spotřebu paliva.
Novinka je rychlá, ale tichá
V rámci mezinárodní prezentace jsme si mohli na pár hodin vyzkoušet předprodukční verzi plug-in hybridu, a tohle jsou naše první dojmy. Při nasednutí do nového „C-HRka“ nás uvítala překvapivě vzdušná kabina. Prostor mezigeneračně narostl především v oblasti druhé řady sedadel, kde je nově více místa před koleny a nad hlavou. Také nám přišlo, že z novinky je lépe vidět, a to zřejmě díky vyššímu posedu za volantem a upravené zadní části karosérie.
Hned ze startu jsme si všimli, že kompaktní SUV je v interiéru lépe odhlučněné. Výtky jsme neměli ani k pohodlí. I když je „C-HRko“ postavené na tužším podvozku než třeba Corolla Cross, nemělo problém tlumit nerovnosti. Úsměv na tváři nám vykouzlilo i příkladně přesné řízení a dobře dávkovatelný plynový a brzdový pedál.
Pohon na baterky neměl chybu
Plug-in hybridní ústrojí nás mile překvapilo svou dynamikou. Zejména pak při zrychlování z nízkých rychlostí. Velmi dobře fungovala i automatická převodovka typu e-CVT, která sice stále nemá virtuální převodové stupně, ale i tak je kultivovaná a autu pocitově neubírá výkon.
Když to shrneme, tak první svezení s novou Toyotou C-HR dopadlo lépe, než jsme čekali. I když šlo o předprodukční vůz, těžko se nám na plug-in hybridním SUV hledají zásadní chyby. Japoncům se podařilo identifikovat mezery předchozí generace a zlepšit je. Jedinou nevýhodou je podle nás pořizovací cena, která u modelu s full-hybridem začíná na 734 900 Kč. Plug-in hybridní ceník zatím automobilka nezveřejnila, ale dle informací se nevejde pod jeden milion korun.
Dodatek: Dnes kolem 11. hodiny proběhne česká premiéra ve formě statické prezentace vozu, kde budou představeny další podrobnosti, které vám následně poskytneme.