autoweb.cz > Kia > Nová Kia Rio exkluzivně – první jízda
Nová Kia Rio exkluzivně – první jízda
RADOSTI
Atraktivní design interiéru i exteriéru, vedle kterého Fabia vypadá stejně smutně jako deštivé podzimní odpoledne.
STAROSTI
Doufejme, že drobné nedostatky v řízení a kultivovanosti do sériové výroby odstraní.
Nová Kia Rio třetí generace se představila na letošním autosalonu v Ženevě a do národní premiéry a zahájení prodeje už moc času nezbývá. Auto bude uvedeno na trh po prázdninách, ale ceny a výbavy se od nás ještě nedozvíte, protože Kia teprve všechno připravuje a základní cenu pečlivě kvůli konkurenci tají. Podařilo se nám ale dostat za volant předsériového kusu, který už leccos napovídá. Nyní tedy máte exkluzivní možnost se dozvědět, zda hned koupit Fabii, nebo jestli by nebylo lepší ještě počkat.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Předně je ale potřeba upozornit, že Kia Rio, kterou vidíte na fotkách, není sériový produkt. Jedná se o auto z tzv. předsériové výroby, kdy automobilka již ví, jak bude auto vypadat a jezdit, ale ještě dolaďuje drobnosti, než se spustí sériová výroba na montážní lince. „Těch různě barevných plastů si nevšímejte, spíše se zaměřte na to, kolik je v autě místa a jak se s ním jezdí,“ upozorňuje PR manažerka společnosti Kia Motors Czech Kateřina Vokounová.Skutečně, plasty v interiéru jsou ještě „pracovní“ a jsou tu hlavně proto, aby na řidiče necivěly odkryté plechy a kabely. Je to ale normální, každá automobilka, dokud nezahájí sériovou výrobu, používá v autech provizorní materiály a díly, protože dodatečná změna například lisovacích forem či montážních strojů je mnohem levnější a jednodušší než předělávání finálního produktu.
První statické dojmy z nového Ria jsou dobré. Evropské designové centrum pod vedením Petera Schreyera znovu odvedlo skvělou práci a na auto se dá dívat. Škoda Fabia vedle nového Ria vypadá jako špatně otesaný pařez. Design interiéru je velmi nápaditý a nutno říci, že ergonomicky zdařilý. Tlačítka jsou velká s jasně definovaným odporem a chodem a ovládání rádia, klimatizace či tempomatu velmi intuitivní. Francouzi by se tady mohli lecčemu přiučit…
Byli jsme upozorněni, že na nastavení podvozku se stále pracuje, ale první jízdní dojmy jsou už tak docela dobré. Přední náprava se vzpěrami MacPherson je tuhá a na nerovnostech se nerozkýve jako strom ve větru. Zadní jednoduchá vlečená náprava s torzní příčkou ale působí trošku měkčeji, možná by jí pevnější nastavení pomohlo. Nicméně při jízdě se auto chová velmi přijatelně – je stabilní a v zatáčkách přesné. Řízení je sice, stejně jako v ostatních vozech Kia, trochu gumové kolem středové polohy, ale jakmile se v zatáčce auto usadí, volant ztuhne a nezlobí. Bylo nám ale řečeno, že i na nastavení odezvy řízení se provedou změny, takže nezbývá než doufat, že se to do série zlepší.Zkoušené auto bylo vybaveno atmosférickým motorem 1,4 litru o výkonu 109 koní, který se rád točí a vydává docela příjemný zvuk. Na dálnici mu pak pomáhá šestka, takže neruší posádku nadměrným hlukem ve vysokých otáčkách. Pro akceleraci ale musíte podřadit, na šestku se nic dít nebude a ani na pětku se autu s docela dlouhým zpřevodováním (kvůli emisím CO2) moc zrychlovat nechce. Měli jsme ale pocit, že je auto přeci jen hlučnější – široké pneumatiky naplňují v dálničních 130 km/h kabinu docela výrazným hučením.Kia Rio ale myslí i na řidiče. Pozice za volantem je naprosto perfektní, jako by ji navrhovali u BMW nebo Mercedesu. Pedály jsou rozmístěné dobře a kdyby Rio vyzývalo k podřazování s meziplynem, byla by radost ho provádět. Také tu najdete vypínatelnou stabilizaci, což vám dovolí si s autem na limitu hrát. Překvapilo mne, jak ochotně se nechá auto vyprovokovat k utažení zatáčky ubráním plynu, jako to umí třeba Ford Fiesta.Pro posádku bude život na palubě 4045 mm dlouhého Ria příjemný. Je tu dostatek místa na nohy i hlavu, z auta je dobře vidět, vzadu se dva dospělí usadí a kufr pojme dost zavazadel, aby se o autě dalo uvažovat i do rodiny. Jestli se ptáte na spotřebu, vězte, že se auto při normální jízdě po dálnici, po okresce a přes město vejde do 6,5 litru na 100 km. V městském provozu pak se spotřebou pomůže i systém stop/start.
Bude hodně záležet na tom, jakou cenovou politiku Kia nastaví, ale dá se předpokládat, že akceptovatelně vybavené auto se slušným motorem by mělo být k dispozici s cenovkou začínající číslicí 2. Prozatím to vypadá, že jediným vážnějším nedostatkem Ria je jeho trochu gumové řízení a horší kultivovanost. Samozřejmě si ale musíme na finální verdikt počkat až do velkého redakčního testu sériového auta, avšak první ochutnávka dává tušit, že by se Škoda Fabia měla mít na pozoru. A vy byste s nákupem měli raději počkat.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 74,0 x 75,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Pneumatiky vpředu | 205/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 80 / 109 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 137 v 4200 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 11,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4045 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1173 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 - 923 |