Nissan X-Trail 2.0 dCi

Vypadá, že se skoro nezměnil, ale změnil se dost. A zvětšení ve všech směrech není zdaleka změnou jedinou.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Když byl nový X-Trail před třičtvrtě rokem představen na ženevském autosalonu, skoro nikdo si ho nevšiml. Mezi všemi převratnými novinkami totiž vůbec nevypadal, jako novinka. Vždyť se na něj podívejte, vypadá skoro stejně, jako jeho předchůdce.

Má to svůj důvod. Nissan původně zamýšlel X-Trail postavit jako okrajový model pro snowboardisty a podobné aktivní sportovce. Nikdo v automobilce neočekával, že se ho prodá víc než pár desítek tisíc kusů. Jenže ono se na celém světě prodalo 800 000 X-Trailů. Průzkumem mezi jeho majiteli se navíc zjistilo, že by na něm nic moc neměnili a tak se podle toho vývojáři zařídili. Alespoň co se týká optického vzhledu, i když pozorný člověk druhou generaci rozezná hned a pokud je esteticky zaměřený, možná nesouhlasně zavrtí hlavou.

První generace X-Trailu se řadila k designově nejvyváženějším SUV, i přes svou výrazně hranatou karoserii působila celkem odlehčeně. Nový X-Trail ovšem vyrostl ve všech směrech – což by možná až tak nevadilo, kdyby se mu prodloužil rozvor a dostal do vínku větší kola. Jenže zatímco rozvor se prodloužil o 5 mm, celková délka vzrostla o celých 175 mm. X-Trail tak najednou vypadá odule, jako velké auto, přišroubované na malý podvozek. Jenže to je naštěstí jeho téměř jediná chyba.

Zvětšení karoserie se pochopitelně odrazilo na prostornosti interiéru. Chybí sice třetí řada sedadel a ta druhá není ani podélně posuvná, ale místa je uvnitř dost – jak pro cestující, tak v kufru, který se zvětšil o monumentálních 200 litrů. Pod podlahou zavazadelníku navíc najdete další šikovné odkládací prostory, jeden dokonce ve formě šuplíku – takže v případě potřeby nemusíte vykládat ostatní zavazadla.

Především se ale v porovnání s předešlou generací výrazně zvedla kvalita interiéru. Ošklivé, tvrdé plasty jsou minulostí, celá palubní deska je teď měkká a působí kvalitním a „prémiovým“ dojmem. Přístroje, původně umístěné na vrcholu středové konzoly, se přestěhovaly do klasické pozice za volantem, takže uvolnily místo obrazovce navigace. Sedačky jsou široké a pohodlné, ovšem o nějaké velké podpoře při jízdě terénem se nedá příliš mluvit. Vpředu je ve všech směrech dost místa. Zadní sedadlo je ovšem položené o něco výš – je z něj sice lépe vidět dopředu, ale pro vyšší postavy může být problém s prostorem nad hlavou.

Přestože rozvor se téměř nezvětšil, podvozek nemá s první generací nic společného. Nissan X-Trail teď jezdí na stejném základu, jako Qashqai: vpředu je náprava MacPherson, vzadu víceprvkové zavěšení a podvozek používá pomocný rám, ke kterému je karoserie připojena gumovými silentbloky. Přestože není pochyb, že Nissan své oblíbené SUV naladil především pro silnice, neztratí se ani ve středně těžkém terénu. Dokonce snese srovnání i s jedním z nejterénnějších soupeřů, kterým je nový Land Rover Freelander. Řidič může kruhovým ovladačem volit mezi pohonem pouze předních kol, který snižuje spotřebu a stačí pro běžné silniční použití.

Na rozdíl od předchozího modelu ale nemusíte čekat, až nasněží, nebo sjedete na polní cestu, abyste mohli zapnout automatický pohon všech kol. Tentokrát i on dokáže pohánět pouze přední kola a až když vycítí potřebu, začne točivý moment přidělovat i na zadní nápravu – až do poměru 50:50. Poslední poloha uzamkne středový diferenciál a pomůže vám i z pořádné šlamastyky. Na nápravách už sice klasické samosvorné diferenciály nenajdete, ale vypínatelný systém ESP je přibržďováním protáčejících se kol docela užitečně simuluje.

Na silnicích se podvozek chová celkem slušně. V zatáčkách samozřejmě musíte počítat s výraznějším nakláněním a přestože ESP se snaží nedotáčivosti zabránit, seč může, vnější přední kolo v těsnějších zatáčkích občas začne ujíždět. Odpružení zvládá téměř všechny druhy nerovností, jen osamělé výmoly ho občas vyvedou z míry a posádka uslyší nepěknou ránu.

Dvoulitrový turbodiesel se dělá ve dvou verzích – základní výkon je dostačujících 150 koní, přidáním mezichladiče se zvýší na velmi slušných 173 koní a 360 Nm točivého momentu. Při nastartování se projevuje typicky naftovým klapotem, ale po zahřátí se uklidní a za jízdy zbytečně neruší. X-Trail je s ní docela rychlý – rychlejší než Freelander i dieselová Honda CR-V. Na dálnici díky slušnému krouťáku nemusíte příliš řadit, na okresce už ano, ale šestistupňová převodovka je dobrý a nebude vám házet klacky pod nohy.

Výbava testovaného auta byla na velmi vysoké úrovni a nutno říct, že základní cenu auta může výrazně navýšit. Benzínová verze v základní výbavě XE může být vaše už za 755 000 Kč, ale silnější dieselový motor najdete až ve střední výbavě SE za 929 tisíc a nejvyšší výbava LE už cenu vyžene devět tisíc korun za milionovou hranici. Přidejte ještě další výbavu a máte jedno z těch dražších SUV na trhu. Výběr v kategorii SUV je dnes skutečně bohatý a většina zájemců se nakonec rozhoduje spíš podle svého srdce, než podle nějakých tabulek. X-Trail má o část zákazníků postaráno – dobré zkušenosti s první generací nedají jejím majitelům důvod, pokukovat po jiných značkách. Nové zákazníky si ale X-Trail dost možná přitáhne svými kvalitami, drsnějším vzhledem a příjemným výhledem z vysoké sedačky přes hranatou kapotu.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyNissan X-Trail 2.0 dCi
0-100 km/h (s)10,0
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)1995
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)127 kW (173 koní) při 3750 ot/min
Točivý moment (Nm)360 Nm při 2000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3/6,3/7,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1705
Zavazadlový prostor (l)603/1773
Ceny
Základní cena modeluod 929 000 Kč
19.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist