autoweb.cz > Nissan > Nissan Qashqai > Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163: Zakladatel rodu opět modernější
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163: Zakladatel rodu opět modernější
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
Můžete namítnout, že tu crossovery byly už dávno před Nissanem Qashqai. A budete mít zajisté pravdu. Vzpomeňte si třeba na prastarou Hondu CR-V nebo Toyotu RAV4 z počátku devadesátek. Jenže byl to právě Qashqai první generace, který rozpoutal doslova šílenství po crossoverech. Japonská automobilka, alespoň v Evropě, dokonce zanevřela na všechny klasické karosářské varianty jako sedany či hatchbacky a všechno vsadila právě na rodící se segment. Vyplatilo se.
Dnes je tu už druhá generace velmi populárního automobilu, který sklízí stále velké prodejní úspěchy. Nedávno dokonce prošel faceliftem. Na první pohled zřejmě nezaznamenáte mnoho změn, auto si totiž stále drží svoji tvář, přestože změny jsou po bližším zkoumání opravdu znatelné. Všimnete si užších světlometů, širší masky a celkově ostřejších rysů. Qashqai vypadá nejen atraktivněji, ale také o dost hodnotněji.
Interiér
Platí to stejně tak uvnitř. Střízlivý design v kombinaci s všudypřítomnou černou barvou sice úplně nenadchne, nudu však trochu rozhání hezké ambientní podsvícení a místy detaily s hliníkovým dekorem. Hlavně nic nepůsobí chatrně, naopak finální sestrojení je bytelné, a ergonomie by mohla být na prvních stránkách učebnic. Především volant padne skvěle do ruky a infotainment, přestože nenadchne krásnou grafikou, má logickou nabídku a ovládá se stále ještě fyzickými tlačítky.
Prostoru nabízí Qashqai dostatek. Vpředu se budete cítit velmi pohodlně, vzadu ovšem počítejte s prostorem jako v kompaktním hatchbacku, stejně jako v kufru. V tomhle ohledu nepřináší nafouknutá karoserie žádný velký benefit. Naopak často budete bojovat s horším odhadem rohů karoserie v úzkých prostorech. Vnější design možná působí robustně, zpoza volantu ale nafouknuté plechy přidávají opticky na šířce, přestože se Qashqai rozměrově nijak nevymyká průměru.
Pohon & spotřeba
Výběr motorů pro Qashqai odráží dobu. Volit můžete jenom z downsizovaných motorů, jejichž malý objem dohání turbodmychadlo. Benzínová jedna-dvojka ani turbodieselové jedna-šestky nejsou zrovna přesvědčivé, 1.6 DIG-T je ovšem trefa do černého. Foukaná šestnáctistovka nabízí pěkných 163 koní a 240 Nm a podává je v širokém spektru otáček. Sbírá se pěkně do otáček a disponuje příjemnou výkonovou rezervou pro všechny situace.
Odezva plynu není zrovna ostrá, necitlivý chod spojky vyžaduje chvíli zvykání a lehké řazení bez mechanického odporu obírá řidiče o poslední zbytky interakce se strojem, díky slušné dynamice se však s touhle motorizací jezdí velmi příjemně. Navíc nezklame ani spotřebou. Dlouhodobě jsem jezdil převážně po městě za 8,1 l/100 km a volnější tempo mimo město srazí spotřebu klidně na hranici šesti litrů.
Ovladatelnost
Umrtvený dojem získáte i z řízení, které sice nabízí tradičně přesné vedení stopy, o situaci pod předními koly však neřekne ani slovo. Je to prostě moderně umělé auto, které sází hlavně na snadnou ovladatelnost a radost z řízení odsunuje na vedlejší kolej. A vlastně to není vůbec špatný přístup. Pokud se vzdáte všech choutek na pěknou projížďku, bude se vám Qashqai dobře.
Nastavení podvozku je na můj vkus poněkud tužší, uvítal bych trochu lepší schopnost filtrovat nerovnosti, jelikož i drobné zvrásnění asfaltu umí karoserii nepříjemně rozvibrovat. Menší kola s větším profilem by to mohla částečně spravit. Na druhou stranu nelze „Kaškaji“ upřít stabilitu ve velkých rychlostech, velmi slušný grip a nezáludně neutrální vyvážení, když to do zatáčky trochu přeženete.
Verdikt
SUV jako luxusní obýváky na dlouhé cesty nebo dělníky k tahání přívěsů a občasné výlety do lehčího terénu naprosto chápu, trochu mi ale uniká smysl v podstatě jenom nafouknutých hatchbacků s benzínovým motorem a pohonem jedné nápravy, které vlastně nic moc navíc nepřinášejí. Jezdit převážně po městě zbytečně větším, méně hospodárným a obratným autem prostě nechápu.
Qashqai s motorem 1.6 DIG-T 163 se řídí opravdu příjemně, jenže absence spárování se čtyřkolkou, automatem nebo rovnou obojím trochu postrádá smysl. Stejnou práci totiž lépe odvede obyčejný hatchback, který Nissan nabízí třeba v podobě Pulsaru. Ale to je můj striktní pohled. Pokud crossoverům holdujete, nebudu vás přesvědčovat. Nissan Qashqai 1.6 DIG-T je totiž jinak povedené auto a tenhle motor patří k tomu nejlepšímu, co si do něj můžete vybrat.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzin, min. 95 okt. |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 618 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,7 x 81,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | typu Multi-Link |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/55 R18 Nokian WR SUV 3 |
Pneumatiky vzadu | 215/55 R18 Nokian WR SUV 3 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 / 163 v 5 600 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 2 000 - 4 000 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 119 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,4 / 4,8 / 5,8 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 394 |
Šířka (mm) | 1 806 |
Výška (mm) | 1 590 |
Rozvor náprav (mm) | 2 646 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 369 |
Celková hmotnost (kg) | 1 900 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 695 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1 500 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 487 500,- (1.2 DIG-T 115k Visia) |
Základní cena test. verze | 543 000,- (1.6 DIG-T 163k Visia) |