autoweb.cz > Nissan > Nissan Qashqai > Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 (2015)
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 (2015)
Dynamika 5
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 6.8
Radosti
Pohodlný podvozek; zpracování interiéru
Starosti
Slabé výkony; reálná spotřeba; odtažité ovládání
Jestli někomu skutečně nezávidíme, pak je to automobilka Nissan a úkol nahradit veleúspěšný model Qashqai novou generací. Ta už po silnicích jezdí zhruba rok a zatím se k nám dostala v jedné z vyšších verzí s motorem 1.6 dCi 130.
Nyní je na čase podívat se na samotný začátek nabídky, kde povedenou atmosférickou šestnáctistovku nahradil downiszovaný motor 1.2 DIG-T přeplňovaný turbodmychadlem. Je to změna k lepšímu?
Interiér
Než se dostanu k samotné pohonné jednotce, nemohu vynechat pohled dovnitř. Pokud máte o Qashqai zájem, jistě jste již četli starší test, a ani v případě základní 1.2 DIG-T se s výjimkou chudší výbavy samozřejmě nic nezměnilo. Znamená to tedy, že interiér působí dobře smontovaným dojmem a po designové stránce vypadá na poměry japonských aut svěže, alespoň co se týče třeba grafiky displejů nebo trochu více evropsky pojaté ergonomie pracoviště.
Qashqai je navzdory svým relativně kompaktním rozměrům uvnitř dostatečně prostorný ve všech ohledech a kufr o objemu
Pohon
Největší mezigenerační změna se odehrála pod kapotou, alespoň co se týče základu nabídky. Původní atmosférickou šestnáctistovku nahradil menší, za to však turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu
Reálné výkony bude za dostačující považovat jen ten nejméně náročný řidič, který se zřídkakdy vydá mimo město a nebo snad na dálnice. Co se mu ovšem musí nechat, to je výborná kultivovanost, odhlučnění a šestý rychlostní stupeň. Po sešlápnutí plynu tak o motoru skoro vůbec nevíte, bohužel však nejen po akustické stránce.
Spotřeba
Namontování malého motoru do velkého auta má kromě nevalných výkonů další logický důsledek – spotřebu paliva. Při laboratorních podmínkách vykázal motor 1.2 DIG-T hodnoty
Pro zajímavost jsem poprosil rodinného známého, který vlastní předešlou generaci s motorem
Ovladatelnost
Totéž lze do jisté míry prohlásit o způsobu, jakým se nový Qashqai řídí. S výjimkou slušně vyváženého řízení s kapkou citu jsou ovládací prvky poněkud odtažité. Impulz od plynového pedálu by k řídicí jednotce došel rychleji poštou, v kombinaci s lehkou spojkou jsou svižné rozjezdy těžko uskutečnitelné a řazení bez jakéhokoliv odporu chybí přesnost. Někomu to může vyhovovat, pokud jste však na původním „Kaškaji“ oceňovali trochu mechanického citu, tady se vytratily i poslední zbytky.
Chování podvozku je však příkladné a podle mého názoru se podařilo nalézt ideální kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Asi nelze očekávat, že s Qashqaiem budete moci krouhat zatáčky, na jisté a nezáludné chování za všech okolností se však můžete spolehnout. Větší potěchou je pohodlí, kterého podvozek na balónovitých pneumatikách poskytuje nadmíru a potěší i dobré akustické utlumení.
Verdikt
Nissan Qashqai v základní verzi je v mnoha ohledech dobré auto – prostorné, dobře postavené, pohodlné a plné technologických inovací. Nedokáži se však ubránit dojmu, že se to s downsizingem už poněkud přehnalo. Qashqai je přeci jen docela velké auto na to, aby s ním v momentech, kdy turbo ještě není naplno roztočené, hýbala prakticky jen atmosférická dvanáctistovka.
Za akčních 394 900 korun, které vás nový Qashqai bude stát v základní výbavě Visia, nejde o špatnou nabídku, pokud však lpíte na spalování benzínu, silnější motor 1.6 DIG-T o výkonu 160 koní za současných 452 900 korun se jeví jako mnohem důstojnější pohonná jednotka.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,2 x 73,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | torzní příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/60 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/60 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 85 / 115 v 4500 |
Točivý moment (Nm) | 190 v 2000 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,9 / 4,9 / 5,6 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4377 |
Šířka (mm) | 1806 |
Výška (mm) | 1590 |
Rozvor náprav (mm) | 2646 |
Provozní hmotnost (kg) | 1318 |
Celková hmotnost (kg) | 1860 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 675 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 401 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 454 900,- Kč / 394 900,- Kč v akci (1.2 DIG-T 115 k Visia) |
Základní cena test. verze | 454 900,- Kč / 394 900,- Kč v akci (1.2 DIG-T 115 k Visia) |