autoweb.cz > Nissan > Nissan Murano > Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium
Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Když se na Nissan Murano prvně podíváte, musí vás napadnout, že tohle auto bylo vyrobeno pro americký trh. Odvážné proporce a velký benzínový šestiválec je přesně to, co průměrný americký zákazník očekává. Stejně tak očekává maximální výbavu se spoustou až zbytečných věcí, o kterých jsme my Evropané nikdy neslyšeli.
Nový Nissan Murano ale nemůžeme odbýt konstatováním, že je to pokus přinést americké SUV (Nissan ho označuje mnohem víc free, cool a in jménem crossover) na evropský trh. To by totiž byla velmi závažná mýlka. Nissan podle svých slov postavil Murano tak, aby se prosadilo i v Evropě. Design sice připomíná směs amerických a asijských stylů, ale poevropštění se dotklo hlavně podvozku – což je asi to nejdůležitější. Stará platforma FF-L v minulém Muranu, která se třásla a kroutila jako dort z želé, byla nahrazena novou D-platformou. Podvozek Murana je tak lehčí a pomáhá lepší ovladatelnosti. Auto má nyní i mnohem pevnější konstrukci.
Změny k lepšímu
Možná si řeknete, že všechny tyto technické změny sotva postřehnete, ale opak je pravdou. Inovace v konstrukci Nissanu Murano vážně pomohla. Velký Nissan se o poznání lépe řídí, jeho chování na silnici konečně vzbuzuje v řidiči jistotu a ačkoli je podvozek evropsky pevnější, ve výsledku je auto komfortnější.
Pod kapotou zůstal šestiválec 3,5 l, který má svůj původ v našem oblíbeném Nissanu 350 Z. V Muranu ale nedosahuje takových výkonů a bohužel nevydává podobně charakterní zvuk. Charakteristika pohonné jednotky byla samozřejmě uzpůsobena použití v SUV (pardon, v crossoveru) a také pro montáž bezestupňové převodovky CVT. Motor má tak „jen“ 252 koní při 6000 ot./min. a 334 Nm ve vysokých 4400 ot./min.
Zde spatřuji hlavní kámen úrazu. Ne, nechci do Murana manuál, k takovému aut sedí prostě automatické řazení. Ale když už si dal Nissan práci s odladěním podvozku, mohl také investovat nějaké prostředky do poctivé automatické převodovky.
Jízda
Převodovka CVT se hodí k jízdě ustálenou rychlostí po dálnici, ale v městském provozu a na okreskách její smysl postrádám. V autě si připadáte jako uvnitř obrovského skútru. Při každém pokusu o akceleraci se motor beznadějně vytočí někam k 5000 ot./min. a tam převodovka otáčky drží, dokud nedosáhnete požadované rychlosti. Pak otáčky spadnou na volnoběh a motor neslyšíte. Když chcete znovu zrychlit, opět otáčky vyletí k červenému poli a tam zůstanou. Je to škoda, protože místo pěkného zvuku šestiválce slyšíte jen utrápené monotónní hučení.
Na dálnici pomůže převodovka CVT držet spotřebu v rozumných mezích, klidně i pod 11 litry, ale jakmile potřebujete aspoň občas akcelerovat, zbytečné vytáčení vyžene spotřebu nad patnáct litrů. Myslím, že kdyby auto dostalo aspoň průměrný automat s hydrodynamickým měničem, nejen, že by mělo „sportovnější“ projev, ale jeho spotřeba by ve všech jízdních režimech mohla být o litr dva nižší.
Slušná výbava
Smiřte se s nedokonalostí převodovky CVT a Nissan Murano vás potěší docela solidně zpracovaným interiérem s bohatou výbavou, komfortním podvozkem a jistými jízdními vlastnostmi. V základní výbavě Comfort dostanete například dešťový senzor, tempomat či dvouzónovou klimatizaci. Pokud si připlatíte za výbavu Premium, dostanete navíc audio systém BOSE, účinné vyhřívání sedadel, elektrické ovládání víka kufru a další drobnosti. Vtipným detailem není jen obligátní zadní parkovací kamera, ale rovněž kamera snímající pravé přední kolo. Proč? Protože Američané rádi zajíždí k obrubníku popředu…
Kolik za to?
Za katalogovou cenu 1 250 000 je Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium zajímavou alternativou k sice levnějším, ale o poznání obyčejnějším korejským SUV. Je rozhodně lépe postavený, má solidní jízdní vlastnosti a vůbec není pomalý. Sice jsme pohonné ústrojí kritizovali, ale i přesto se dostane Murano na stovku za 8 sekund a směle zrychluje až k maximu v 210 km/h.
Motor, ač se slušnými výkony, neosloví početnou skupinu potenciálních zákazníků, protože (stručně řečeno) „chlastá“. Až se ale pod kapotu dostane nový diesel 3,0 l o výkonu okolo 200 koní a točivém momentu přes 400 Nm, bude se jednat o slušnou koupi.
Verdikt
Ačkoli Nissan Murano podle očekávání nedosahuje kvalit prémiových značek, rozhodně je lepší mu dát přednost před levnou a ne tak zajímavou asijskou (a evropskou) produkcí. Jestli chcete něco lepšího než jen šedý průměr nebo jestli nechcete utrácet nehorázné sumy za příplatky u výrobců luxusních značek, Nissan Murano by pro vás mohl být dobrou volbou.
Dalibor Žák, foto Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Nissan Murano 3.5 V6 CVT Premium |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,0 s |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 3498 |
Kompresní poměr | 10,3 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 95,5 x 81,4 |
Převodovka | automatická s proměnným převodem |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 188 kW / 252 k při 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 334 Nm při 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 131,7 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,9 / 8,6 / 10,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 82 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4838 |
Šířka (mm) | 1880 |
Výška (mm) | 1730 |
Rozvor náprav (mm) | 2825 |
Provozní hmotnost (kg) | 1913 |
Celková hmotnost (kg) | 2380 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 750 |
Zavazadlový prostor (l) | 408 / 832 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 250 000 Kč |