autoweb.cz > Nissan > Nissan Murano > Nissan Murano 2.5 dCi 4×4
Nissan Murano 2.5 dCi 4×4
Dynamika 7
Chování na silnici 6
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Konečně diesel; rozumná spotřeba; zajímavý design
STAROSTI
Rachtání motoru a drnčení interiéru; varovné pípání; šestiválec by mu slušel víceSUV bez dieselového motoru v Evropě jako by nebylo. Nissan to moc dobře věděl, a tak konečně poslal pod kapotu modelu Murano agregát spalující naftu. Jenže v téhle kategorii je to nyní esúvéčky s diesely doslova přeplněno, takže jak si dokáže nový motor ve stylovém Muranu poradit s hladovými konkurenty?
Kde se vzal?
SUV (automobilka chce, abychom mu říkali crossover) Nissan Murano všichni znáte, ale odkud přišel ten nový motor? Narozdíl od předchozích očekávání a spekulací se nejedná o šestiválec, který se nastěhoval pod kapotu modelů Infiniti. Nissan sáhl do skladů a použil čtyřválec, který najdete nejen pod kapotou off-roadu Nissan Pathfinder, ale také v pick-upu Nissan Navara. Než se oklepete, vězte, že motor prošel modernizací, aby lépe zapadal do osobního auta. Přesto se ale hned po nastartování moc nezdá, že by Nissan čtyřválec zbavil zemědělského projevu obvyklého pro pracovní auta…Nechme tedy motor chvíli ohřát a zatím se rozhlížejme po kabině. Když pomineme pípání po otevření dveří, nevypadá to tu věru zle. Interiér působí solidně, poměrně kvalitně a uspořádaně. Design se blíží spíše evropským zvyklostem a i když tu najdete detaily, které už jsme viděli v menším modelu Qashqai, nedá se říci, že by na vás vnitřek Murana musel působit levně a odfláknutě.
Jízda a měření
První metry ale dávají tušit, že tento motor nebude patřit k nejkultivovanějším dieselům. Je poměrně hlučný, jeho chod hrubý a při každé akceleraci začne motor vibrovat tak silně, že se rozdrnčí i interiér. Z vnitřku palubní desky se tak pokaždé ozve rachtání plastů a to je něco, co byste odpustili deset let staré dodávce po nájezdu několika set tisíc kilometrů, ne novému stylovému SUV za milion.
Pojďme ale zjistit, jak je Nissan Murano 2.5 dCi rychlý. Papírové předpoklady nejsou nejhorší, motor nabízí hned 190 koní a 450 Nm. Na stovce je naftové Murano za 10,62 sekundy, což moc nezaostává za udávanými 10,5 s. Z 50 na 80 km/h se Murano dostane na trojku za 3,84 sekundy, což také není špatné. Co se dynamiky týče, spadá Murano mezi ta rychlejší čtyřválcová SUV. Brzdy pak patří spíše do průměru. Ze 100 km/h se nám podařilo auto zastavit na 39,28 metrech za 2,82 sekundy.
Krátký testovací okruh Muranu příliš neseděl, ale zde se skoro žádné SUV necítí dobře. Čas 37,44 sekundy není vyloženě špatný, když ho srovnáme s jinými čtyřválcovými SUV a crossovery. V porovnání s obyčejnými auty je to ale slabota, prakticky stejný čas zajela i Fabia 1.2 TSI – na mokru.Murano 2.5 dCi se nejlépe cítí při klidné jízdě po dálnici. Nechtějte po něm závodění o nadvládu v levém pruhu a příliš častou akceleraci a odmění se cestovní spotřebou 8 litrů na 100 km. Hlučnost motoru začne být problematická až u 140 km/h, takže když se budete držet v zákonných limitech, nebude vás motor moc obtěžovat.
Na zatočených okreskách se ale Murano nechová špatně a snaží se tvářit sportovně. Rozhodně zmizel dřívější příliš „americký“ projev, kdy se auto rozhoupalo, rozkolébalo a trvalo mu dlouho, než se uklidnilo – jako by postrádalo tlumiče. Řízení je ale stále pomalejší, odezva volantu nulová a náklony docela velké. Nesmíte to moc přehánět s nájezdovou rychlostí do zatáček, jinak začne být Nissan hodně nedotáčivý a mohl by vás i vystrašit. Stabilizační systém sice nastupující smyk zastaví už v zárodku, ale plynulosti jízdy neustálé zásahy elektroniky moc nepřidají.
Ve městě se budete za volantem Nissanu cítit dobře. Tedy, pokud máte rádi vyvýšenou polohu nad ostatními a nevadí vám, že s autem špatně zaparkujete. Nissan naštěstí testované Murano vybavil parkovacími senzory a kamerou, takže i průměrně zručný jedinec vměstná Murano do malých mezer. Manévrovatelnost je nicméně na takhle velké auto dobrá a díky velkému rejdu se bez problému vytočíte i v podzemních garážích.Vlastně by soužití s crossoverem Nissan Murano 2.5 dCi bylo velmi snadné, kdyby jen ten motor nebyl tak „zemědělský“. Je skutečně škoda, že Nissan nepoužil byť i jen odladěnou verzi šestiválce, který montuje do modelů Infiniti. Nemyslím si, že by Murano chtělo a mohlo nějak parazitovat na prodejích modelů EX a FX od Infiniti.
Cena a výbava
Nissan Murano 2.5 dCi stojí v základní konfiguraci Base 995 000 korun. Jestli ale chcete luxusnější výbavu, která se v této kategorii nosí, musíte si připlatit za verzi Comfort, která vás přijde na 1 115 000 korun. Nejvyšší specifikace Premium pak stojí 1 185 000 korun, ale oproti verzi Comfort nepřináší nic speciálního extra, i když vyhřívané zadní sedačky jistě v zimním období cestující ocení.
A audio systém Bose s jedenácti reproduktory a panoramatickou střechu přivítají všichni na palubě. Elektrické otevírání kufru také dostanete jen v nejvyšší verzi, ale kdyby každé otevírání a zavírání nedoprovázelo to otravné pípání jak z čínské digihry… Když už jsme u toho pípání, auto pípá pořád. Když otevřete dveře, když zmáčkete tohle nebo tamto, zkrátka, když sáhnete na cokoli a stisknete jakýkoli knoflík. Pořád nechápu, proč musím být otravným pípáním informován o tom, že mám otevřené dveře nebo ža právě zavírám kufr, když to ksakru vidím.Nissan Murano, byť se nejedná o typické SUV, klidně můžete porovnávat například s vozy Audi Q5 2.0 TDI (1 018 600 Kč), BMW X3 xDrive20d (1 063 400 Kč) nebo Mercedes-Benz GLK 220 CDI (1 034 400 Kč). Nečekejte ale podobně prémiový pocit z interiéru nebo stejně vytříbený motor. Čekejte však mnohem bohatší výbavu a snad i více vnitřního prostoru.
Verdikt
Nissan Murano 2.5 dCi je slušné SUV a jestli nechcete nic jiného než právě stylový městský crossover, bude se vám líbit. Schopnosti upraveného Murana na silnici se posunuly blíže evropským standardům a to samé se dá říci i o kvalitě interiéru nebo ergonomii. Výrazným nedostatkem je ale hlučný a hrubý motor. Bohužel si nemůžete moc vybírat, leda by vám nevadil poněkud rozežraný benzínový šestiválec s mizernou převodovkou CVT.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 7°C |
0-100 km/h (s) | 10,62 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,84 |
100-0 km/h (s) | 2,82 |
100-0 km/h (m) | 39,28 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 10,5 |
Čas na kolo (s) | 37,44 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu |
Zdvihový objem (cm3) | 2488 |
Kompresní poměr | 15,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,0 x 100,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 / 190 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 450 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 103,8 |
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 196 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,1 / 6,8 / 8 |
Objem nádrže (l) | 82 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4860 |
Šířka (mm) | 1885 |
Výška (mm) | 1720 |
Rozvor náprav (mm) | 2825 |
Provozní hmotnost (kg) | 1830 |
Celková hmotnost (kg) | 2365 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1585 |
Zavazadlový prostor (l) | 402 - 838 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 995 000 Kč |
Základní cena test. verze | 1 185 000 Kč |