autoweb.cz > Nissan > Nissan Murano > Nissan Murano
Nissan Murano
Murano se na americkém trhu prodává stejně dobře jako větší a ještě futurističtější Infinity FX, ale na evropském trhu, na který po řadě úprav začíná právě pronikat, se vyšší výbavou a kvalitnějším zpracováním přibližuje více Infinity než své skromnější americké předloze. Budete-li mu říkat „Infinity pro Evropu“, nebudete až do příchodu faktického Infinity na náš trh dělat chybu. Můžete sice namítnout, že Infinity FX už u nás jezdí, ale jde o individuální dovozy, se kterými nechce mít český Nissan nic společného.
Murano je však oficiálním modelem Nissanu se vším, co z toho plyne pro záruku a servis. Řadu zákazníků možná zprvu odradí skutečnost, že se nedodává ve verzi N1 pro odpočet DPH, ale prodejci u Nissanu vám vzápětí ochotně doloží, že všichni přímí konkurenti (počítají k nim Volvo XC90, VW Touareg, Mercedes ML, Lexus RX300 a BMW X5, ale třeba i Audi Allroad), jsou ve srovnatelné výbavě o 30 až 50% dražší s cenami kolem 1,9 až 2,1 milionu korun a že ani po odpočtu DPH nemohou ceně Murana konkurovat. Česká cena Murana je 1 398 000 korun.
Vzhledem k výbavě a technické specifikaci je nastavení ceny opravdu vsřícné. Za 1,4 milionu dostanete benzínový vidlicový šestiválec 3,5 l převzatý z kupé 350Z, avšak s výkonovými parametry přizpůsobenými vyšší hmotnosti a uvolněnějšímu charakteru SUV. Motor má výkon 234 koní, točivý moment 318 Nm a při pohotovostní hmotnosti 1870 kg zrychluje z nuly na sto za 9,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je 200 km/h, kombinovaná spotřeba vychází na 12,3 l/100 km.
Technicky ojedinělé je v téhle kategorii spojení motoru s automatickou převodovkou s variabilním převodem, která nabízí i funkci sekvenčního řazení šesti přednastavených stupňů. V normálních podmínkách pohání pouze přední kola, ale při zhoršení trakce se do hry dostává i zadní náprava. Na středovém tunelu je také umístěný kolébkový spínač, se kterým je možné aktivovat trvalý pohon všech kol.
Murano je v nabídce sice jen v jediné výbavě, ale ta obsahuje většinu prvků, které jsou u ostatních aut za příplatek. K nim patří bixenonová světlá, elektricky stavitelné pedály, střešní okno, hlavové airbagy, CD měnič, tempomat, parkovací senzory, palubní počítač, elektrická a vyhřívaná přední sedadla, kožené potahy, navigace, automatická klimatizace a další položky. Kola mají průměr 18“ a nesou pneumatiky o rozměrech 225/65.
Provedené technické změny mají vést jak k lepšímu chování na úžších a místy rozbitých evropských silnicích, tak i k většímu pohodlí a stabilitě při dálničním cestování, a to až do autobahnovských rychlostí kolem maxima ve 200 km/h.
Murano vyniká i velkým místem uvnitř, standardizovaným pro postavy amerických rozměrů, a po stránce využitelnosti vnitřního prostoru přichází i s inovací pák umístěných v kufru, jejichž odjištěním je možné na dálku lehce sklápět zadní sedačky.
První krátké svezení s Muranem potvrdilo, že pro řidiče řady srovnatelných SUV, ale i klasických silničních aut, budou velkým překvapením silné a pohotové brzdy. Středový pedál zabírá hned od začátku a dimenzování celého brzdného systému pro vyšší evropské rychlosti je jen jednou z desítek oblastí, ve kterých se naše Murano liší od amerického provedení.
Příjemný dojem budou mít cestující i z jízdního komfortu, tichosti na dálnici a velkého prostoru na předních i zadních sedadlech.
I přes nemožnost odpočtu DPH může Murano zůstat při srovnání s konkurencí klidné. Nabízí opravdu dobrý poměr mezi výbavou, výkonem a cenou a už jen samotným vzhledem se mu určitě podaří přetáhnout část nerozhodnutých zájemců na svou stranu.
V současnosti má budoucího majitele zajištěno již 36 kusů, které k nám přijdou v průběhu března a dubna. Do konce roku by se k nim mohlo přidat dalších sedmdesát aut.
redakce autoweb.cz