autoweb.cz > Nissan > Nissan Micra > Nissan Micra 1.2 DIG-S – první dojmy
Nissan Micra 1.2 DIG-S – první dojmy
RADOSTI Silný, úsporný a kultivovaný motor s příjemným zvukem
STAROSTI Pokud vám to vadí, DIG-S zůstává tou globální Microu, která není tak dospělá jako nejlepší ze soupeřů
Krok zpět, který Nissan udělal s nejnovější Microu, se ukázal být krokem správným směrem. Základní verze s osmdesáti koni si po celém světě vede podle plánu, a tak přišel čas na varianty optimalizované pro jednotlivé trhy. Evropané ji pocítí tím nejlepším možným způsobem: Micra dostane nálepku DIG-S (Direct Injection Gasoline, Supercharged – přímé vstřikování benzínu, kompresor) a s ní 98 koňských sil. Nissan od přeplňovaného tříválce nečeká skvělé prodeje, ale možná by si je auto zasloužilo. Jednotka o objemu 1,2 litru patří k tomu nejúspornějšímu, co na trhu s benzínovými auty v segmentu B pořídíte. Udávané spotřebě 4,1 litru na sto kilometrů odpovídají emise 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Na stokoňový hatchback slušná čísla.Motor je blízkým příbuzným slabšího tříválce, který odvádí dobrou práci v základním modelu. U Nissanu však věnovali obrovské úsilí redukci třecích ztrát v celém pohonném ústrojí, nasadili odpojovací alternátor, který odebírá energii přednostně při brzdění, přidali systém stop-start a uchýlili se k několika trikům z oboru termodynamiky. Ani jedno z opatření není samo o sobě převratné, ale kombinace tolika z nich pod kapotou jediného laciného supermini je v jistém smyslu historickým prvenstvím.
Nissan Micra velká fotogalerie
Motor pracuje v Millerově cyklu, namísto některé z obvyklejších variant cyklu Ottova. Jeho sací ventily se nezavírají hned po ukončení sacího zdvihu, ale zůstávají otevřené ještě přibližně pětinu času, vyhrazeného obvykle kompresi směsi. Píst tak vytlačí část směsi (respektive vzduchu, DIG-S má přímé vstřikování) zpět do sání a efektivně se chová jako by pracoval jen s třemi decilitry zdvihového objemu. Zažehnutá směs však expanduje do plných čtyř decililitrů prostoru a má víc času na efektivní hoření. Pracovní prostor válce se při tom zvětší třináctkrát – motor má expanzní poměr 13:1. Jenže kompresní poměr je nižší, takže tříválec zůstal kultivovaný a tichosti nahrává také zniňované nízké tření.
Podobné výhody jako Millerův cyklus nabízí i cyklus Atkinsonův, který má však jednu zásadní nevýhodu. Obětuje výkon efektivitě a motory, které ho používají, postrádají výkon v nízkých otáčkách. Millerův cyklus tento deficit nahrazuje mechanickým kompresorem. Stejně jako alternátor, také kompresor má spojku, aby zbytečně nežral výkon při jízdě na čtvrt plynu. Samotné auto pomáhá své pokrokové jednotce nízkým odporem vzduchu se součinitelem pouhých 0,29 (0,31 pro verzi s CVT). Tolik teorie, vzhůru na silnici.Kromě motoru ve skutečnosti není o čem psát. Přečtěte si test slabší Mikry 1.2 Tekna – skutečně velké změny podnikl Nissan jen a jen pod kapotou, DIG-S je jinak stejné auto. Je pohodlná a tichá ve městě, ale už kolem devadesátky se projeví nedostatečné odhlučnění podběhů kol. Interiér zůstal prostorný, leč prostý s důrazem na výbavu spíš než kvalitu a design. Podvozek je přiměřeně pohodlný, přesto svolný k troše dovádění.
Takže k tříválci. Hodnotit jeho spotřebu po stovce ujetých kilometrů by nebylo fér, ale na udávané čtyři litry samozřejmě zapomeňte. Dostat se přes sedm litrů bude nicméně také umění, Micra DIG-S je nade vší pochybnost velmi úsporná. Než mi začnete v komentářích házet do obličeje naftové Fabie uvědomte si, že malý Nissan má sto koní, přesto je o čtvrt tuny lehčí než nejsilnější Fabia 1.6 TDI, která navíc s mizernou výbavou stojí 380 tisíc korun. Ostatní naftové verze jsou buď slabé, nebo rovněž drahé.
Micra na Škodu výrazně ztrácí točivým momentem, má pouhých 142 newtonmetrů, navíc až ve 4400 otáčkách za minutu. Jenže s pohotovostní hmotností 979 kilogramů zrychluje stejně dobře jako silný koncernový diesel. O stovce za 11,3 sekundy není třeba pochybovat a soudě podle zátahu ve sto dvaceti nebude mít auto problém překonat udávanou nejvyšší rychlost 180 kilometrů v hodině.
DIG-S působí za všech okolností rychle. Čekejte však svižnou Fabii, ne juniorské 370Z. Na obou koncích otáčkoměru kompresorový motor připomíná atmosférické jednotky, ať už průběhem výkonu, nebo reakcemi na povely pravého pedálu. Uprostřed rozsahu použitelných otáček vás ale překvapí zátahem. Na rozdíl od podobně úsporných jednotek pracujících v Atkinsonově cyklu dvanáctistovka DIG-S přiměřeně zabírá dole, atmosférické jednotky překonává ve středním pásmu, a když jí šlápnete na krk, odmění vás lepší odezvou než moderní turbomotory. Nissan udělal s kompresorem správné rozhodnutí.Typické nevýhody tříválců jsou potlačené na minimum, byť nezmizely. Počítejte s trochou typicky nevyrovnaného vrtění na volnoběh a pomalejšími starty. Motor nabíhá na tříválec relativně rychle, ale stále pomaleji než ty nejlepší z větších jednotek, což vám nezapomene připomenout na každé křižovatce. Stop-start je v základní výbavě. Funguje dobře: nezaspává a nenechá se rušit rychlým zařazením jedničky – někteří z konkurentů přestanou startovat ve chíli, kdy rychlost zapadne na místo. V Nissanu si tak nemusíte zvykat na nic víc než krátké zaškytání po sešlápnutí spojky, což je v době ekologické, navíc u auta s 95 gramy na kilometr, téměř zázrak.Tříválcové motory mají i několik vrozených předností. Většina z nich souvisí s cenou, spotřebou, nebo průběhem výkonu, ale zajímat by vás měl i zvuk. Koncert pro tři válce není zdaleka tak oposlouchaný jako ten čtyřválcový a Micra DIG-S je dobře naladěný nástroj. Nadšené vrčení navíc vhodně doplňuje vzdálené pískání kompresoru. Slovo naštvaný byste nepoužili, ale nejnovější dílo motorářů Nissanu zní skvěle.
Verdikt
Čtyři hvězdičky dostává Micra podmíněně: musí být levnější než konkurence, aby dávala dobrý smysl. Co přesně to znamená sám nevím, ale první přijatelně vybavená Fabia 1.2 TSI (105 k) – Ambiente bez klimatizace a rádia – stojí tři sta tisíc. Micra by navzdory dobré výbavě se šesti airbagy, ESP i klimatizací v základní výbavě neměla být výrazně dražší. Ve vlastním zájmu. Přesná čísla se dozvíme v srpnu, ale Nissan chce příplatek za lepší motor udržet v okolí padesáti tisíc korun, což by i s trochou kreativního zaokrouhlování na tři sta tisíc stačilo.
Třeba si o ceně myslíte něco jiného, to je nakonec problém vaší peněženky a porovnat pár ceníků jistě zvládnete sami. Pro zbytek auta platí to co dřív: nabízí originální mix pohodlí ve městě a jisté staromódní upřímnosti. Dobře poslouží jako druhé auto do rodiny, velmi úsporný a přiměřeně komfortní stroj na ježdění po nákupech nebo s dětmi do školy. Coby vůz pro celou rodinu a na každý den naopak Nissan Micra obstojí těžko a tříválec s kompresorem na tom nic nezmění.
Z Nissanu Micra DIG-S člověk musí být zákonitě zmatený. Nijak nezakrývá původ na dálném východě a fakt, že je navržená pro ne méně než sto šedesát trhů po celém světě. Pod kapotou však ukrývá malý vrchol evoluce vnitřního spalování, motor velmi výkonný ve všech režimech, přesto rekordně úsporný a kulturní. Srovnání s konkurenčními diesely – které vymyslel sám Nissan – dává překvapivě dobrý smysl a nafta z něj nevychází dobře. Málo z vás si Mikru DIG-S koupí a já to chápu. Osmdesátikoňová verze dává v české kotlině daleko víc smyslu. Ale pokud – nebo spíš až – se přeplňovaná dvanáctistovka objeví v dalších modelech, určitě o ní přemýšlejte. Chtělo by to něco osmisetkilového se dvěma sedadly a pohonem zadních kol.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1198 |
Kompresní poměr | 13:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 83,6 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče |
Vzadu | zkrutná příčka, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče |
Pneumatiky vpředu | 165/70 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/70 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 72/98 v 5600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 142 Nm ve 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 100 |
0-100 km/h (s) | 11,3:1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,1 |
Objem nádrže (l) | 41 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3780 |
Šířka (mm) | 1675 |
Výška (mm) | 1520 |
Rozvor náprav (mm) | 2450 |
Provozní hmotnost (kg) | 979 |
Celková hmotnost (kg) | 1435 |
Zavazadlový prostor (l) | 265/605/1132 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 239 900 Kč |
Základní cena test. verze | 289 900 Kč (odhad) |