autoweb.cz > Nissan > Nissan Micra > Nissan Micra 1.2 DIG-S
Nissan Micra 1.2 DIG-S
Dynamika 10
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
RADOSTI
Reálné výkony a rychlost; technicky vyspělý tříválec; nízká spotřeba; „sleeper“ image
STAROSTI
Pochybná kvalita zpracování; směrová (ne)stabilita; relativně cena
Mám rád auta, která skrývají svůj skutečný potenciál. Proto se mi líbí přemotorované kombíky a malé hatchbacky s velkými a silnými motory. Pro auta podobného ražení se vžilo označení „sleeper“, což by se dalo přeložit příslovím o vlku v obleku kudrnatého přežvýkavce. Původ slovíčka „sleeper“ pochází z americké angličtiny a souvisí údajně s označením spícího agenta. V Británii se pro tato auta užívá jméno „Q-Car“, což zas čerpá z tradice ozbrojených obchodních lodí (Q-ships), které nejprve působily proti ponorkám bezbranně, ale pak dokázaly zaútočit.
Nissan Micra velká fotogalerie
A malá Micra by klidně mohla být něčím podobným. Dnes totiž skoro 100 koní v takhle malém balení sotva dostanete a nikdo by na silnici nečekal, jak rychle se dokáže Micra 1.2 DIG-S pohybovat. Nepamatuji si, že bych někdy jel tříválcovým autem, které i na dálnici akceleruje v rychlosti 160 km/h – ve stoupání.Velkým plusem je totiž to, že se Nissan jasně vymezil a nenacpal na nejsilnější Micru z nabídky nějaký sportovní paket. Jistě, ty samolepky nemusí být někomu po chuti, ale záleží jen na vás, jak si auto naspecifikujete. Můžete tak mít naprosto civilní verzi na plecháčích, která se rozhodně netváří na to, že zatopí kdejakému většímu (a těžšímu) hatchbacku.
Možná bych se měl zmínit o motoru, protože se jedná o velmi důmyslný tříválec. Všechno už popsal kolega Martin Plaštiak ve své první recenzi z mezinárodní prezentace, takže bude lepší, když vás odkážu na jeho článek a nebudu ztrácet čas tím, abych opakoval to samé. Zaměřím se spíše na pohled uživatele. Tenhle motor se totiž skutečně povedl.
Působí živě a nadšeně, nechá se rád vytáčet a při tom disponuje slušným zátahem v nízkém spektru otáček. Jako by někdo pod kapotu nacpal slušnou šestnáctistovku. Ve městě takhle silný motor moc neoceníte, ale na silnici za něj budete rádi. Kolem stovky se tohle malé autíčko mihne jako nic a předjíždění je hračka. Vytočte trojku a budete až překvapeni, jak tříválec zatahuje a ještě při tom vydává příjemně jadrný zvuk.I přes poměrně dlouhé „ekologické“ převody je Micra s tímto motorem skutečně živé auto a nebýt trochu uklouzaných zimních pneumatik, byla by s ním v zatáčkách i docela zábava. Řízení je totiž komunikativní a podvozek působí jako ze staré školy – vyžaduje vyši pozornost a nechá se rád řídit plynem. Přesto se dá považovat za dostatečně komfortní, aspoň na poměry kategorie.
Zařadit Nissan Micra do segmentu B vedle Škody Fabia či Renaultu Clio moc dobře nejde, protože je skutečně malá. Je to něco mezi městským segmentem A a dospělejším B. Na délku totiž měří jen 3780 mm, což je přibližně o 300 mm méně než soupěři z třídy B. Poznáte to hlavně uvnitř a v kufru, ale vždyť o tomhle přeci malá auta vždycky byla, než začala tloustnout a hrát si na VW Golf…
Nissan Micra se nějak nestydí za to, že je to malé auto. Je to znát i na horší kultivovanosti, protože od podběhů se ozývá hlasité hučení a při rychlejší jízdě v přímém směru na dálnici má Micra problémy se stabilitou. Silnější vítr s autem opravdu nehezky hází a musíte neustále korigovat řízení.Co mě ale zaráží je místy odfláknuté dílenské zpracování. Palubní deska je sice celkem v pořádku, ale materiály jsou dost laciné a na některých místech velmi špatně slícované. Třeba střešní okno – někomu v testovaném autě ukáplo lepidlo izolace, která byla stejně nalepena křivě a lišta kolem stropního obložení byla na několika místech špatně přidělaná. Když se totiž podíváte do ceníku, těžko byste Micře něco takového odpustili. Tohle je totiž poměrně drahé auto, vzhledem ke své velikosti, ale především kvalitě.
Nezpochybňuji, že technicky se jedná o velmi vyspělý produkt, zejména co se motoru týče. Použitý tříválec je skutečně motorem budoucnosti. Ale jako potenciálního majitele by mi laciné detaily u auta za 300 000 korun skutečně vadily. Zvláště, když auta segmentu B stojí stejně, byť nenabízí takové výkony.Nejlevněji tento naprosto skvělý a charakterní tříválec pořídíte za 289 900 korun v akci. Dostanete k tomu i klimatizaci a to pro spokojený život stačí. Vyšší výbavy pak stojí 299 900 korun (Acenta) a 342 900 korun (Tekna). Takovou částku by Micra obhájila skutečně jen s bezchybným dílenským zpracováním zavánějícím Volkswagenem. Nicméně když už jsme u peněz, měl bych zmínit i spotřebu. Když budete motoru stát na krku, řekne si o asi 8 litrů na 100 km, ale při normálním ježdění není problém udržet dlouhodobý průměr na šesti litrech a mimo město pojedete klidně i za 5 litrů na 100 km, což je na benzínové auto se stokoňovým motorem skutečně slušné.
Verdikt
Kompresorem přeplňovaný tříválec se Nissanu povedl a je velmi silnou stránkou tohoto auta. Bohužel má ale poměrně ambiciózní cenovku, která neodpovídá kvalitě zpracování detailů, na které vidíte. Doufejme, že se to zlepší. Jestli ale hledáte rozumné malé auto s poměrně silným a úsporným motorem, který se nebude při cestách mimo město trápit, asi jinde nekoupíte lépe. A navíc je s touto Microu skutečně zábava, takže jí rád dám čtyři hvězdičky.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1198 |
Kompresní poměr | 13,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 83,6 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/70 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/70 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 72 / 98 v 5600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 142 v 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 93,8 |
0-100 km/h (s) | 11,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2 / 3,7 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 41 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3780 |
Šířka (mm) | 1675 |
Výška (mm) | 1520 |
Rozvor náprav (mm) | 2450 |
Provozní hmotnost (kg) | 1045 |
Celková hmotnost (kg) | 1505 |
Zavazadlový prostor (l) | 265 - 605 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 199 900 Kč (1.2 Visia) - akční cena |
Základní cena test. verze | 289 900 Kč (1.2 DIG-S Visia) - akční cena |