autoweb.cz > Nissan > Nissan GT-R > Nissan GT-R definitivně končí, přestane se vyrábět už letos. Rozdrtil i Bugatti Veyron
Nissan GT-R definitivně končí, přestane se vyrábět už letos. Rozdrtil i Bugatti Veyron
Dlouhá éra Nissanu GT-R definitivně končí. Japonci oficiálně oznámili, že už během letošního října ukončí produkci legendárního moderního sportovního kupé pro největší severoamerický trh a jen krátce poté proběhne úplné zastavení výrobní linky. Po dlouhých sedmnácti letech se tak kultovní „Godzilla“ přesune do učebnic automobilového dějepisu a bude čekat na svého právoplatného nástupce, o němž se v posledních letech často spekuluje.
Nissan GT-R se vyrábí už od září 2007, kdy doslova změnil svět. Během svých úplných začátků byl tento sporťák výrazně levnější než většina konkurence, jako bylo Porsche 911 Turbo (997), ale umělo poskytnout stejné řidičské zážitky i rychlost. Za relativně dostupným sportovním kupé z Japonska však byl docela drahý servis, který bohužel je hlavní příčinou spousty zanedbaných kusů.
Výkladní skříň Nissanu
Moderní Nissan GT-R technicky navazoval na základy svých předchůdců, slavných Nissanů Skyline GT-R, a byl výkladní skříní technologií Nissanu. Japonští inženýři vytvořili výkonnou bestii se silným dvěma turbodmychadly přeplňovaným 3,8litrovým benzinovým vidlicovým šestiválcem VR38DETT se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol ATTESA E-TS PRO. GT-R zakládalo na koncepci pohonu typu transaxle, mělo karbonový hnací hřídel a bylo vyrobeno z oceli, hliníku a uhlíkových vláken.
A bylo děsivě rychlé! V roce 2009, dva roky po zahájení sériové výroby, dokonce stanovilo nový světový rekord pro nejrychleji akcelerující produkční čtyřmístné auto. Původní verze vyrazila do světa s maximálním výkonem 480 koní, ale postupně se představovala s výkonnými vylepšeními. Už od roku 2010 mělo GT-R až 530 koní, od roku 2012 mělo 550 koní a v roce 2016 posílilo na výsledných 570 koní, s nimiž se právě doprodává ve světě. V Evropě se bohužel neprodává už od roku 2022.
Konkurence supersportů
S velkým výkonem pod kapotou umělo GT-R zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 a později i za 2,8 sekundy! I když jezdilo až 315 km/h, nebylo pouze o rychlosti v přímce. Už během vývoje a testování se s ním Nissan pravidelně proháněl po německém závodním okruhu Nürburgring, kde v roce 2009 dosáhl nového rekordu. S časem na jedno kolo 7 minut a 26,7 sekund porazil svého hlavního konkurenta – Porsche 911 Turbo (7:38). Současně byl rychlejší než Porsche Carrera GT (7:28) nebo luxusní hypersport Bugatti Veyron (7:40)!
Testy sportovních vozů
K solidnímu času v cíli mu pomohly i moderní technologie jako adaptivní podvozek Bilstein nebo výkonné ocelové brzdy Brembo. Nissan je upřednostnil před ještě výkonnějšími karbon-keramickými brzdami, aby snížil celkové provozní náklady. I tak se v oficiálních autorizovaných servisech Nissanu za údržbu GT-R platila i trojnásobná hodinová sazba oproti běžným modelům značky. V Česku byl svého času jeden jediný, sídlil v Kolbenově ulici v Praze.
Nissan GT-R tak odjíždí z automobilového světa bez vidiny na přímého nástupce, protože o tom zatím automobilka i její příznivci jen spekulují, ale současně má svou největší slávu už za sebou. Vždyť většina automobilových nadšenců už ani nevěří tomu, že se stále vyrábí. Sedmnáct let je v automobilovém průmyslu opravdu dlouhá doba, během níž Nissan GT-R už bohužel zastaral.