autoweb.cz > Nissan > Nissan 370Z > Nissan chce udržet naživu Zetko, snahy o novou generaci ale nejspíše bude muset vzdát
Nissan chce udržet naživu Zetko, snahy o novou generaci ale nejspíše bude muset vzdát
Když Nissan v roce 2002 obnovil svou Z-linii, byl z toho nemalý poprask. Malý dostupný sporťák rázem uchvátil srdce všech sportovních fanoušků, přičemž o čtyři léta později díky jinak nepříliš povedenému třetímu dílu filmové série Rychle a zběsile doslova zkultovněl – stejně jako předtím oranžová Toyota Supra nebo stříbrno-modrý Nissan Skyline GT-R R34. Automobilka pak na tento úspěch navázala v roce 2009, kdy model 350Z vystřídal ještě výkonnější nástupce 370Z.
Celkově již šestá generace Zetka však dorazila do nesprávné doby, svět se totiž potýkal s ekonomickou krizí a koupě dvoumístného sporťáku nebyla pro lidi prioritou. Zatímco tedy Nissanu 350Z se kupříkladu v roce 2003 prodalo jen ve Spojených státech takřka 40 tisíc kusů, nástupce pouze jednou jedinkrát za svou kariéru překonal metu 10 tisíc vozů. Loni z toho pak byla sotva polovina, díky čemuž již svět začal Zetku strojit funus.
Nyní se ale ozval Philippe Klein, který má u Nissanu na starosti produktové plánování. Dle něj vůz ještě nemá na kahánku, nicméně zcela jasná jeho budoucnost také není. „Věříme, že pro tento model ještě na světě existuje místo a chceme jej udržet naživu. Pravdou však je, že globálně se tento segment trhu zmenšuje. Musíme se tedy zabývat nejen střednědobým horizontem, ale i tím dlouhodobým. Na tom nyní pracujeme.“
Co přesně tato slova znamenají? Především tolik, že Nissan vyrukuje s novým vozem pouze tehdy, pokud bude zaručena jeho úspěšná existence minimálně po dvě generace, jako tomu bylo ostatně dosud. Tak daleko ale nyní nikdo nedohlédne. Kromě toho se trh od sporťáků přesouvá ke crossoverům a SUV, v jejichž případě již není prioritou akcelerace, maximální rychlost či chování v zatáčkách.
Aby těch těžkostí nebylo málo, je třeba zmínit také přísnější emisní a bezpečnostní limity. Jejich splnění se však automaticky rovná vyšší hmotnosti a také ceně, což jde proti základnímu DNA Zetka, které bylo tradičně prezentováno jako lehký a relativně dostupný vůz. Dost možná tedy nakonec skutečně dojde na naplnění předchozích spekulací, jenž zmiňovaly příchod sportovního SUV.
Bude to poté čistokrevný model Z-linie? Jak jsme si vlastně řekli výše, nikoliv. Už jen proto, že na návrat atmosférického šestiválce lze stoprocentně zapomenout. I když tedy Klein dodává, že vášeň pro znovuzrození tu stále je, zůstane asi jen u plánů. Nebo u příchodu hybridního SUV, které by ale v úctě ke svým předchůdcům rozhodně nemělo být nabízeno jako Zetko.