autoweb.cz > Nissan > nissan 370z roadster > Nissan 370Z Roadster
Nissan 370Z Roadster
Dynamika 10
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 6
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
RADOSTI
Charakter hrubiána, smysl pro humor, rozumná cena i náklady
STAROSTI
Když už tu chcete něco mít, tak prťavý kufr a drobné ergonomické nedostatky
Na úvod
Nissan 370Z v provedení kupé jsme vyzkoušeli na tom nejlepším možném místě – Nürburgringu Nordschleife. Tehdy jsme proti němu postavili Ford Focus RS, abychom zjistili, zda se dokáže tato brutální předokolka vyrovnat tradičnímu kupé s klasickou koncepcí, tedy atmosférickým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol.Nyní nás zajímá roadster, který osloví především ty zákazníky, kteří krom okruhového dovádění chtějí i trochu stylu a individuality. V našich podmínkách přeci jen tradiční dvoumístné roadstery se stahovací plátěnou střechou nepatří k nejvyhledávanějším, lidé dávají přednost spíše poněkud nemotorným kupé-kabrioletům s pevnou střechou.
Nissan 370Z Roadster má spolu s kupé stejný pohon – šestiválec 3,7 l uložený vpředu podélně o výkonu 328 koní a točivém momentu 368 Nm, který roztáčí přes samosvorný diferenciál zadní kola. V testovaném roadsteru ale byla automatická sedmistupňová převodovka, což sice zpočátku může působit jako tlumič radosti z jízdy, nicméně jak si později řekneme, není tomu tak.Jak to vypadá?
První pohled na 370Z Roadster dává tušit, že se střechou dole tohle auto bude působit lépe. A skutečně, plátěná střecha ne snad, že by byla nekvalitní nebo odfláknutá, ale trochu vypadá jen jako přehozený pytel přes hlavu, aby na vás nepršelo. V zásadě to ale není špatně, protože svou funkci plní dobře. Při stažené střeše dobře vyniknou široké boky a agresivní vzezření přídě. Dle mého soukromého názoru se mi roadster dokonce líbí víc než klasické kupé.
Důležité je, že Nissan 370Z Roadster oproti kupé přibral jen 28 kg hmotnosti, protože se od začátku vývoje počítalo s tím, že auto přijde o střechu. Nicméně testované auto ještě přibralo dalších 11 kg kvůli automatické převodovce, ale pořád je to nárůst prakticky neznatelný. Ovladatelnost by tak měla zůstat na velmi vysoké úrovni.
První věc, které si na Nissanu 370Z všimnete, je sice kvalitní, ale docela povědomý interiér. Ty páčky, tlačítka a displeje jsme již někde viděli… Ale na druhou stranu, tohle auto stojí od 1 202 400 korun, takže nějaké superkvalitní kožené detaily a pravé dřevo ořechu nečekejte. Vlastně je to vzhledem k penězům dobře udělané auto. Zamrzí jen výškově nastavitelný volant, docela rád bych si ho o nějaký kus přitáhl více k hrudi. Sedačky jsou ale povedené s dobrým bočním vedením a testovaný vůz měl dokonce i jejich velmi účinné větrání, což v třecetistupňových vedrech přijde vhod.
Jízda a měření
Nastartování šestiválce dává tušit, že tohle auto nebude žádné ořezávátko. Přesto je ve městě a při popojíždění díky automatu překvapivě použitelné a příjemné. Převodovka řadí jemně, necuká a jen málokdy zazmatkuje. Ať už máte střechu nahoře či dole, zvuku motoru si užijete dost. Bohužel také hluku od kol a větru, ale není to nic, co by se nedalo přežít. Kultivovanosti některých soupeřů sice Nissan nedosahuje, ale to vynahrazuje něčím jiným – dokáže neustále bavit řidiče.Za městem konečně nastal čas trochu motor pobídnout a zjistit, co auto umí. Automat se snaží spolupracovat, ale když si chcete jízdu užívat dosyta, je lepší přepnout ho do manuálního režimu. Potom vám dokonce dovolí motor podržet chvíli u omezovače, což je fajn, když se rozhodnete „nepřizpůsobovat rychlost jízdy povaze vozovky“. Reakce motoru na plyn je velmi dobrá, vlastně okamžitá. Je to příjemné zpestření po všech těch přeplňovaných jednotkách, kdy se první půlsekundu nic neděje a pak se dostaví nával točivého momentu. Tady musíte pracovat, abyste z auta rychlost dostali. A to se mi líbí. Zvláštní je, jak po překročení asi 4500 ot./min. zvuk motoru zhrubne a auto se začne jako by otřásat. Působí to podobně jako Dodge Viper, jen v decentnějším podání. Američanům se to bude líbit, my si na to musíme zvyknout. A že je to přivykávání moc příjemné. Motor se totiž nijak neostýchá překročit 7000 ot./min., kdy všech 328 koní uděluje roadsteru velmi důstojnou dynamiku.
Na zkušebním Polygonu Most, kam jsem přijel s velmi příjemnou cestovní spotřebou 8,4 l/100 km, se Nissan 370Z Roadster ukázal ve velmi dobrém světle. Povrch již prohřály sluneční paprsky a teplota vzduchu 27°C, takže s trakcí problémy nebyly. Možná i proto jsme naměřili velmi slušné zrychlení 0 – 100 km/h za 5,95 sekundy. Oproti udávaným 5,8 sekundám je to jen malý rozdíl. I přes naše odhady byl pokus rychlejší s manuálním řazením, kdy byla změna převodů ostrá a bez prodlev jindy typických pro automat. V plně automatickém režimu jsme se nedostali pod 6,4 sekundy.
Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku se odehrálo za 2,88 sekundy a to je vzhledem k docela dlouhému zpřevodování dobrý výsledek. No, a pak se nám snažte tvrdit, že atmosférický motor nejede „vocpoda“. Brzdy ukázaly, že nebudou mít s autem příliš mnoho práce – Nissan zastavily na 36,36 metru za 2,67 sekundy a ani po několikerém ostrém zastavení nevykazovaly známky únavy.Zkušební okruh byl pro Nissan hračkou. Tam, kde většina aut trpí kolosální nedotáčivostí, byl Nissan 370Z Roadster neutrální. A ve výjezdech ze zatáček, stačilo jen řádně dupnout na plyn, vesele pohazoval zadkem. Tím ale času nepomůžete. Sice to vypadá efektně a je to legrace, ovšem nejlepšího výsledku jsme dosáhli s čistým kolem. Čas 32,68 sekundy je velmi dobrý.
Asi vám nemusím tvrdit, že k plynovému pedálu je potřeba přistupovat s rozmyslem. Výkon 328 koní je už hodně velké číslo na to, abyste si jen vypnuli stabilizaci a vyrazili dovádět na okresky. Narozdíl od konkurenčního BMW Z4, které je nastaveno především na bezpečnou nedotáčivost, vás Nissan klidně praští přes prsty a dokáže i kousnout, když nejsou vaše reakce dost rychlé. Pro zkušeného řidiče, který ocení spoustu zpětné vazby vnímané skrze dlaně a záda, je to rozhodně zábava a skutečná odměna za vykonanou práci, pro přemotivovaného začátečníka to může být až nebezpečné.Za kolik?
Vy jste se stejně museli zeptat, že? Ale je pravda, že tohle auto spadá i do výběru těch, kteří se při nákupu rozmýšlejí a počítají, co za své peníze dostanou. Základní cena 1 202 400 korun za model s manuálem je slušná, ale testované auto ve výbavě Pack 2 přišlo na 1 360 900 korun. Pořád je to ale zajímavá nabídka, když vezmete v úvahu, že dostanete šestiválec s výkonem 328 koní, navigaci, ventilované sedačky, tempomat, kvalitní audio systém a automatickou převodovku.
Spotřeba závisí na stylu jízdy, ale díky automatu s dlouhým šestým a sedmým převodem se dá při cestovním tempu udržet kolem 9 litrů benzínu. Jestli tedy jedete někam daleko po dálnici, počítejte maximálně s deseti litry. Po našem dynamickém měření a návratu do redakce se průměr ustálil na 13,5 l/100 km a to je docela slušné na tak silné auto.
Verdikt
Lze Nissan 370Z Roadster doporučit? Rozhodně ano! Za podobné peníze totiž těžko někde dostanete tolik auta, navíc s charakterem. Porsche Boxster? Dobrá, ale to si musíte připlatit ještě 350 000 korun. BMW Z4? S tím si neužijete tolik zábavy, ačkoli má objektivně sofistikovanější pohon a lepší interiér. A Audi TT? Ale jděte, zetko není auto pro holky. Jestli máte na auto milion a čtvrt a chcete skutečný nástroj pro řidiče, kupte si Nissan 370Z.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 27°C |
0-100 km/h (s) | 5,95 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 2,88 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 2,67 |
100-0 km/h (m) | 36,36 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 13,5 |
Čas na kolo (s) | 32,68 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 3696 |
Vrtání x zdvih (mm) | 95,5 x 86,0 |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní, samosvor |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | větrané kotouče 355 mm, čtyřpístkové třmeny |
Brzdy vzadu | větrané kotouče 350 mm, dvoupístkové třmeny |
Pneumatiky vpředu | 245/40 R19 |
Pneumatiky vzadu | 275/35 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 241 / 328 v 7000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 363 v 5200 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 213,7 |
0-100 km/h (s) | 5,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 15,8 / 8,1 / 10,9 |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4250 |
Šířka (mm) | 1845 |
Výška (mm) | 1325 |
Rozvor náprav (mm) | 2550 |
Provozní hmotnost (kg) | 1535 |
Celková hmotnost (kg) | 1885 |
Zavazadlový prostor (l) | 140 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 202 400 Kč |
Základní cena test. verze | 1 360 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 360 900 Kč |