autoweb.cz > Honda > Neokoukané a skutečně dobré. Honda ZR-V je povedené SUV, šlechtí ho spotřeba i převodovka
Neokoukané a skutečně dobré. Honda ZR-V je povedené SUV, šlechtí ho spotřeba i převodovka
Tohle kompaktní a líbivé japonské SUV je na českém trhu už téměř rok, ale o své místo mezi konkurencí se zatím tak trochu pere. Nebudeme mu předhazovat Škodu Karoq, to je na místních silnicích zbytečně velká ryba, ale ZR-V zatím v prodejích nestačí ani na sesterské modely.
Od ledna do začátku května si ZR-V našlo 48 nových majitelů, zatímco zaběhlé HR-V (78) a CR-V (249) byly výrazně napřed. A to je celkem překvapení, protože jde o velmi dobré auto.
Dvoulitr a stovka pod osm vteřin
K dispozici je s jediným pohonem, a to dvoulitrovým čtyřválcem a hybridní technologií e:HEV. Na maximálku vás neutáhne, ta činí 173 km/h, ale zrychlení na stovku pod osm vteřin, výkon 184 koní a hlavně kroutící moment 315 Nm už jsou podstatně příjemnější. Rodinnému SUV navíc bohatě stačí.
U podobného vozu se hledají trochu jiné parametry, především klid, pohodlí a stabilní jízda. I díky dvěma elektromotorům je ZR-V při cestování velmi sofistikovaným společníkem, vhodným na dlouhou i kratší cestu. Takřka bezchybné je přepínání mezi hybridem a klasickým pohonem, které vyjma ostřejšího šlápnutí na pedál ani nezaznamenáte.
Popravdě jsem byl hodně zvědavý na automatickou převodovku eCVT, která je roky využívaná u konkurenční Toyoty, ale je nehezky hlučná. Na to tady zapomeňte, šlape jako hodinky a neruší víc než je nutné.
Po nastartování se s ním nemusíte trápit vůbec, pokud se zrovna nerozjíždíte „burnoutem“, vydá se Honda na cestu potichoučku hybridně. Brzy se zapojí také spalovací jednotka, ale auto umí za klidného stavu klidně i těsně pod stovkou znovu zapojit baterii.
Testy SUV
Průměrně jezdí za 5,5 litru
Podle toho vypadala i spotřeba vozu, veleklidná městská jízda s nižšími ciframi na tachometru může znamenat cestování za 2,5 litru na sto, naopak při dálničním cestování si SUV řekne zhruba o osm litrů. Hodně solidní průměr se pak zastaví na cca 5,5, což je na více než 1,5 tuny vážící vůz příjemné.
Trhat rychlostní rekordy s Hondou stejně nebudete, není na to ani stavěná, však třeba hliníková pádla za volantem neslouží k řazení, ale k nastavení úrovně rekuperace elektrické energie. Zkrátka moderní doba.
Při jízdě se auto pohybuje hladce, ačkoliv podvozek je spíš měkčí, ale i na osmnáctipalcových kolech si poradí takřka s každou nerovností. Navíc celkem vysoké usazení za volantem pomáhá tomu, že se většině výmolů podařeně vyhnete.
K dispozici ve třech verzích
ZR-V na českém trhu doplnil rodinu podobně stavěných modelů HR-V a CR-V, přesněji řečeno se mezi dobře známé modely zařadil a správně by měl přebírat zákazníky třeba Toyotě a verzi Corolla Cross. Prodává se buď v základní verzi Elegance, dynamicky vzhlížející Sport (to je naše testovaná) či luxusnější Advance.
Výrazným poznávacím znamením ladně vyhlížejícího auta, které ve třídě SUV zapadne do nižší střední třídy, jsou určitě štíhlé a pronikavé světlomety. A samozřejmě mřížka chladiče, která barevně vynikla hlavně v testované verzi. A logo značky nad ní.
Za verzí Sport se skrývají drobné sportovní fragmenty, jenž jsou primárně optické. Například chromované koncovky výfuku, které nejsou slepé a vybočují tak ze zaběhlých trendů toho, co se aktuálně pohybuje na silnicích. Sluší také osmnáctipalcová hliníková kola a příplatková barva White Platinum (17 900 Kč) hezky sedí k černým doplňkům.
Interiér je přehledný, to je klíčové. Nepodléhá nijak extrémním způsobem moderně a přitom je svěží a funkční. Vládne mu mřížka s výdechy ventilace, kterou už známe z civicu, mimochodem auta roku 2023 v Česku.
Obyčejné v tom nejlepším slova smyslu
Rozlučte se tedy s dotykovkami nebo ambientním osvětlením, v ZR-V máte tu čest s obyčejným autem v tom nejlepším slova smyslu. Digitální přístrojový štít má velikost sedm palců, analogový rychloměr a dva budíky vedle sebe. Plno informací na jednom místě může působit zprvu přeplácaně, ale to trvá jen krátkou chvíli. Ve finále zjistíte, že to, co vypadalo nejprve jako zmatek, je naopak dobře uspořádané.
Infotainment patří k tomu menšímu na trhu, má jen devět palců a do vozu, prodávaného v roce 2024, moc nezapadá. Ale ZR-V má ještě docela dost klasických tlačítek a jak jistě víte, minimálně my – automobiloví novináři – je máme hodně v lásce. Některé funkční věci se prostě těžce překonávají.
Takže menší displej vlastně nevadí, důležité je, že když už je třeba s ním pracovat, jde to snadno, menu nevypadá jako bludiště plné slepých uliček a rychlost ovládání je ideální. Honda spíš dál ukazuje, že i moderní auto může být tak trochu staromódní. A můžete místo světoborných novinek obdivovat třeba to, jak si v Japonsku výtečně poradili s odkladovými prostory.
Mrzel mě menší nástupní prostor na zadní sedadla, ale s trochou obezřetnosti vše proběhne bez potíží a hlavně po usazení je všude místa dost. Kritiku si zaslouží jen 380 litrů zavazadlového prostoru, tohle umí soupeři lépe. Každopádně 1320 litrů po sklopení zadních sedadel je výrazně lepší. Že se páté dveře zavřou samy poté, co zjistí, že jste se vzdálili, naopak hodnotím velmi kladně.
Takže teď cena. Honda ZR-V začíná na 899 900 Kč, a to je výhoda tohoto modelu, protože už v základu toho nabízí opravdu hodně. Cena testované verze byla 1 057 800 Kč.