autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Němci představují ještě brutálnější verzi nejlepší okruhové hračky světa
Němci představují ještě brutálnější verzi nejlepší okruhové hračky světa
Základem pro výrazné zvýšení výkonu je koncept centrálního chladiče – myšlenka, která byla poprvé použita u vítězného speciálu 911 RSR z Le Mans a následně v modelu 911 GT3 R. Namísto uspořádání se třemi chladiči, které známe z předchozích vozů, nové Porsche 911 GT3 RS spoléhá na velký šikmý centrální chladič v přídi vozu. Je umístěn tam, kde je u běžných modelů 911 zavazadlový prostor.
Toto řešení umožnilo využít zbylý prostor po stranách k integraci aktivních aerodynamických prvků. Plynule nastavitelné segmenty předního a dvoudílného zadního křídla v kombinaci s řadou dalších aerodynamických opatření znamenají celkový přítlak 409 kg při rychlosti 200 km/h. To znamená, že nové Porsche 911 GT3 RS generuje dvakrát větší přítlak než jeho předchůdce (generace 991.2) a třikrát větší než současný typ 911 GT3. Při rychlosti 285 km/h je pak celkový přítlak 860 kg.
Poprvé v sériovém voze Porsche se zde objevuje systém redukce odporu vzduchu (DRS). Po stisku tlačítka systému DRS se křídla v určitém provozním rozsahu zploští a díky nižšímu odporu vzduchu je dosahovaná rychlost na rovných úsecích vyšší. Nechybí ani funkce aerodynamické brzdy: prvky předního a zadního křídla se nastaví na maximum tak, aby byl odporem vzduchu vytvořen co největší zpomalovací efekt, což pomáhá už tak vysoce výkonným kolovým brzdám.
Vzhled nového modelu 911 GT3 RS se vyznačuje velkým počtem funkčních aerodynamických prvků. Nejvýraznějším rysem sportovního vozu GT je zadní křídlo ve tvaru „labutího krku“, které je výrazně větší ve všech směrech. Zadní křídlo se skládá z pevného hlavního křídla a horního, hydraulicky nastavitelného prvku křídla. Poprvé u sériového vozu Porsche je horní okraj zadního křídla vyšší než střecha vozu.
Čtěte také: Test Porsche 911 GT3 RS 991.1
Příď modelu 911 GT3 RS navíc již nemá klasický spoiler – místo toho je vybavena předním splitterem, který rozděluje vzduch proudící přes něj a pod ním. Boční lišty přesně směrují vzduch ven. Větrání předních podběhů zajišťují žaluzie v předních blatnících, vstupy vzduchu za předními koly ve stylu kultovního modelu 911 GT1, který vyhrál 24 hodin Le Mans, snižují aerodynamický tlak v podbězích. Boční lišty za sáním zajišťují, že vzduch proudí na bok vozu.
Vzduch z centrálně umístěného chladiče pak proudí velkými „nozdrami“ v přední kapotě. Žebrování na střeše dále odvádí vzduch ven a zajišťuje chladnější teplotu sání v zádi vozu. V novém modelu 911 GT3 RS se otvory v zadním bočním panelu používají výhradně ke zlepšení aerodynamiky a nikoliv k nasávání vzduchu do motoru. Zadní podběh je také vybaven sáním pro optimalizované proudění vzduchu. Zadní difuzor pochází z 911 GT3 a byl mírně upraven.
Dokonce i odpružení reflektuje aerodynamické požadavky. Vzhledem k tomu, že podběhy kol nového modelu 911 GT3 RS jsou vystaveny silnému proudění vzduchu, jsou komponenty přední nápravy s dvojitým lichoběžníkovým závěsem navrženy v kapkovitém profilu.
Tyto aerodynamicky účinné články zvyšují přítlak na přední nápravě zhruba o 40 kg (při maximální rychlosti) a jinak se využívají jen ve špičkových motoristických aplikacích. Vzhledem k širšímu rozchodu kol (+ 29 mm proti 911 GT3) jsou také dvojitá ramena přední nápravy odpovídajícím způsobem delší.
Aby bylo zajištěno, že rovnováha přítlaku mezi přední a zadní nápravou bude zachována i při brzdění z vysokých rychlostí, inženýři specializovaní na podvozek výrazně upravili brzdné charakteristiky. U nového modelu 911 GT3 RS byl kloub ramene umístěn níže a modifikována byla rovněž zadní víceprvková náprava, která dostala jiné dráhy odpružení. Asistenční systémy a řízení zadní nápravy zde mají také ještě dynamičtější setup.
Modely 911 GT3 RS nabízí tři jízdní režimy: Normal, Sport a Track. V módu Track lze základní nastavení individuálně upravit. Kromě jiných nastavení lze odskok a kompresi tlumičů předních i zadních nastavit samostatně a v několika fázích. Zadní diferenciál lze také nastavovat a to pomocí otočných ovládacích prvků na volantu.
Provádí se to rychle a intuitivně, s konceptem ovládání a zobrazení vypůjčeného z motorsportu: čtyři samostatné otočné ovladače a tlačítko DRS jsou umístěny na volantu. Tyto otočné ovladače jsou jasně zobrazeny prostřednictvím grafiky na sdruženém přístroji během procesu nastavení.
Model 911 GT3 RS je vybaven „track screenem“, tak jak je známo z modelu 911 GT3. Stisknutím tlačítka může řidič zredukovat zobrazení digitálních displejů na dvou 7“ bočních obrazovkách pouze na základní informace. Ukazatele řazení nalevo a napravo od analogového otáčkoměru byly rovněž převzaty z GT3.
4,0litrový vysokootáčkový motor s atmosférickým plněním byl ve srovnání s modelem 911 GT3 dále optimalizován. Zvýšení výkonu na 386 kW (525 k) je dosaženo především novými vačkovými hřídeli s upravenými profily. Technologie sání a pohonu ventilů pochází z motorsportu.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK) má kratší stálý převod než 911 GT3. Přívody chladicího vzduchu na podvozku zajišťují, že převodovka vydrží i extrémní zatížení při častém používání na trati.
Model 911 GT3 RS zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a na sedmý rychlostní stupeň dosahuje maximální rychlosti 296 km/h. Na přední nápravě jsou použity hliníkové monoblokové brzdy s pevným třmenem a šesti pístky, kotouče mají průměr 408 mm. Ve srovnání s 911 GT3 se průměr pístku zvýšil z 30 na 32 mm.
Kromě toho byla tloušťka kotoučů zvýšena z 34 na 36 mm. Zadní náprava je i nadále vybavena brzdovými kotouči o průměru 380 mm a čtyřpístkovými brzdami s pevným třmenem. Na přání se pak dodává keramická kompozitní brzdová soustava PCCB se 410mm kotouči vpředu a 390mm kotouči vzadu. Nové Porsche 911 GT3 RS je standardně vybaveno kovanými koly s centrální maticí z hliníku. Silniční sportovní pneumatiky o rozměrech 275/35 R 20 vpředu a 335/30 R 21 vzadu zajišťují vysoký mechanický grip.
Inteligentní lehká konstrukce je základním principem všech modelů RS již od legendárního modelu 911 Carrera RS 2.7. Díky řadě lehkých konstrukčních řešení, jako například rozsáhlé použití CFRP, váží 911 GT3 RS jen 1 450 kg (pohotovostní hmotnost dle DIN). Například dveře, přední blatníky, střecha a přední kapota jsou vyrobeny z CFRP. Lehký materiál CFRP se používá také v interiéru, například tvoří konstrukci standardních sedadel.
Pokud jde o interiér, je nový sportovní vůz GT dokončen v typickém stylu RS: černá kůže, Racetex a karbonová povrchová úprava charakterizují puristické a sportovní prostředí. Model 911 GT3 RS je k dispozici s paketem Clubsport bez příplatku a mimo jiné zahrnuje ruční hasicí přístroj, šestibodové bezpečnostní pásy pro řidiče a ocelový ochranný rám.
Balíček Weissach, který bude k dispozici za příplatek, zahrnuje podstatně více. Přední kapota, střecha, části zadního křídla a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou z karbonu. Ochranné prvky jsou zhotoveny z CFRP a například ochranný rám uspoří proti oceli zhruba šest kilogramů. Dalším highlightem paketu Weissach jsou pádla řazení PDK s magnetickou technologií odvozenou z motorsportu – díky tomu je změna převodových stupňů ještě přesnější a evidentnější s jasnějším cvaknutím.
Volitelně jsou s paketem Weissach k dispozici hořčíková kovaná kola, která ušetří dalších osm kilogramů. Nové Porsche 911 GT3 RS je nyní k dispozici pro objednávky a v Německu začíná na ceně 229 517 eur vč. DPH.
Inspirovaná myšlením motoristického sportu, kde je maximální přesnost prvořadá, vyvinula vlastní hodinářská společnost Porsche ve švýcarském Solothurnu chronograf 911 GT3 RS. Tyto mechanické hodinky jsou vyhrazeny pro majitele vozu. Mají titanové pouzdro a šroubovací korunku.
Uvnitř pracuje mechanický chronograf Porsche Design WERK 01. 200, který byl certifikován COSC pro vysokou přesnost. Jeho funkce flyback umožňuje uživateli spustit, zastavit a resetovat časomíru jediným úkonem. Na konstrukci hodinek se uplatnila řada prvků a materiálů z GT3 RS.