autoweb.cz > Ojetá auta > Pozice elektromobilů na trhu ojetin není lehká
Pozice elektromobilů na trhu ojetin není lehká
Ještě před sedmi lety, v roce 2016, byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií. Nabídka na trhu s ojetými elektromobily byla mizivá. V Česku jich tehdy v nabídce za celý rok bylo lehce přes 300 a mediánová cena byla okolo 280 000 korun.
Od té doby elektromobilů a hybridů na sekundárním trhu pravidelně přibývá. V loňském roce už to bylo 2400 elektrických aut, jejichž cena se nejčastěji pohybovala okolo 630 000 korun a 5801 hybridních modelů s cenovým mediánem 550 000 korun. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
„Elektromobily a hybridy se v posledních letech stávají běžnou součástí nabídky prakticky všech výrobců automobilů. S množstvím nových modelů na trhu pochopitelně přibývá i aut, která se po určité době stanou ojetinou a objeví se v nabídce na sekundárním trhu. V tomto segmentu zatím stále dominují hybridní modely, které celkem konzervativní čeští zákazníci berou jako logický mezistupeň od spalovacího motoru k elektromobilu. Při současných cenách pohonných hmot je úsporný hybridní model pro mnoho zákazníků zajímavou alternativou,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele autocenter AAA Auto a Mototechna.
Elektrické vozy, které se v nabídce na trhu objevují, se pohybují do tří let stáří. Do začátku covidové pandemie se jejich věk pohyboval okolo 4 a půl let a hodně jich bylo ze zahraničí. Dnes to jsou vyloženě zánovní ojetiny do tří let stáří a většinou tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně automobily z firemních fleetů společností, které se snaží o ekologický přístup k provozu svého autoparku.
Čtěte také:
Ojetina za pár korun, která vás přežije: Vybíráme nejodolnější modely od 12 nejběžnějších značek
Ojeté čtyřkolky táhnou. Na co si dát pozor při koupi?
Klasiky, které koupíte za cenu nové Fabie: Můžete mít Jaguar i Maserati
Počet hybridních modelů v nabídce na tuzemském trhu je v současnosti dvojnásobný oproti plně elektrickým autům, přitom v loňském roce to byl téměř dvou a půl násobek. Cenově jsou hybridní modely mezi ojetinami v nabídce dostupnější, než čisté elektromobily.
Oproti čistým elektromobilům je nejčastější pořizovací cena přibližně o čtvrtinu nižší. Stejně jako u elektromobilů jsou nejčastěji nabízeny zánovní auta, s nájezdem okolo 30 000 kilometrů a ve stáří mezi dvěma a třemi lety.
Paleta TOP10 modelů, kterých je na trhu nabízeno nejvíce, je u čistých elektromobilů pestřejší. Nejvíce bylo letos BMW i3, následovaly modely Tesla 3 a Tesla S a na čtvrtém a pátém místě je Škoda Enyaq a Nissan Leaf. U hybridů dominuje Toyota, když mezi TOP10 hybridními vozy letos najdeme 7 modelů Toyoty a Lexusu a dva zástupce zde má cenově zajímavé Suzuki, na desátém místě se pak nachází Hyundai Ionic.
Sama společnost Aures Holdings má v současné době ve firemní flotile, která čítá přes 1800 aut, 50 vozů, které jsou buď plně elektrické, nebo hybridní a u dalších již objednaných čeká na jejich dodání. „V rámci naší skupinové ESG strategie chceme, aby do roku 2025 bylo alespoň 40% firemních vozů hybridních nebo plně elektrických,“ dodává Vaněček.