autoweb.cz > Volkswagen > Nejvíc za vývoj utrácí Volkswagen
Nejvíc za vývoj utrácí Volkswagen
Podle reportáže amerických kolegů z Autoline Detroit (odkaz na příslušný díl Autoline Daily, pod videem je přepis reportáží a v něm najdete i odkaz na soubor s čísly) vydává Volkswagen na výzkum a vývoj (R&D) nejvíc peněz ze všech čtrnácti velkých automobilek, za poslední rok to bylo v přepočtu 156 miliard českých korun. Druhou Toyotu předstihl o deset procent a třetí General Motors zaostaly dokonce o čtvrtinu.
Vydělíme-li rozpočty R&D ročním obratem, zůstává Volkswagen mezi nejlepšími, přestože není první. BMW i Honda vydávají na výzkum a vývoj pět a půl procenta obratu, VW Group pouze 5,4 procenta. Toyota ani GM se tak vysokým podílem pochlubit nemohou, Američané mají rovných pět procent, Japonci s 3,8 procenty dokonce téměř vypadli z první desítky (9. místo). Třeba Ford je o pouhé místo před nimi.Vzhledem k fenomenálnímu úspěchu značek Kia a Hyundai v posledních letech je překvapivé, že Korejci zametají pole v tabulkách s absoutními i relativními údaji. Na výzkum a vývoj dávají pouhá dvě procenta obratu. Nijak vysoko se nepohybovaly ani Fiat a Chrysler – i pokud jejich výdaje sečteme, sotva předstihnou Renault a PSA a v tabulce relativních hodnot zůstanou u dna.
Zkuste si z prosté statistiky vyvodit vlastní závěry. Jistě bude existovat vztah mezi množstvím a kvalitou modelů, představených letos i v příštích dvou letech, a výdaji na jejich vývoj. Nepůjde však o přímou úměru. Pravdou je, že Volkswagen svá auta dělá tradičně pečlivě a v posledních letech sbírá plody usilovné práce – je dobré vědět, že neusíná na vavřínech. Naopak nízké výdaje Toyoty by mohly být jedním ze symptomů nemoci, která automobilku trápí už léta a která vyplavala na povrch vloni.Relativně nízké investice všech tří amerických výrobců vysvětlují finanční potíže posledních let. General Motors jsou na tom relativně dobře, ale Chrysler se zatím oklepává z následků předloňského bankrotu. Větší investice zřejmě začaly až letos po spojení s Fiatem – to mimochodem platí i pro Italy, kteří zřejmě vloni také vyčkávali, než budou moci efektivně zapojit svou novou akvizici. Ford sice v jednadvacátém století nezkrachoval, ale velkou část svého rozpočtu směřuje na umoření dluhů.Nízké výdaje Korejců lze vysvětlit a obhájit mnoha způsoby. Nemají v nabídce tolik modelů (nízké náklady), zato je velmi úspěšně prodávají (vysoký obrat). Zákazníci od nich neočekávají kvalitu typickou pro Volkswagen. Hyundai i Kia navíc ztrácí na nejlepší soupeře především svými motory, které bývají nanejvýš průměrné. Vývoj motorů je přitom finančně extrémně náročnou kratochvílí. Jak správně říká Seamus McElroy v reportáži Autoline Daily, nízké výdaje Korejců mohou být jednoduše ukazatelem toho, že vývojáři obou aut dokáží pracovat mimořádně efektivně.Autoline Detroit neuvádí konkrétní zdroj, reportéři data pracně vyčetli z výročních zpráv. Čísla však nejsou překvapivá a působí uvěřitelně. Volkswagen chrlí nová auta jako na běžícím pásu a v letošním prvním pololetí vyšplhal na pozici světové dvojky, když zemětřesení v Japonsku srazilo chřadnoucí Toyotu z prvního na třetí místo. Někdejší světová jednička mezitím předvedla pramálo nového, stejně jako Ford, Fiat, nebo Chrysler. General Motors se naopak činí, podobně jako třeba BMW. Jak už bylo řečeno, Hyundai i Kia se tomuto zjednodušení vymykají, ale každý model má svá omezení.
autoweb.cz