Největší dálniční zakázka v historii: Netradiční přístup, 118 miliard a nejdelší tunel

Ministerstvo dopravy aktivně hledá dodavatele stavby posledních dvou úseků dálnice D35. Masivní stavba s hodnotou 118 miliard je netradiční, neboť nejde jen o tvorbu samotného úseku, ale také jeho údržbu a provozování. Celkem bude postaveno 35 kilometrů a dojde i na nejdelší tunel.
d35-1-1100x618.jpg Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Masivní zakázka za 118 miliard korun bez DPH? Něco takového na stole Ministerstva dopravy nenajdete každý den. Pokud se však všechno povede, půjde o největší splněnou zakázku v historii Česka, která přinese 35 km dálnice, nejdelší tunel a snad i mnoho spokojených řidičů dálnice D35.

Hledá se koncesionář

Ministerstvo totiž aktuálně hledá koncesionáře stavby dvou úseků výše uvedené dálnice. První z nich je dlouhý 16,6 km a táhne se od Opatovce po Staré Město. Druhý dosahuje délky 18,2 km a vede ze Starého Města do Mohelnice. Oficiální dokumentace ministerstva uvádí tyto detaily: „Předmětem této veřejné zakázky je realizace projektu PPP D35 spočívajícího v zajištění projektování, výstavby, financování, provozování a údržby nedokončené dálnice D35 v úsecích Litomyšl – Janov, Janov – Opatovec, Opatovec – Staré Město, včetně přivaděče od D35 k I/35 a odpočívky Staré Město, a Staré Město – Mohelnice, které jsou podrobně specifikovány v zadávací dokumentaci.“

Součástí budoucí stavby je i výhledově nejdelší tunel Česka Dětřichov, který dosáhne délky 3983 metrů. Dojde i na vznik tunelu Maletín s délkou 1,1 km.

Celková hodnota 118 miliard korun

Celková hodnota stavby se odhaduje na 118 miliard korun, přičemž stavební náklady vyšplhají na 35 miliard. Velmi zajímavým detailem je skutečnost, že jde o projekt PPP, v němž se počítá nejen s projektováním a výstavbou daného úseku, ale rovněž provozováním a údržbou dálnice ze strany vítěze zakázky. Podobný přístup stát zatím vyzkoušel pouze jednou na dálnici D4, v Česku jde tedy stále víceméně o unikát.

Realizace projektu skrze PPP (Public – Private Partnership) přináší podle CzechInvest „dlouhodobý smluvní vztah mezi veřejným zadavatelem a soukromým partnerem, obvykle trvající 15 až 30 let, o zajištění veřejné infrastruktury nebo služby, ve které soukromý partner nese významné riziko a odpovědnost za řízení projektu, a jeho odměna je přímo spojena s jeho výkonem.“ V přípravě D35 přináší PPP zpoždění stavby o více než půl roku z důvodu časové náročnosti výběru koncesionáře. Ke zrušení prvního tendru navíc došlo z důvodu chyby v soutěži na poradce.

Zájem je velký

Výběrové řízení na zhotovitele a provozovatele v rámci PPP však na nezájem kandidátů rozhodně netrpí. V červnu 2024 se schůzky na Ministerstvu dopravy online či přímo účastnilo přes 200 firem, investorů či poradců, aby se s projektem blíže seznámili. Součástí výběrového řízení je samozřejmě kvalifikační fáze, ve které potenciální zhotovitel musí prokázat zkušenosti s obdobnými projekty. Z této fáze následně ministerstvo vybere nejlepší návrhy do užšího výběru. Pokud vše proběhne dle plánu, po nových úsecích se řidiči projedou v roce 2029.

2.9.2024 7:36| autor: Petr Semecký | zdroj: CzechInvest, https://nen.nipez.cz/profily-zadavatelu-platne/detail-profilu/mdcr/zahajene-zakazky/detail-zakazky/N006-24-V00023315, https://zdopravy.cz/35-kilometru-118-miliard-a-nejdelsi-tunel-stat-vypsal-nejvetsi-dalnicni-zakazku-v-historii-214452/, zdopravy.cz
Více o tématu: řízení

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist