autoweb.cz > Autoporadna > Největší dálniční zakázka v historii Česka odstartovala. Bude o 358 milionů dražší
Největší dálniční zakázka v historii Česka odstartovala. Bude o 358 milionů dražší
Řidiči toužící po úseku dálnice D11 od Trutnova ke státní hranici s Polskem mohou pomalu začít s oslavami. Dlouhé měsíce odkládaný projekt se totiž konečně dal do pohybu. Pakliže vše půjde podle plánu, po první části stavby se řidiči svezou již v roce 2026. Se stavbou se původně počítalo již před koncem loňského roku, spory o zakázku však jakékoli práce několikrát odložily.
ÚOHS rozhodl
Definitivní tečku za sporem, zda dálnici D11 postaví polská společnost Budimex, nebo sdružení čítají firmy MI Roads, Metrostav TBR, Subterra, Duna Aszfalt a Doprastav, přinesl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten rozhodl, že vyloučení polské společnosti ze soutěže platí. Právě sdružení společností z Česka, Slovenska a Maďarska napadlo dřívější tendr, jehož vítězem se stal o 358 milionů levnější Budimex. Sdružení vadilo, že Budimex nemá dostatečnou kvalifikaci pro stavbu tunelů s délkou alespoň 100 metrů.
„Námitky jsme podali, protože firma Budimex dle našeho názoru nesplňuje požadavky stanovené zadavatelem v podmínkách soutěže zejména v oblasti výstavby tunelů. Respektujeme Budimex jako velkou stavební firmu, nemá ale potřebné zkušenosti z tunelových staveb. V zadávacím řízení se například prokazuje cizí referencí z výstavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům soutěže. Dále jsme přesvědčeni, že jsou Budimexem předloženy nepravdivé údaje týkající se odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů,“ prohlásil při podání námitky mluvčí MI Roads Michal Jurman.
Budimex lákal nejnižší cenou
Největší polská stavební společnost zvítězila především díky své nejnižší ceně. Posléze se však ukázalo, že s prokázáním zkušeností s obdobnými stavbami má skutečně potíže. Ředitelství silnic a dálnic nejprve nechtělo společnost ze soutěže vyloučit, rozhodlo se tak až na popud právě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Budimex nicméně nedostatečnou kvalifikaci dlouhodobě odmítal.
„Za námi podanou nabídkou si však nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ oznámila obratem mluvčí společnosti Budimex Diana Zyglewská. V tendru druhé sdružení vedené MI Roads stanovilo cenu stavby na 11,71 miliardy korun.
Smlouva je podepsána
Nyní už jsou však veškeré tahanice minulostí a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl informoval, že došlo se sdružením výše uvedených firem k podpisu smlouvy. Práce na dálnici by měly být nejdříve dokončeny okolo polské hranice. Důvod je jednoduchý, ŘSD chce, aby auta nemusela dlouho volit objezd přes polskou Lubawku a mohla pokračovat přímo po dálnici přes hranice. Tuto část sdružení firem okolo MI Roads dokončí dle smlouvy do 18 měsíců, což odpovídá období do dubna 2026.
Délka nové dálnice je stanovena na 21 kilometrů, přičemž součástí jsou dva tunely a 28 mostů. V příštím roce na stavbu naváže budování části dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova. ŘSD již má na tento úsek stavební povolení. Aktuální výstavba D11 z Trutnova k polské hranici je v tento okamžik největší zakázkou v české historii. V budoucnu ji však překonají úseky dálnice D35 a také Pražského okruhu.