autoweb.cz > Zajímavosti o autech > auto veteráni > Nejšílenější závody na světě
Nejšílenější závody na světě
24h Nürburgringu
Na nejnáročnější trati na světě se každoročně koná čtyřiadvacetihodinovka, proti které je tradiční závod v Le Mans jen slabým čajíčkem. Na Nürburgringu se utká pravidelně přes dvě stovky aut (!) různých kategorií, takže vedle sebe můžete vidět třeba Volkswagen Golf a Porsche 911 GT3 RS. Nürburgring je velmi náročný na soustředění a když se do toho připočte velmi úzká trať, prakticky žádné únikové zóny a velmi nepředvídatelné počasí (často na jedné části rozlehlé trati prší, na další je mlha a na zbytku svítí slunce), lze považovat čtyřiadvacetihodinovku Nürburgringu právem za jeden z nejnebezpečnějších a nejšílenějších závodů na světě.
Formule Off-road
Island stojí tak trochu stranou a stejně na tom je i zdejší motoristický sport. Protože tu nejsou žádné silnice ani závodní okruhy s pevným povrchem, rozhodli se Islanďané pořádat závody speciálních offroadů v terénu. Představte si křížence mezi monopostem F1, speciálem NASCAR a dragsterem s obřím osmiválcem na ethanol. Teď na to dejte podivné pneumatiky nikoli se špunty nebo hroty, ale s lopatkami, a máte nejdivočejší auto, která kdy svět spatřil. Při dostatečné rychlosti a otáčkách vzniká pod autem vlivem otáčení se kol vzduchový polštář, takže tohle auto umí jezdit po vodě! A už jste někdy viděli stroj, který se vyškrábe po 300m svahu pod úhlem 70°?
Závod do vrchu Pikes Peak
Čím je pro okruhové závodníky Nürburgring, tím je Pikes Peak pro vrchaře. Tento závod se táhne dvacet kilometrů do výšky 4300 metrů nad mořem, ve velké výšce nejsou kolem příkrých srázů svodidla ani jiné zábrany a místo asfaltu na části trati najdete jen uježděnou šotolinu. Přesto zde nejrychlejší speciály s výkonem kolem 800 koní dosahují času lehce přes 10 minut. Do vrchu Pikes Peak závodí i čtyřkolky, motocykly a veteráni a celé klání je takové velmi americké – velkolepé, hlučné a nebezpečné.
Dragstery Top Fuel
Závod ve sprintu na čtvrt míle, tedy 400 metrů, není ničím novým. Ve Spojených státech se tak závodí už od konce 40. let. Postupně vznikala stále silnější a silnější monstra, až se dospělo ke kategorii Top Fuel. Dragster z nejvyšší kategorie připomíná spíše raketu na kolech – k pohonu používá přeplňovaný osmiválec na ethanol, který má výkon až 6000 koní. Dragster z kategorie Top Fuel má dokonce tak obrovskou spotřebu kyslíku, že pilot (ale i mechanici) musí používat kyslíkové masky, aby se neudusili. Samotný závod netrvá nijak dlouho. Auto vypálí tak rychle, že někteří závodníci na zlomek sekundy přestanou vidět – přetížení je až 7G! Cíl dragster Top Fuel protne po necelých pěti sekundách rychlostí kolem 500 km/h a pak brzdí pomocí padáků. Netrénovaný člověk by v takovém autě ztratil vědomí. Zajímavé je, že kliková hřídel ohromného motoru se během závodu otočí pouze přibližně 600krát – a stejně se pak musí vyměnit.
Isle of Man Tourist Trophy
Těžko byste na světě našli silniční motoristický závod, během něhož se pravidelně někdo zabije a přesto se neustále koná už od počátku 20. století. Jenže ostrov Man ležící mezi Irskem a Anglií je velmi zvláštní sám o sobě – například tu na silnicích mimo město neplatí rychlostní limity. Ráj pro řidiče? Dost možná, ale pozor na volně se pasoucí ovce! Letos se tu koncem května opět pojede tradiční ročník soutěže Tourist Trophy, což je nejen nejdivočejší závod silničních motocyklů světa, ale rozhodně nejšílenější motoristický podnik vůbec. Závodníci startují v několika kategoriích a nejrychlejší jezdci zvládají 60km přírodní okruh průměrnou rychlostí lehce přes 200 km/h. Ano, tohle není uzavřený závodní okruh – celý závod se jede na normální silnici a kolem tratě jsou v bezprostřední blízkosti sloupy, stromy, domy, obrubníky a další životu nebezpečné překážky. Větší šílenost svět nepamatuje.
Tip: Sledujte sestřih nejzajímavějších momentů ze slavné Tourist Trophy!