autoweb.cz > Mercedes-Benz > Nejrychlejší auto světa v Praze. Mercedes-AMG One má přes 1000 koní a na okruhu ho nikdo nepředjede
Nejrychlejší auto světa v Praze. Mercedes-AMG One má přes 1000 koní a na okruhu ho nikdo nepředjede
Letošní slavnost Legendy opět nalákala do holešovického areálu nespočet úchvatných automobilových skvostů a masy návštěvníků, které si mohly prohlédnout více než tisícovku exponátů. Určitě tedy největší hvězdu výstavy není vůbec jednoduché vybrat, a největší zájem diváků si mezi sebou rozdělily například Pagani Utopia, Ferrari Daytona SP3, Aston Martin Vantage F1 Edition nebo třeba jedinečné koncepty od Mercedesu. Nicméně německá automobilka v Praze nemá pouze studie a novinky, ale i nejdokonalejší vůz se stříbrnou hvězdou na kapotě, který kdy spatřil světlo světa. Nese název Mercedes-AMG One a jde o hypersport postavený na základech formule 1.
Recenze Mercedesu-AMG GLE 63 S
V Praze nebyl úplně tak poprvé
Na Legendy chodím pravidelně a z celkových 11 ročníků jsem jich vynechal pouze pár. Zároveň jsem navštívil mnoho luxusních zahraničních autosalonů a se supersportovními auty jsem v kontaktu takřka neustále. Proto když vidím Bugatti nebo Pagani, nevypadnou mi oči z důlků. Ovšem na letošní výstavě jsem přeci jen našel vůz, u kterého jsem byl schopný stát hodiny a prohlížet si jeho propracovanou aerodynamiku a dopodrobna studovat jeho technické parametry. Ano, jde o Mercedes-AMG One, který je na území České republiky pouze jeden.
Pokud také patříte mezi pravidelné návštěvníky tradiční automobilové slavnosti, tak si možná vybavujete, že AMG One už jednou do Holešovic dorazil. Bylo to v roce 2018, ovšem v tu dobu šlo pouze o prototyp bez funkčního pohonného ústrojí s továrním označením Project One. O 6 let později je tu „stříbrný šíp“ znovu, ovšem tentokrát už ve své sériové podobě s unikátním hybridním šestiválcem pod kapotou. A právě zákulisí vyvíjení tohoto motoru je na celém příběhu hypersportu s cenovkou přes 50 milionů korun asi to nejzajímavější.
Motor z monopostu formule 1
Plán zněl jasně – postavit silniční formuli 1. Zní to možná poměrně jednoduše, ale zrealizovat takovýto úkol se ukázalo jako takřka nemožné a inženýři během dlouholetého vývoje několikrát selhali. Mercedes-AMG One používá hybridní pohonnou jednotku odvozenou z monopostu F1, konkrétně 1,6litrový vidlicový šestiválec přeplňovaný velkým turbem spojený s elektrickými motory. Toto pohonné ústrojí s výkonem přes 1000 koní bylo navrženo na závodní trať, kde funguje za extrémních podmínek a vysokých otáčkách až 11 000 ot/min. Přizpůsobení tohoto motoru pro každodenní jízdu do supermarketu, včetně emisních norem, hluku a spolehlivosti, tak bylo velkým technickým oříškem.
Další komplikace nastaly s plug-in hybridním systémem, konkrétně s jeho synchronizací. Pracovníci v Affalterbachu museli spalovací agregát, který sám generuje 566 koní, naučit spolupracovat se čtveřicí elektromotorů. Háček je v tom, že pouze dva elektrické motory jsou trakční, tedy přímo pohání kola. Další dva mají jiný úkol – třetí leží vedle spalovacího motoru a funguje jako motorgenerátor (MGU-K) a čtvrtý je spojen s turbodmychadlem a roztáčí lopatky turbíny. Jde o velmi sofistikovaný systém, který vyžaduje naprosto dokonalé softwarové naladění.
Další zádrhel? Baterie. AMG One nemůže mít běžný vysokonapěťový akumulátor, který využívají dnešní elektromobily a plug-in hybridy. Ty sice mají dobrý dojezd a jsou tedy vhodné na každodenní používání, ale nedokáží poskytnout potřebný „performance“ faktor, jaký by divize AMG vyžadovala. Silniční formule nepotřebuje nízkou spotřebu a vysokou kapacitu, nýbrž co nejrychlejší proces vybíjení a nabíjení a především nízkou hmotnost. Proto si v útrobách hybridního hypersportu našla místo velmi kompaktní baterie s kapacitou pouze 8,4 kWh, která dokáže bleskově distribuovat energii a váží pouze pár desítek kilogramů. I díky tomu se Mercedes s pohonem všech čtyř kol a 7stupňovou automatizovanou manuální převodovkou vešel do celkové hmotnosti pod 1,7 tuny.
Rychlejší sériové auto na okruhy
A výsledek dlouholeté práce? Mercedes-AMG One z nuly na stovku zrychlí za pouhé 2,9 sekundy, z 0 na 200 km/h za 7 sekund a s akcelerací může pokračovat až do maximální rychlosti 352 kilometrů za hodinu. To jsou slušné hodnoty, ale rozhodně nepatří mezi ty nejlepší. Například takový Rimac nebo Ferrari by německému hypersportu na rovince vytřely zrak. Zázrak německého inženýrství ale není určený na sprinty. Jeho domovem jsou závodní okruhy, kde v dnešní době absolutně nemá konkurenci. V podstatě na jakoukoliv trať AMG One přijede, tam zajede rekordní čas mezi sériovými vozy, a to s rozdílem i několika sekund.
To, že formule 1 na „SPZtkách“ bude rychlá na Monze, Spa-Francorchamps nebo Hockenheimringu bylo zřejmé, ovšem co obávaná Severní smyčka Nürburgringu? „AMG One není na Nordschleife postaveno. Je to úzká, hrbolatá trať plná převýšení a vysokých obrubníků, která spíše připomíná okresku. To jsou podmínky, které našemu autu s koncepcí formule 1 vůbec nevyhovují,“ řekl mi na Legendách mluvčí značky Mercedes-Benz Josef Hlávka.
Přesto se divize AMG o titul krále „Zeleného pekla“ rozhodla zabojovat. Za volant usedl Maro Engel, okruh dlouhý 20,8 kilometru zajel za 6 minut 30 sekund a 70 setin. Dosavadnímu držiteli žezla Porsche 911 GT2 RS MR tak nadělil neuvěřitelných 8 sekund. To je naprosto neuvěřitelný výsledek a dokonale to demonstruje sílu hybridního ústrojí a propracovanost aktivního aerodynamického balíčku technicky geniálního Mercedesu.