autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Nejlevnější nová auta na trhu: Stojí 300 tisíc a nemají ani klimatizaci! Našli jsme je pro vás všechna
Nejlevnější nová auta na trhu: Stojí 300 tisíc a nemají ani klimatizaci! Našli jsme je pro vás všechna
Takže chcete prostě jenom jezdit, stačí vám nějaká ta elektricky stahovací přední okna, tempomat a klimatizace? Atmosférický tříválec nevadí, ostatně málo žere a 130 km/h po dálnici zvládne také.
Prostě něco, co má čtyři kola, volant a je to úplně nové, takže se nemusíte starat o opravy? Prosté auto na ježdění do práce a po nákupech, které vám vydrží dalších 10 let bez větších starostí? Tak rozbijte prasátko a připravte se na to, že to stejně nebude žádná hitparáda.
Za poslední dva, tři roky nová auta neskutečně zdražila. Příčiny známe, leč řešení je v nedohlednu. Nejspíše si prostě budeme muset zvyknout na to, že svět už nikdy nebude „normální“, jako byl roku 2019.
Proč auta zdražila?
Inflace, pokuty za CO2 a rozmělnění nákladů na vynucenou elektromobilitu umělým zdražováním spalovacích aut. Vítejte v roce 2023, kde si slušné nové auto může už dovolit jen málokdo.
Zdražilo všechno, od potravin přes bydlení až po auta, na kterých to vidíme nejzřetelněji. Pokud máte v paměti staré ceníky, budete se divit, co dnes jednotlivá auta stojí.
Pryč jsou doby, kdy jste novou Dacii koupili za 175 tisíc. Dnes stojí těsně pod 300 000 korun, tedy peníze, za které jste kdysi dostali klidně i slušně vybavenou Fabii. Ta dnes stojí půl milionu! Na jaké planetě to, proboha, žijeme?
Nové auto dnes pod 200 tisíc korun prostě nekoupíte, dokonce vám nebude stačit ani čtvrt milionu. Kdepak, spodní hranice je dnes už 300 tisíc. A to máte navíc na výběr pouhé čtyři modely!
Klimatizace? Zapomeňte!
A dostanete jen pověstná čtyři kola a volant, nějaké ty povinné airbagy a zázrakem je, že alespoň vpředu nemáte „švihadla“. Zkrátka žádná hitparáda. Zajímavostí také je, že vůbec nejlevnějším autem už dávno není žádná Dacia.
Výrobci se alespoň snažili vyšší cenu vozů kompenzovat lepší výbavou, aby to zákazníka tolik nebolelo, ale to platí hlavně pro dražší modely. Pokud zalovíte v levnějších vodách a budete hledat ta skutečně nejlacinější auta na trhu, pořád mnoho výbavy nedostanete.
Vybíráme ojetiny
Vždyť tři ze čtyř aut v základní verzi nemají klimatizaci! Žádnou. V roce 2023!
Našli jsme pro vás tedy všechna nová auta s cenou pod 300 000 Kč. Jsou jen čtyři, takže není moc z čeho vybírat. Ale pověstnou nákupní tašku mezi nimi najdete. O které vozy se jedná?
Hyundai i10 – od 279 990 Kč
Úplně nejlevnějším novým autem na českém trhu se stává… tradááá… Hyundai i10. Ano, už nějakou chvíli platí, že nejlevnější není Dacia Sandero, ale tenhle korejský prcek. Startuje na 279 990 Kč, ale jen díky aktuálnímu 40tisícovému zvýhodnění.
Pod kapotou dostanete litrový tříválec o výkonu 67 koní a točivým momentem 91 Nm s manuálním pětikvaltem. Na takové to „ježdění pro rohlíky“ to bude stačit, připravte se ovšem na jistý diskomfort. V základní výbavě totiž nenajdete ani klimatizaci.
Dostanete jen elektrická přední okna, tempomat nebo ISOFIX. Naštěstí stačí jenom trochu připlatit a hned dostanete o něco slušnější výbavu. Za 300 tisíc bez desetikoruny, tedy stále v našem limitu, dostanete navíc alespoň manuální klimatizaci a nějaké další drobnosti.
Dacia Sandero – od 296 400 Kč
Kdysi nejlevnější auto na trhu je dnes až na druhém místě, stojí o 16 410 korun víc než i10. Lepší techniku ovšem nedostanete. Spokojit se musíte stále s litrovým tříválcem o výkonu 65 koní, točivým momente 95 Nm a manuální pětistupňovou převodovkou.
Co se týče výbavy, základní stupeň Essential nabízí skutečně jenom to nejnutnější. Opět tu máme klasiku jako elektrická přední okna či alespoň tempomat, s nímž je cestování na delší trasy přece jenom pohodlnější. Naštěstí nechybí ISOFIX.
O stupeň dražší výbava Expression nabízí navíc onu manuální klimatizaci či elektrická zrcátka a zadní okna. Nechybí ani dešťový senzor, Apple CarPlay / Android Auto, zadní parkovací senzory nebo litá kola, takže už slušně vybavené auto. Jen si připravte 327 400 korun.
Mitsubishi Space Star – od 296 760 Kč
Třetím nejlevnějším autem na českém trhu je Mitsubishi Space Star, které vyjde o 360 korun dráž než základní Sandero. Nutno však podotknout, že co do techniky nabídne ze všech vozů do 300 tisíc zdaleka nejvíc.
Pod kapotou sice najdete stále jen tříválec, ovšem s objemem 1,2 litru a výkonem 71 koní a točivým momentem 102 Nm. Standardem je pořád ručně řazený pětikvalt, šestistupňovou převodovku v téhle kategorii prostě nečekejte.
Základní výbava Inform je taková klasika: elektrická přední okna, navíc překvapí i dešťový senzor nebo 14“ liťáky, nicméně s klimatizací náš 300tisícový limit přesahuje o 13 760 korun.
Abyste dostali tempomat nebo zadní parkovací senzory, musíte sáhnout dokonce už po třetím výbavovém stupni Invite za 348 760 Kč.
Kia Picanto – od 299 980 Kč
Tradááá… čtvrtým a posledním zástupcem vozů do 300 000 Kč je bez dvacetikoruny Kia Picanto. V základní výbavě Comfort jako jediný vůz z našeho výběru nabídne standardně i manuální klimatizaci (Hyundai i10 to umí ve druhé výbavě, se kterou se také vejde do 300 000 korun).
Technikou kopíruje svého korejského sourozence, takže se připravte na litrový tříválec s 67 koňmi a 98 Nm. Řadit si budete muset sami, nicméně zajímavostí je možnost příplatku za pětistupňový automat slušných 20 000 korun. Hyundai i10 s automatem vyjde nejlevněji na 369 990 Kč.
Kia Picanto by nakonec možná byla i naše volba. Za rozumných 319 980 korun dostanete slušně vybavené auto, kterému nechybí nic základního, a navíc má automat, se kterým bude jízda po městě, kam tohle auto stejně patří nejvíc, naprostá pohoda.