autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 205 > Nejlepší způsob, jak oslavit 40. výročí Peugeotu 205, je nákup homologačního speciálu skupiny B. Připravte si devět milionů
Nejlepší způsob, jak oslavit 40. výročí Peugeotu 205, je nákup homologačního speciálu skupiny B. Připravte si devět milionů
Letos v únoru tomu bylo přesně 40 let od momentu, kdy automobilka Peugeot světu poprvé ukázala hatchback s označením 205. Tento malý automobil se stal naprostým fenoménem své doby, který existoval v řadě různých variacích i několika karoseriích a který ve výrobě vydržel až do roku 1998, kdy francouzská automobilka uzavřela jeho působení s celkovým účtem 5 278 050 vyrobených exemplářů.
Peugeot nejprve začal prodávat pětidveřovou karoserii, nabídka se ale postupně rozrůstala. V roce 1984 přišel třídveřák a také sportovní GTI, nechyběl diesel nebo kabriolet. Na absolutní vrchol ale nakonec zamířilo provedení 205 Turbo 16, které mělo s civilní „dvěstěpětkou“ společný leda tak design, světla a boční dveře, jinak to bylo úplně odlišné auto. Ano, šlo o homologační speciál skupiny B, jejíž předpisy vyžadovaly civilní dvousetkusovou sérii. Nejostřejší 205 tak vznikla stejně jako řada dalších fantastických modelů typu Lancie Delta S4 Stradale nebo Fordu RS200.
Jeden exemplář z této malé série nejostřejších civilních Peugeotů 205 aktuálně nabízí společnost Real Art on Wheels. Najeto má něco málo přes 40 tisíc kilometrů, registrovaný je v Nizozemsku a dosavadní majitel vůz vlastnil dvacet let. Auto může být vaše za 375 000 eur, což je v přepočtu zhruba 8,8 milionu korun.
Test Peugeot 308
Mistrovský kus historie
Peugeot 205 Turbo 16 dostal zcela záměrně vzhled hodně blízký sériové 205 tak, aby automobilka mohla závodní monstrum dobře využívat z pohledu marketingu. Jinak ale šlo o zcela jiný vůz, který byl o plných čtrnáct centimetrů širší a o jedenáct delší než běžný Peugeot 205. Přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru uložený za předními sedačkami produkoval z dnešního pohledu celkem skromných 197 koní, ale auto bylo poměrně lehké. Navzdory přítomnosti pohonu všech kol vážilo pouze 1,1 tuny. Stovka byla otázkou 7,3 s a maximální rychlost činila 210 km/h.
Závodní verze byly samozřejmě mnohem výkonnější, o zhruba 200 kg lehčí a tudíž rychlejší. A také proto s nimi Peugeot slavil mistrovský titul jak v roce 1985, tak o rok později. Protože následně byla skupina B zrušena, je ostrá 205 posledním vítězným automobilem této zlaté éry motorsportu. V obou zmíněných letech Peugeot vyhrál zároveň i jezdecké tituly. Po zrušení legendární skupiny B prošel závodní Peugeot 205 řadou úprav, aby následně vyrazil na dakarskou rallye a i tam oslavil vítězství.
Kolik přesně nakonec Peugeot ve spolupráci se společností Heuliez postavil civilních 205 Turbo 16, to není úplně jasné. Patrně jich bylo více než dvě stovky, některé zdroje hovoří o čísle 247 kusů, ovšem po započítání soutěžních speciálů. Malá vyrobená série v kombinaci se silným příběhem sportovní 205 šroubuje cenu dochovaných kusů do astronomických výšin, a to poměrně svižně. Ještě před dvěma lety se jedno civilní Turbo 16 prodalo za 250 tisíc eur, v roce 2017 to bylo dokonce jen 184 tisíc eur. Z tohoto úhlu pohledu by se dalo usuzovat, že nákup aktuálně nabízeného exempláře může být docela dobrou investicí. Každopádně, pokud si uděláte radost, nezapomeňte nám dát vědět. Velmi rádi se svezeme.