autoweb.cz > Škoda > Škoda Felicia > Nejkrásnější československý kabriolet v porovnání s obřími americkými křižníky
Nejkrásnější československý kabriolet v porovnání s obřími americkými křižníky
Škoda Felicia představená v roce 1959 byla posledním kabrioletem, který vyráběla československá automobilka AZNP Kvasiny. V roce 1961 byla Felicia výrazně modernizována a nabídku motorizací rozšířila verze Super s dvanáctistovkou se dvěma karburátory o výkonu 55 koní. Na začátku šedesátých let šlo o jedno z nejlepších aut na československém trhu.
Televizní reportáž z roku 1961 ukazovala nejkrásnější československý kabriolet v porovnání s obrovskými americkými křižníky, které byly prezentovány jako šíleně nevýhodná koupě. Na mohutných amerikách se reportérům nelíbily komplikované designové tvary, motory hladové po benzínu, nákladná údržba a složité automatické převodovky.
V současnosti je ale potřeba uvést informace na správnou míru. Americké vozy z počátku šedesátých let byly kvalitnější než československé a jejich údržba nebyla na domácí půdě závratně drahá. Pohonné jednotky vyžadovaly nejméně dvakrát více benzínu než Felicia, ale pod kapotou měly dvojnásobný počet válců a několikanásobný zdvihový objem.
Prodejní cena amerik se v Československu zdála extrémně vysoká, ale v šedesátých letech byla americká ekonomika výrazně bohatší než ta naše. Aby si Američan mohl koupit nový Rambler za 2 200 dolarů, musel 5-krát odložit průměrnou měsíční mzdu. Čechoslovák toužící po nové Felicii musel průměrnou měsíční mzdu odložit 33-krát!
Na závěr můžeme pouze dodat, že i kdyby Čechoslováci měli dostatek peněz na koupi nového Rambleru, neměli žádnou naději si jej koupit a dovézt na území ČSSR.
Čtěte také: Škoda Octavia změnila český automobilový průmysl. Podívejte se na její debut v roce 1996