autoweb.cz > Citroën > Citroën Xantia > Nejkrásnější auto roku 1993 slaví třicelité výročí. Citroën Xantia je nyní již sběratelským kouskem
Nejkrásnější auto roku 1993 slaví třicelité výročí. Citroën Xantia je nyní již sběratelským kouskem
Světlo světa spatřil Citroën Xantia na ženevském autosalonu v březnu 1993 a od té doby si budoval post legendy. Autorem vozu byl designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.
Cesta za pohodlím
Následovalo 9 let změn. Zpočátku byla Xantia dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu. V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze. Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.
Komfort, bezpečnost, technologie a potěšení z jízdy – tak zněla klíčová slova této novinky.
Čtěte dál
Citroën C4 X dorazil do českých luhů a hájů. Začíná pod půl milionem (první dojmy)
Hranatá modla z Tuzexu slaví 40. narozeniny, pořád vypadá nadčasově
Systém Hydractive II
Odlišnost modelu Xantia spočíval v příchu technologie Hydractive II, která kombinovala sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení mělo na každé nápravě další kouli, kterou bylo možno aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení. To vše umožňovalo definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňily řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci.
Když se atlet stal mnichem
Xantia byla díky svým inovacím a vlastnostem ideálním vozem pro reklamu. Příkladem je slavná reklama s Carlem Lewisem z roku 1995, v níž je sportovec kvůli sázce nucen stát se mnichem. Podle něho bylo nemožné, aby auto projíždělo zatáčky bez naklonění, a Xantia to dokázala. V další reklamě z roku 1999 se objevila pyramida vozů Xantia, která dokazovala její vynikající jízdní stabilitu.