Proč lidé bourají? Nejhorší omyly a mýty o řízení, které mezi lidmi kolují

Během let vzniklo mezi řidiči mnoho zajímavých mýtů a omylů o řízení, které mají často úplně opačný efekt.
ridic-1100x618.jpg Zdroj: Pexels

Stereotyp a monotónnost každodenního dojíždění možná ubíjí pozornost, ale nejhorší jsou mýty, které řidičům doslova vyrostou v hlavě až s postupem let a s narůstající praxí za volantem. Zatímco začátečníky trápí jiné problémy a potřebují hlavně poradit, jak přežít první rok na silnici, vyježdění řidiči se zase řídí často nesmyslnými závěry, kterými dokáží být svému okolí stejně nebezpeční jako opilý řidič nebo nezkušený začátečník.

ESP to za mě vyřeší

Moderní elektronika dnes v autech ovládá všechno a je až zarážející, jak moc se na ní řidiči spoléhají. Nějakým záhadným způsobem nabyli dojmu, že elektronický stabilizační systém je tu proto, aby auto udržel na silnici, když překročí mez přilnavosti. Elektronický stabilizační systém funguje díky senzorům, které vyhodnocují otáčky jednotlivých kol a natočení volantu. Podle toho vypočítá, kdy dojde ke smyku a pomocí řízení motoru a přibrzďování jednotlivých kol se snaží auto stabilizovat – vrátit ho do směru jízdy.

Nedokáže tak rychleji projet zatáčku nebo zabránit kolizi, pouze se snaží zamezit přetáčivému či nedotáčivému smyku.Bohužel se ale ukazuje, že se řidiči začali spoléhat na ESP jako na záchrannou brzdu, která je vytáhne z problémů, takže více riskují a méně se spoléhají na vlastní schopnosti a na meze vozidla a hlavně pneumatik.

Airbagy mi zachrání život

Airbag je velmi užitečná pomůcka, která pomáhá mírnit následky nehod. Přesto to není nějaká peřinka. Kdo už zažil konfrontaci s airbagem, ví moc dobře, že dokáže přerazit nos, polámat žebra a popálit zápěstí.

Airbag je v autě proto, aby tlumil náraz těla a hlavy řidiče i spolujezdce do tvrdých nedeformovatelných struktur interiéru – zejména volantu a přístrojové desky. Pokud ale dojde k nárazu ve vysoké rychlosti, výsledné zpomalení je tak velké, že vám nepomůže ani sto airbagů.

Zabrzdím, mám totiž ABS

Podobně, jako se řidiči spoléhají na stabilizační systém, přeceňují i brzdy svého auta. Domnívají se, že díky systému ABS se zkrátí jejich brzdná dráha. Řidiči tak nedodržují bezpečnou vzdálenost za autem před sebou a přestali se soustředit na sledování situace na silnici, zejména na povrch vozovky.


Video: Fungování systému ABS


Protiblokovací systém brzd ale není v autě proto, aby zkracoval brzdnou dráhu, což není v jeho silách. ABS umožňuje především auto ovládat, když naplno brzdíte – umožňuje protáčení kol i při maximálním brzdění, takže se můžete například vyhnout překážce a zatáčet. Jediný způsob, jak zkrátit brzdnou dráhu, je odlehčit auto, koupit lepší pneumatiky a účinnější brzdy.

Mám čtyřkolku, můžu jet rychle

Dalším novodobým fenoménem je spoléhání se na pohon všech kol. Ten zaručuje jednoznačnou výhodu při akceleraci za snížené adheze třeba na sněhu, kdy má auto lepší trakci, ale tím nepřestávají platit fyzikální zákony.

Auto s pohonem všech kol není v zatáčce rychlejší, nemá lepší brzdnou dráhu a není schopno lépe odolat aquaplaningu. Jedinou výhodou pohonu 4×4 je skutečně jen lepší počáteční trakce při rozjezdu na kluzkém povrchu.

Nejsem závodník, stačí držet volant jednou rukou

Jak jsme si mohli v diskusi pod články zabývajícími se správným sezením v autě a správným držením volantu všimnout, spousta lidí žije v domnění, že pokud nejedou závod formule 1, nemusí držet volant oběma rukama a soustředit se pořádně na řízení. Jenže pak nastávají problémy v řešení krizových situací, ke kterým dochází zpravidla tehdy, když je nečekáte – jinak by to nebyla krizová situace, ale organizovaná škola smyku.

Nepřipravený řidič nestačí včas reagovat a nejen, že je jeho protiakce opožděná, ale často chybná, neboť se obvykle sestává pouze ze škubnutí volantem na jednu stranu (nejčasteji na tu, kterou rukou zrovna řidí, protože je fyzicky jednodušší rukou táhnout dolů) a šlápnutí na brzdu.

To zvládám, mám už něco najeto

Spoléhání se na vlastní nezranitelnost a dokonalost je problém, který trápí každého zkušenějšího řidiče. Spíše než s ovládáním auta mají takoví řidiči problém se zvládáním vlastního ega a snaží se ostatním vnucovat svou představu o bezpečnosti a plynulosti provozu – ať už agresivní a nervózní jízdou nebo nebezpečně pomalou a omezující.

 

10.8.2023 7:30| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: asistenční systémy, Asociace autoškol ČR, Wikipedia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist