autoweb.cz > Subaru > Nejbezpečnější auto s duchem dobrodruha. Subaru Crosstrek je parádní univerzál
Nejbezpečnější auto s duchem dobrodruha. Subaru Crosstrek je parádní univerzál
Automobilka Subaru dlouhodobě cílí na fanoušky bezpečné jízdy, pohodlí a univerzálnosti. Ať už ve městě, tak mimo něj. V ideálním případě na řidiče, kteří přes týden míří především do práce, ve volné chvíli ale vyrazí za dobrodružstvím a užijí si i jízdu v drsnějším terénu. Ať už sami, nebo s blízkými. Tomu výrobce uzpůsobuje nejen vnější parametry svých vozidel, ale i jejich interiér. Ten je sice stále spíše utilitární a pro designové volby musíte jinam, z hlediska poctivé práce však dostanete maximum. Navíc bez zbytečných výmyslů z hlediska cenové politiky.
Crossover do města i do přírody
Při pohledu na Subaru Crosstrek si samozřejmě nelze nevzpomenout na jeho silniční sestřičku Imprezu. Ta je reprezentantem kompaktních hatchbacků a sází na konzervativnější vzhled a nadčasovou eleganci. Crosstrek je oproti ní odvážnějším crossoverem, a to navzdory tomu, že skelet i panely karoserie obou vozů jsou shodné. Crosstrek má nicméně zvýšený povozek, větší kola, elektronické pomocníky pro jízdu v terénu, střešní ližiny a samozřejmě i odlišné nárazníky či masku chladiče. Auto je tudíž robustnější a od pohledu nezastírá své terénnější zaměření. Ostatně Crosstrek má ve vyšších výbavách 18“ ráfky se širšími a vyššími pneumatikami 225/55. V základní verzi Active pak 17“ kola obouvají pneumatiky s rozměrem 225/60. Design kol je vždy specifický pro daný model.
Pohodlí je u Subaru dlouhodobým standardem. Platí to pro Outback a výjimkou není ani Crosstrek či jeho silniční sestřička Impreza. Nápomocný je mimo jiné symetrický pohon všech kol v kombinaci s plochým motorem, což se odráží nejen na skvělé trakci a precizních jízdních vlastnostech na silnici, ale i na výkonu v terénních podmínkách. Crosstrek navíc disponuje systémem X-Mode, ve vyšších výbavách pak i jeho pokročilejší variantou s přidanými režimy pro hluboké bahno a sníh, takže vás nezaskočí žádné počasí. Vůz zajistí jak minimální prokluzy kol, tak hrubou sílu, pokud je jí zapotřebí. Zvládne i tažení brzděného přívěsu o hmotnosti do 1270 kg.
Interiér se smysluplnou výbavou
Interiér Subaru byl dlouhé roky považován za nudný, v posledních letech se však automobilka v této oblasti výrazně zlepšuje. Samozřejmě nečekejte žádné designové výstřelky a extrémní luxus. Od toho jsou zde jiné značky. Subaru stále sází na poctivou usedlost, která ovšem splňuje vysoké nároky na kvalitu. Ohledně výbavy se navíc automobilka dlouhodobě nesnaží z klientů tahat zbytečně peníze za rádoby luxusní vychytávky.
Ve vyšších výbavových stupních si sice můžete dopřát lepší typ čalounění, případně vyhřívání volandu, USB porty vzadu, elektrické ovládání sedadel či střešní okno, klíčové prvky vozu však dostanou všechny verze. Ať už jde o pohon 4×4, automatickou převodovku, kompletní LED osvětlení, bezklíčový přístup včetně odemykání pomocí PIN, velký infotainment s Apple CarPlay a Android Auto a také systém EyeSight s bezpečnostními funkcemi.
Bezpečnostní vavříny
Ostatně bezpečnost je velkou chloubou Subaru, přičemž nejde o žádnou marketingovou vějičku. Ačkoli musí nejnovější model ještě projít evropskými bezpečnostními zkouškami Euro NCAP, v USA a v Japonsku Crosstrek i Impreza sbírají za svůj důraz na bezpečí řidičů vavříny. Vozidla si odnesla z testů ochrany posádky a preventivní bezpečnosti skvostných 193,53 bodů ze 197 možných. Výrazně jim k tomu pomohla tuhá a robustní konstrukce schopná pohltit energii srážky. Konstrukce karoserie je navíc navržena tak, aby v případě nehody omezila i poškození druhého vozu. Řidiče a spolujezdce pak chrání i široká sada airbagů už v základní výbavě (přední, hlavové, boční a také kolenní a středový mezi sedadly).
Všechny vozy mají rovněž zmíněný systém EyeSight, který vyniká rozšířeným zorným polem díky širokoúhlé monokameře, která doplňuje standardní stereokamery. V kombinaci s elektrickým posilovačem brzd, jenž zlepšuje odezvu brzdového asistenta, předchází mnoha nebezpečným situacím při jízdě či v křižovatkách a Subaru si slibuje, že do roku 2030 dosáhne cíle nulových obětí dopravních nehod svých vozů.
To vše za rozumnou cenu, když Crosstrek začíná na 880 000 Kč. S verzemi Comfort a Executive cena vzhledem k přibývajícím luxusním prvkům samozřejmě stoupá. Comfort pořídíte za 955 000 Kč, Executive vyjde na 1 020 000 Kč.