Nehoda v zahraničí: Kdy volat policii, na koho se obrátit a na co si dát pozor

Nehoda může cestování do zahraničí výrazně zkomplikovat. Je proto velmi vhodné se před odjezdem na takovou situaci alespoň troch připravit.
autoweb_1-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Letní cestování máme obvykle spojené s příjemnými zážitky, zábavou a odpočinkem. To vše ale může vzít za své ve chvíli, kdy v zahraničí dojde k nehodě. A není to nic až tak výjimečného. Podle statistik ČKP řešilo v loňském roce v zahraničí nehodu celkem 7028 českých motoristů. V těchto statistikách vede logicky Německo, kam mnozí jezdí také pracovně (loni 2620 nehod), s velkým odstupem následuje Slovensko a Rakousko (937 a 907 nehod).

Z tradičních „dovolenkových“ destinací Češi nejvíce bourali v Itálii (417 nehod). Je to dáno skutečností, že se tam jezdí jak na letní, tak i na zimní dovolenou. V Chorvatsku eviduje ČKP za rok 2022 163 nehod tuzemských motoristů. Jak tedy postupovat, když už k takové události dojde?

Kdy je nutné volat policii?

„Policii je třeba zavolat vždy, pokud došlo ke zranění či dokonce usmrcení osoby. Pozor i na zranění na první pohled bezvýznamná či skrytá. Následně se z nich mohou vyklubat závažné zdravotní komplikace. V případě jakýchkoliv pochyb o tom, nakolik by mohlo být poranění vážné, je třeba raději o nehodě informovat policisty,“ radí Libor Budina z Platformy Vize 0. Policii je potřeba volat také v případě, že se účastníci nehody nejsou schopní dohodnout na tom, kdo nese za nehodu vinu nebo tehdy, pokud došlo k poškození veřejného majetku. Tolik obecná rada.

Univerzální odpověď na otázku, kdy volat policii, ale nikdy není úplně přesná, protože dost záleží také na konkrétním státu. Třeba v Bulharsku je nutné volat policii pokaždé, když je součástí nehody alespoň jedno vozidlo registrované v zahraničí. Z českého pohledu je tedy nutné volat bulharské policisty vždy. V Itálii je potřeba volat policisty i tehdy, když nehoda omezuje provoz. Stejně tomu je v Lucembursku, kde požadují přivolání policie také po střetu se zvěří.

V Chorvatsku je potřeba řešit nehodu s policií téměř vždy, protože v případě viditelného poškození auta vás může policie zastavit při výjezdu ze země a požadovat protokol o prošetření nehody.

V případě nějaký drobných nehod stačí vyplnit záznam o nehodě. Tzv. euroformulář by proto neměl chybět v žádném autě. Úplně ideální je mít ho předvyplněný. Vyplňovat ho kompletně celý někde na silnici ve stresu je vždy o něco komplikovanější.

Kam volat? Podívejte se na zelenou kartu

V případě vážné nehody funguje na celém území EU linka 112. S operátory se domluvíte v jazyce státu, ze kterého voláte, ale také anglicky, německy nebo francouzsky. Jde o poskytnutí základních informací, takže stačí jen základní znalost cizího jazyka. V případě řešení pouze potíží kolem poškozeného automobilu a jeho odtahu si tuzemští řidiči zvykli volat na číslo 1224, to ovšem při volání ze zahraničí nefunguje. Přesné číslo vaší konkrétní linky ale najdete snadno. Je totiž na zelené kartě. Je dobré zavolat na asistenci i v případě nejasností, operátor vždy poradí, jak přesně postupovat. Domluvíte se navíc v češtině.

Videoreportáž: Jak postupovat při dopravní nehodě

Hodí se připomenout, že na delší cesty někam na dovolenou lze dokoupit u pojišťoven speciální služby, jako je například krátkodobé havarijní pojištění, o kterém nedávno psali kolegové. Užitečné může být také přikoupení v rámci pojištění odtahu ze zahraničí do ČR.

Nikdy se nenechte zlákat nabídkami lovců nehod

„Výhodné“ nabídky řidičů asistenčních služeb, kteří se na místo nehody dostanou velmi rychle, dobře známe z tuzemské praxe. Vše se tváří jako velmi snadné, akorát účet za takovou pomoc se pak dost prodraží. Takzvané „lovce nehod“ samozřejmě znají i v zahraničí, přičemž riziko, že vám budou chtít pomoci tito nepoctivci, je podle informací České asociace pojišťoven pětkrát vyšší než u nás. Vždy proto řešte odtah přes informační linku vaší pojišťovny a nikdy nevyužívejte služeb asistence, která se na místo dostaví, přestože ji nikdo nevolal.

Jak uvádí tuzemská pojišťovna, v zahraničí bývají obvykle automobily odtahovány do nejbližšího servisu, případně na odstavná místa nebo parkoviště. Ceny odtahů začínají zhruba na částce 140 eur. Následně se řeší, kam odtáhnout automobil dále, přičemž už se nejedná o odtah, ale o přepravu a na tu se vztahují přísnější pravidla. Pokud budete řešit náhradní vozidlo během opravy automobilu, v zahraničí vám ho většinou poskytne půjčovna, do které se ale musíte nějakým způsobem dostat. Ceny začínají v přepočtu na částce kolem 1000 Kč/den za malý hatchback typu Renault Clio.

…a další běžné úkony 

Spolu se vším zmíněným také pro zahraniční nehody samozřejmě platí věci dobře známé z českého prostředí. Takže jen pro připomenutí: Pokud to okolnosti dovolují, hodí se získat kontakt na případné svědky, určitě je dobré nehodu nafotit a vhodné je si ofotit také doklady účastníků nehody a jejich zelené karty. A hlavně, nezapomeňte si obléci reflexní vestu, než začnete všechno řešit.

24.7.2023 7:21| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Global Assistance, Tiskový servis Platforma VIZE 0

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist