Nebezpečné „bezpečí“

Příliš mnoho automatizace v řízení dopravy produkuje nemyslící řidiče, varují britští motoristé.

Moderní technologie v automobilech jsou bezesporu užitečné, ale někdy bohužel vedou k tomu, že zákazníci se nechají ukolébat pocitem bezpečí ze všudypřítomné elektroniky a přestávají používat mozek. Možná jste slyšeli o Němci, který na dálnici náhle zahnul doprava poté, co mu to poradila navigace.

Britská asociace řidičů BDA o víkendu vydala zajímavou zprávu a „nástrahách“, které číhají na řidiče s lenivým nervovým systémem.

1. ABS Všichni snad víme, k čemu slouží, ale pro jistotu: protiblokovací systém povoluje při prudkém brzdění několikrát za sekundu tlak v brzdové soustavě, aby zabránil zablokování kol. Auto tak zůstává do značné míry řiditelné i na „plných brzdách.“
Háček: Po sepnutí ABS začne brzdový pedál pulsovat nahoru a dolů. Někteří řidiči v úleku povolí tlak nebo dokonce sundají nohu z pedálu. Pro nejkratší možnou brzdnou dráhu je ale nutné tlačit do pedálu vší silou, dokud auto nezastaví. Nebojte, elektronika si s tím poradí.

2. Tempomat Udržuje nastavenou rychlost, i když řidič nedrží nohu na plynu.
Háček: Řidiči mohou ztrácet koncentraci a předvídavost, v kritické situaci mohou reagovat pomaleji.

3. Navigační systémy Navedou vás k neznámému cíli. Většinou.
Háček: Dnes tolik populární přenosné navigace nejsou vždy namontovány na nejvhodnějším místě. Dejte pozor, aby nepřekážely ve výhledu na silnici, nebo vás naopak nenutily sklánět zrak někam ke středovému tunelu. A hlavně: než poslechnete jejich pokynů, použijte hlavu!

4. Automatické omezování rychlosti Zatím díkybohu nefunguje, ale oficiální místa se čile věnují výzkumu systémů, které by dovolily řídit rychlost aut na dálku.
Háček: Takovéto technologie by mohly zasahovat v nejméně vhodných situacích, například uprostřed předjíždění. Navíc reálně hrozí, že řidiči by přestali spoléhat na vlastní úsudek a s plynem na podlaze slepě věřili, že neomylný satelit ordinuje tu správnou rychlost pro každou situaci.

5. Kontrola trakce Zabraňuje protočení hnaných kol při akceleraci.
Háček: Řidiči takto vybavených vozů nezískají cit pro auto. Když pak přesednou do auta bez TCS nebo se sytém porouchá, čekají je – i všechny okolo – perné chvilky.

6. Antiradary Mnoho zkušených řidičů je považuje za nezbytnou součást vybavení vozu. Pokud by byly limity nastaveny více realisticky, většina řidičů by je nepřekračovala. Pak by je nebylo možné perzekuovat za to, že jezdí sice bezpečně, ale ilegální rychlostí.
Háček: Žádný není. Antiradary mohou pomoci přehnaně opatrným řidičům, aby přestali místo na silnici upřeně civět na tachometr. Snáze tak mohou sledovat okolní provoz, předvídat rizika a plynule přizpůsobovat rychlost aktuálním podmínkám.

Přílišná automatizace a regulace podle ABD zákonitě povede k tomu, že řidiči přestanou myslet. Nejlepším bezpečnostním zařízením v silničním provozu je lidský mozek, podotýká organizace. Účastníci silničního provozu mají nevyčerpatelný potenciál, který lze využít pouze cestou nepřetržitého vzdělávání a tréninku, píše ABD ve své zprávě.

Zdroj: Association of British Drivers

autoweb.cz

19.3.2007 9:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist