Nárazové testy malých a mini aut: neuspokojivé výsledky

Americký IIHS testoval malá a mini auta při nárazu s překrytím pětadvacet procent. Podle ÚAMK jsou výsledky šokující.

Jen pro připomenutí, kdo se v organizacích provádějících nárazové testy příliš neorientuje, kromě (pro nás) známějšího systému Euro NCAP je tady také zaoceánský IIHS, tedy Americký Pojišťovací institut pro bezpečnost na dálnici.

A právě ten provedl nárazové testy malých a mini aut s výsledky, které nejsou podle tuzemského Automotoklubu v žádném případě uspokojivé. Zásadní rozdíl mezi evropským a americkým testem je v tom, jak moc dochází k pokrytí nárazu, lidově řečeno podle amerického postupu auto náraz „jen lízne,“ ovšem dopad na posádku vozu je fatálnější než v případě „plnějšího“ nárazu.

V testech šlo o tyto značky a modely: Chevrolet Spark, Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Mitsubishi Mirage (Space Star), Nissan Versa sedan (Tiida), Toyota Prius C (Yaris Hybrid), Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (Jazz). Když Honda Fit (u nás Honda Jazz) nebo Fiat 500 čelně narazí čtvrtinou celkové šířky vozidla, vypadá prognóza pro řidiči velmi bledě. K tomuto výsledku došel americký Pojišťovací institut pro bezpečnost na dálnici ve svém aktuálním crashtestu.

Z jedenácti testovaných malých a mini vozů jich šest obdrželo známku „nedostatečnou“ a čtyři „dostatečnou“. V testu nejlépe dopadl Chevrolet Spark s celkovým hodnocením „uspokojivý“. Zatímco v systému Euro NCAP auta v rychlosti 64 km/h čelně narážejí čtyřicetiprocentní plochou šířky vozidla, v americkém testu bylo překrytí pouze pětadvacetiprocentní. „Jedná se o obzvlášť těžký náraz, protože většina deformačních zón se tak překážce vyhne – vozidlo tedy náraz jen obtížně absorbuje. V důsledku toho může být prostor řidiče zcela zdemolován“. A přesně to se stalo u Fiatu 500 a u Hondy Fit (Jazz).

Fotogalerie David Beckham naboural své auto

Následky byly fatální: u obou aut náraz zatlačil sloupky řízení dozadu, a airbagy tudíž nemohly splnit svou ochrannou úlohu (částečně nebo vůbec). Hlava figuríny tak u Hondy airbag minula a narazila na přístrojovou desku. U Fiatu 500 náraz utrhl dveřní úpony a dveře se zcela otevřely – řidiči by tak hrozilo extrémně vysoké nebezpečí, že z auta vypadne. „Zranění“ figurín z obou aut byla závažná. Zasažena byla nejen levá noha po celé délce až k pánvi, ale dokonce i ta pravá.

Zcela jinak tomu bylo u vítěze testu, Chevroletu Spark. Ačkoli i on v části testu „pasívní bezpečnost“ obdržel pouze známku „dostatečnou“, stačilo to díky dobré ochraně pasažérů na celkové hodnocení „uspokojivý“. Viceprezident institutu IIHS Joe Nolan však přesto řidiče nabádá ke koupi o něco větších aut. Vozidla v o třídu vyšší kategorii jsou podle něj podstatně bezpečnější: ze sedmnácti aut této kategorie jich v crashtestu pět dostalo známku „dobrou“, pět „uspokojivou“.

 

zdroj: ÚAMK, IIHS

28.2.2014 9:26| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist