Maserati Alfieri (2014): italská odpověď na Porsche 911 a Jaguar F-type
autoweb.cz > autosalon > Autosalon Ženeva > NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine: elektrická revoluce slibuje 925 koní, 380 km/h a dojezd 600 km
NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine: elektrická revoluce slibuje 925 koní, 380 km/h a dojezd 600 km
Na elektromobily se prozatím díváme skepticky hned z několika závažných důvodů, pokud ale zavřeme obě oči a opomeneme jejich cenu, dotace skrze kapes ostatních motoristů či zjevné lhaní o nulových emisích a zaměříme se pouze na technickou stránku věci, jejich Achillovou patou nadále zůstává hlavně úložiště energie.
Akumulátory pořád tvoří jednu z nejdražších položek takto poháněných aut, kromě toho nepříjemně navyšují hmotnost, malá hustota uložené energie omezuje akční rádius a navíc nabíjení bez pořádného příkonu znamená dlouhé hodiny protivného čekání „na plnou“, pokud jste náhodou zapomněli nabít přes noc.
Tím neříkáme, že jde o problém, který nikdy nebude mít řešení. Docela věříme, že jednou ten svatý grál elektromobilů někdo objeví, případně se k němu zkrátka propracujeme evolucí anebo… anebo můžeme mít to východisko již na dosah ruky?
Říci v tuto chvíli „ano“ při letmém pohledu na zcela nový produkt Quant e-Sportlimousine od neznámé lichtenštejnské společnosti jménem NanoFlowcell, by asi bylo hodně odvážné tvrzení, každopádně minimálně na papíře vypadají technické parametry tohoto stroje zajímavě.
Předně stojí za zmínku fakt, že tady máme neotřele navržené a zároveň neuvěřitelně velké kupé se vzhůru výklopnými dveřmi. Samotná „racčí křídla“ mají na délku impozantní dva metry a také samotný vůz překonává očekávání. Celkově měří až 5257 mm, rozvor má skoro 3,2 metru (přesněji 3198 mm) a šířka činí až 2109 mm. Naopak co se výšky týče, e-Sportlimousine má jen 1357 mm.
Neméně majestátní je také hmotnost Quantu, při pohledu na techniku ukrytou pod štíhlou karoserií se zajímavě vyváženými proporcemi však výsledných 2300 kg patrně nepřekvapí. Koncept je poháněný čtyřmi elektromotory, přičemž každý z nich se stará o roztočení jednoho kola.
Firma uvádí souhrnný špičkový výkon až 925 koní, přičemž standardní výkon v běžném režimu je poněkud „civilizovanějších“ 653 koní. Neuvěřitelně vypadá také celkový točivý moment 11 600 newtonmetrů, je však nutno podotknout, že jde o hodnotu přímo na kolech a nikoli číslo, které by bylo dále násobeno v převodovce.
O samotné převodovce se NanoFlowcell nezmiňuje, při pohledu na udávanou dynamiku by však byla dost možná značná část řidičů ráda, že se o řazení nemusí zajímat. Quant je totiž podle tiskové zprávy schopen vystřelit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 2,8 sekund a dosáhnout maximální rychlost až 380 km/h. Také vás zajímá, odkud tento automobil bere energii, aby nezůstal po několika plných rozjezdech stát s prázdnými bateriemi?
Přesné informace drží NanoFlowcell v tajnosti, z toho co naznačuje, jsme pochopili, že prozatím nemá vše patentováno a obává se průmyslové špionáže, něco však naznačeno bylo. V tomto případě jde o kombinaci akumulátorů s palivovým článkem, který ale nevyužívá vodík ale speciální elektrolyt o neznámém složení. Kapalina nemá být toxická a v souvislosti s jejím základem se mluví o jakémsi solném roztoku.
Litr této tekutiny má být v palivovém článku proměněno na cirka 600 Wh, což při dvou nádržích o objemu až 100 litrů představuje zásobu 120 kWh anebo též ekvivalent přibližně 46 litrů benzínu. NanoFlowcell tvrdí, že to podle stylu jízdy stačí na 400 až 600 kilometrů, což nemusí být mimo realitu.
Pochopitelně nejdůležitější otázkou momentálně je, jestli tato technologie skutečně funguje, odpověď bychom však mohli znát už poměrně brzy. NanoFlowcell slibuje dokončení funkčního prototypu do konce letošního roku a homologaci pro běžný provoz chce získat nejpozději v roce 2015.
zdroj: Carscoops