autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Naftová kombi za 250 tis: Alfa 159, Mondeo, Passat
Naftová kombi za 250 tis: Alfa 159, Mondeo, Passat
Prostorné a praktické kombi schopné pohodlně přepravit celou rodinu za příznivou cenu shání řada motoristů. Požadavky jsou přitom jasné: cestovní komfort, dobrá výbava a většinou i úsporný turbodiesel. Přesně po takových ojetých vozech jsme se porozhlédli v bazaru.
Naše cesta vedla na prodejní plochu autocentra AAA AUTO, kde se nám podařilo najít tři vozy z téhož roku výroby 2007. Prvním je Alfa Romeo 159 poháněná agregátem 1.9 JTDM. Podle palubních přístrojů doposud ujela 125 000 kilometrů a stojí 240 000 korun. Konkurovat ji bude Ford Mondeo 2.0 TDCi se 173 000 ujetými kilometry a cenovkou s částkou 260 000 Kč. Třetí do party je Volkswagen Passat předchozí generace, jehož kola roztáčí motor 1.9 TDI. Zatím ujel 181 000 km a prodejce za něj požaduje 260 000 Kč.
Na první pohled jsou všechny vozy ve výborném stavu, zda tomu tak je doopravdy, ukáže až samotný test. Vzhledem ale poutají pozornost mnoha zájemců o ojetinu, což dokázal čilý ruch v jejich blízkém okolí.Jak hodnotíme
Automobily porovnáváme v pěti disciplínách. Místo bodů dostávají známky od 1 do 3, které současně vyjadřují jejich pořadí v každém kole (tedy ne průběžný stav, ale výsledek v jednotlivé disciplíně). Na závěr hodnocení jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dojdeme ke konečnému pořadí. Kategorie Spolehlivost a Bezpečnost hodnotíme na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních případech rozhoduje o pořadí naše zkušenost s testovanými vozy.
Spolehlivost podle TÜV
Všechny dnes srovnávané automobily najdeme v tabulkách TÜV pouze mezi 2 až 3 roky starými vozy. Nejlépe se umístil Ford Mondeo na 26. místě za 4,1 % vážných závad. Průměr této věkové skupiny přitom činí 5,5 %. Druhá příčka patří Volkswagenu Passat, který dosáhl na 67. místo za 5,3 % poruch. Tímto výsledkem se řadí k průměru. Alfa Romeo 159 obsadila 110. místo z celkově 128 hodnocených vozů. Do společnosti nejméně spolehlivých ji dostal výsledek 8,5 % vážných závad.
A jaké jsou nejčastější problémy těchto vozů? Třetí generaci Mondea mnohdy trápí koroze, objevují se vůle na přední i zadní nápravě a spojka má kratší životnost. Druhý v pořadí Passat se potýká především s vážnými poruchami motoru 2.0 TDI, ale vyskytují se i potíže se zážehovým 1.8 TSI, vůle na přední nápravě nebo problémy s originálním navigačním systémem. Alfu Romeo 159 nezřídka trápí poruchová elektronika, známé jsou vůle na přední nápravě, nadměrně opotřebená ložiska kol či poloosy, které platí za choulostivější. Před koupí se doporučuje opravdu důkladná kontrola elektrické výbavy a klimatizace.
1. Ford Mondeo, 2. Volkswagen Passat, 3. Alfa Romeo 159
Bezpečnost podle Euro NCAP
Nezávislý nárazový test Euro NCAP absolvovala „stopadesátdevítka“ v roce 2006 a to s velice dobrými výsledky. Za ochranu posádky si totiž připsala plný počet hvězd (34 bodů) a bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena taktéž vysoko – čtyřmi hvězdičkami z pěti možných (40 bodů). Jako slabší se ukázala ohleduplnost při střetu s chodcem – jen jedna hvězda z maximálních čtyř (9 bodů).
Ještě lépe si vedlo Mondeo, které bylo testováno v roce 2007. Ochrana cestujících a dětí vozidlu vynesla stejný počet hvězd jako v případě Alfy, ale za bezpečnost posádky Ford dostal 35 bodů a za bezpečnost dětí 39. Úspěšnější byl v hodnocení ohleduplnosti při střetu s chodcem, kde mu 18 bodů vyneslo dvě hvězdičky. Avšak špatně si nestojí ani v roce 2005 testovaný Volkswagen Passat. Za bezpečnost posádky dostal taktéž pět hvězdiček (34 bodů) a čtyři si připsal za ochranu dětí v autosedačkách (38 bodů). Dvě hvězdy pak získal za ohleduplnost při střetu s chodcem (17 bodů).
Výsledky jsou tedy velice podobné. Jen těsně zvítězil Ford před Alfou Romeo a třetí příčka patří Volkswagenu. Mondeo a Alfa Romeo 159 mají v součtu hodnocení bezpečnosti posádky stejný počet bodů, ale vůz s modrým oválem ve znaku je šetrnější při střetu s chodcem (alespoň podle metodiky Euro NCAP). Passat pak na tyto dva vozy bodově lehce ztrácí.
1. Ford Mondeo, 2. Alfa Romeo 159, 3. Volkswagen PassatJízdní komfort
Cestovní pohodlí ovlivňuje několik faktorů. Zcela zásadní je ale nabídka místa pro posádku a své dělá i naladění odpružení. Pak tu máme výbavu, která dokáže celkový dojem z jízdy značně ovlivnit. V tomto směru si testované automobily stojí velmi dobře – žádnému nechybí elektrické ovládání všech oken, audio nebo třeba klimatizace.
Pokud se podíváme na nastavení odpružení, tak ani zde nelze zvolit špatně. Všechny vozy zajistí velice dobrý jízdní komfort. Určité rozdíly jsme ale pozorovali. Nejměkčí podvozek má Mondeo, které hodnotíme po stránce odpružení jako nejkomfortnější. O trochu tužší naladění jsme vypozorovali u Passatu a ještě tvrdší byla „stopadesátdevítka.“
Ta se od svých konkurentů odlišuje také v nabídce prostoru. Má totiž nejmenší interiér. Přesto zde najdou potřebné místo i cestující na zadních sedadlech. Zavazadelník nabízí objem 445 litrů, což není zrovna hodně. Kromě toho má vysokou nákladovou hranu, takže nakládka není moc pohodlná. Líbila se nám ale čtveřice menších schránek po stranách zavazadlového prostoru (pod bočními okny a v blatnících).
Avšak Ford Mondeo kombi je jiné kafe. Místa pro posádku nabídne z testovaných vozů nejvíce (má i největší rozvor 2850 mm, zatímco Alfa 2700 mm a Passat 2709 mm). Díky tomu se jak na předních, tak na zadních sedadlech cítíte příjemně. Potěší i dobře přístupným zavazadelníkem o objemu 549 litrů. Passat je po stránce prostornosti někde uprostřed. Na mondeo i přes menší rozvor ztrácí jen málo, místa zde najdete opravdu dost i na zadních sedadlech. Pochvalu zaslouží i výborně přístupný zavazadelník o objemu 513 litrů.
Německý automobil potěší nejkvalitnějšími materiály v interiéru. U fordu jsme si nemohli nevšimnout lacině působícího šedého plastu na středovém panelu palubní desky a výtku máme také k umístění ovladačů elektrického stahová oken. Přístup k nim totiž komplikuje madlo dveří. Nejméně nám ale vyhovovala palubní deska alfy romeo s nepříliš pohlednou velkou hliníkovou plochou.
Naše dojmy se ale nemusejí shodovat s pocity jiných, proto do hodnocení nepromluvily. Důležité jsou měřitelné hodnoty a ty jasně hovoří pro Ford. Druhý je v této disciplíně Volkswagen a s větším odstupem poslední Alfa Romeo.
1. Ford Mondeo, 2. Volkswagen Passat, 3. Alfa Romeo 159Za volantem
Na jízdní test jsme vyrazili s automobily pěkně popořadě podle abecedy. Alfa Romeo 159 na nás udělala velmi dobrý dojem v zatáčkách, kde si nechala líbit opravdu hodně a přitom nic neztratila na své jistotě. Občas jsme ale zaslechli ložisko kola, které se pomalu začínalo hlásit o výměnu a přišlo nám, že je drobná vůle na zavěšení zadní nápravy.
Turbodiesel 1.9 JTDM disponuje výkonem 88 kW. To se ukázalo jako zcela dostačující. Při rozjezdech se ale motoru moc nechce, tedy než zabere turbo, pak už jde auto krásně za plynem. Moc se nám ale nelíbila spotřeba, která se při svižnější, nikoli rychlé nebo sportovní jízdě pohybovala okolo 9,5 litru nafty na 100 km. Ford Mondeo se ukázal jako velmi příjemný na ovládání a dobře si vedl i na klikatých silničkách. Neměli jsme z něj ale pocit takové jistoty jako v případě italského vozu, který se méně naklání v zatáčkách. Vůbec jsme nebyli spokojeni s brzdami, což je slabina tohoto modelu obecně.
Jeho turbodiesel 2.0 TDCi/96 kW ale pracoval zcela bez problémů a s příznivou spotřebou. Jako nejúspornější se ale ukázal agregát 1.9 TDI ve Volkswagenu Passat. Pravda, výkon 77 kW není až tak veliký. Pro běžnou jízdu dostačuje, konkurenti ale uhánějí o poznání svižněji. V zatáčkách si auto vedlo velmi dobře, nejevilo známky nadměrného opotřebení a i brzdy pracovaly na výbornou. Celkově jsme měli z jízdy v Passatu nejlepší pocit, i když má nejslabší motor. Rozhodující byl stav vozu a to, že fungoval bez výhrad.
1. Volkswagen Passat, 2. Alfa Romeo 159, 3. Ford Mondeo
Cena, výbava a stav
Nejlevnější z testovaných vozidel je Alfa Romeo 159 za 240 000 Kč. Má také nejméně najeto, jen 125 000 km. Časem bude vyžadovat nové ložisko kola a silentbloky zadní nápravy, to ale nejsou žádné velké výdaje. V porovnání s konkurenty má však nejchudší výbavu. Najdeme zde šestici airbagů, ABS, kontrolu prokluzu kol, automatickou klimatizaci nebo tempomat. Samozřejmě nechybí centrální zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek a oken či autorádio.
Kdo si připlatí 20 000 korun, může sáhnout po jednom z konkurentů, kteří mají stejné cenovky. Ford Mondeo disponuje sedmi airbagy, proti alfě má navíc stabilizační systém, vyhřívané přední sedačky, navigaci a tažné zařízení. Tachometr přitom ukazuje 173 000 ujetých kilometrů. Volkswagen Passat ujel jen o trochu více a to 181 000 km. Je za stejnou cenu jako Ford a ve výbavě má navíc osm airbagů, druhou sadu obutých kol a parkovací asistent. Naopak navigaci zde nenajdete.
Určit pořadí aut v poslední disciplíně je tedy opravdu složité a každý by jej určitě udělal jinak. Dle našeho názoru je vzhledem k nižší ceně, slušnému kilometrovému proběhu a solidní výbavě nejzajímavější Alfa Romeo, na druhou příčku řadíme airbagy nacpaný Volkswagen a na třetí Ford nabízející navíc navigaci. Ta nám ale nepřišla tak důležitá jako bezpečnostní výbava. Navigaci lze případně přikoupit přenosnou (a to i s doživotní aktualizací map zdarma), ale počet airbagů dodatečně rozšířit nelze.
1. Alfa Romeo 159, 2. Volkswagen Passat, 3. Ford Mondeo
Verdikt
Temperamentní Alfa Romeo 159 se nám líbila zejména na okreskách, ale jen do té doby, než jsme navštívili čerpací stanici. Rozhodně byla z testovaných aut nejhladovější. V celkovém hodnocení jí dost ublížilo riziko vysoké poruchovosti, kterou jsou vozy této značky pověstné. S průměrným výsledkem 2,2 ji patří celkově poslední třetí místo.
Na druhou příčku dosáhl výslednou známkou 2 Volkswagen Passat, který si nás získal dílenským zpracováním, vyváženými jízdními vlastnostmi a dobrou prostorností. K poražení Mondea mu v některých disciplínách scházel jen krůček, ten však nakonec rozhodl.
První příčka tak patří Fordu Mondeo, jež si odnáší známku 1,8. Jeho největší trumf vidíme v mimořádné prostornosti a komfortně naladěném podvozku.
Ceny dílů z druhovýroby
* kompletní hliníkové rameno
** není k dispozici z druhovýroby
Názory redaktorů
Milan Jirouš
Z těchto tří vozů bych zcela jistě sáhnul po Volkswagenu Passat a to i přes nižší výkon motoru. Jde totiž o spolehlivý agregát s nízkou spotřebou. Navíc vnímám jako důležité zpracování interiéru, nakonec v pozici majitele právě tuto část vozu vidím nejčastěji. Proto hodně dám na tvar palubní desky, použité materiály i rozmístění ovladačů. V tomto směru mají u Fordu i Alfy Romeo stále co dohánět.
Dalibor Žák
Alfa se sice snaží tvářit sportovně, ale přišlo mi, že je už docela unavená a její motor mě nepřesvědčil. Lépe se mi jezdilo s Mondeem a ani Passat nezklamal (a nenadchl). VW působí robustně a uvnitř je všechno ergonomicky v pořádku – narozdíl od soupeřů. Jen nevím, jestli bych snesl to chrochtadlo vpředu. Z těchto aut bych musel sestavit mix, abych byl spokojený – karoserii Alfy Romeo bych posadil na podovzek a motor Fordu, do kterého bych nacpal interiér z Passatu. Ale pak bych si stejně koupil BMW 525d Touring.
Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.
autoweb.cz