autoweb.cz > čerpací stanice > Na tuzemský trh ve velkém míří benzin E10. Poradíme, zda to bude pro váš automobil problém a jak se většímu obsahu biosložky vyhnout
Na tuzemský trh ve velkém míří benzin E10. Poradíme, zda to bude pro váš automobil problém a jak se většímu obsahu biosložky vyhnout
Benzin s označením E10 už dobře známe ze zahraničí, ale v českých končinách zatím moc k vidění nebyl. Začalo se o něm mluvit až v posledních týdnech poté, co společnost Orlen oznámila, že od prvního ledna 2024 nahradí tímto palivem stávající benzin E5. Stejnou věc oznámilo i Čepro a pravděpodobně se přidají i další včetně populárních stanic Tank ONO. Jinak řečeno, na českém trhu se začne benzin E10 od roku 2024 prodávat ve velkém.
O E10 se diskutuje dlouho
Palivo E10 jako takové není úplnou novinkou ani u nás. Už koncem roku 2020 se o E10 mocně diskutovalo. Evropské předpisy totiž ukládají povinnost snižovat emise nejen u automobilů, ale také u dodavatelů paliv a přesně předepisují procenta, o kolik se musí v různých intervalech produkce skleníkových plynů snížit. Jedním z těchto datumů byl právě konec roku 2020 a kvůli tomu se v českém éteru rozšířila obava, že E10 zaplaví tuzemský trh. Větší obsah biosložky totiž znamená nižší emise.
Další články na téma tankování
Nakonec se tato obava ukázala jako lichá, protože dodavatelé byli schopní plnit předpisy bez toho, aby okamžitě přešli na E10. Snížit emise je možné také prodejem alternativních paliv typu CNG, LPG, nebo rovněž elektřiny. Navíc větší obsah biosložky zároveň palivo prodražuje. I po té, co Orlen (dříve Benzina) a jiní prodejci ale přejdou kompletně na E10, nemusí majitelé automobilů tak úplně truchlit. Auta jsou na toto palivo připravena už řadu let a navíc existují cesty, jak se E10 vyhnout.
Bude E10 pro vaše auto problém?
Právě proto, že E10 není žádná novinka poslední doby, je celkem jednoduché dohledat přesný seznam automobilů, do kterých palivo E10 nepatří. Seznam zpracovala organizace ACEA a několikrát ho aktualizovala. Stáhnout si ho můžete na tomto odkazu.
Problém budou mít dnes už letité modely. Třeba Alfa Romeo uvádí, že nekompatibilní jsou modely do roku výroby 2011, u Fiatu to jsou vozy do roku 2000, Ford deklaruje kompatibilitu u automobilů od roku výroby 1992, ovšem s výjimkou populární a velmi laciné ojetiny v podobě Fordu Mondeo z let 2003 až 2007 s motorem 1.8 SCI, u bývalého koncernu PSA by neměl být problém od roku 2000, Škoda uvádí problematickou pouze Felicii 1.3 OHV z let 1994 až 2001 a poměrně hodně aktuálně oblíbených ojetin, které by mohly mít problém, najdeme u značky Volkswagen. Jde třeba o Golf V s motory 1.4 FSI, 1.6 FSI a 2.0 FSI, Touran se stejnými motory nebo Polo či Lupo.
Co s tím?
V případě starých ojetin je řešení jednoduché – tankovat tam, kde se E10 neprodává. Uvidíme, jak rychle se E10 na tuzemském trhu rozšíří, ale minimálně nějakou dobu ještě bude k dostání také palivo E5. Dá se ale očekávat, že dříve či později E10 převládne, protože základní surovina pro benzin E5 a benzin E10 se liší a tuzemské rafinerie od nového roku přejdou právě na surovinu odpovídající benzinu E10. Tudíž všichni prodejci, kteří odebírají benzin od Čepra, začnou prodávat E10.
Spolehlivým řešením, jak se vyhnout problematické biosložce, je prémiový benzin. Mimochodem, Orlen nabízí coby prémiový benzin Vervu 100 s označením E10, jenže složení tohoto paliva se liší. „Verva 100 je prémiový 100oktanový benzín vyvinutý speciálně s cílem zvyšovat výkon motoru a snižovat spotřebu. Neobsahuje standardně přidávaný biolíh, ale je založen pouze na bázi ETBE (ethyl terc-butylether). ETBE na rozdíl od biolihu neváže vzdušnou vlhkost, čímž se prodlužuje doba skladovatelnosti paliva (ideální např. pro zazimování vozidla). Tento benzín obsahuje nadstandardní dávku stabilizátorů, což zvyšuje jeho skladovatelnost. Má také nízký obsah olefinů, což pomáhá zabránit tvorbě pryskyřičných usazenin,“ vysvětluje v odpovědi na náš dotaz tisková mluvčí sítě čerpacích stanic Orlen Benzina Lada Gadas.
V kontextu biosložky jsou často zmiňovány stanice EuroOil, přes které jsou prodávány zásoby ze státních hmotných rezerv. Zcela bez biosložky je na těchto stanicích prodávána ale nafta, u benzinu je to složitější. Benzin se totiž v rámci státních hmotných rezerv skladuje bez biosložky, ale při stáčení do cisteren je do paliva biosložka někdy přidávána. Nicméně EuroOil zároveň oznámil, že v kvalitě E5 bude nadále prodávat benzin BA 98 Super Plus. Určitým řešením může být pro motoristy také přidávání aditiv do paliva přímo během tankování automobilů.
Vyšší obsah biosložky může způsobovat různé problémy. Při delším stání benzin rychle degraduje, vznikají usazeniny a ty pak zanáší palivový systém. Palivo s větším obsahem ethanolu také může poškozovat různé gumové díly nebo těsnění, ventily vykazují větší opotřebení a u starých motorů mají problémy karburátory.
Pro úplnost, označení E5 nebo E10 neznamená, že podíl pět nebo deset procent připadá na biolíh. Oficiální definicí je „podíl až 5 %“, respektive „podíl až 10 %“, tedy v daném benzinu může být nula procent, čtyř procenta, osm nebo těch deset procent. V Německu mimochodem letos začali prodávat na prvních stanicích benzin E20.