Na trh přijíždí čtvrtá generace Suzuki Swift. Má nový motor a zapracovalo se i na podvozku

V okolí Karlštejna jsme měli možnost si na krátkou chvíli vyzkoušet sympatického Japonce na místních klikatých cestách a trochu prověřit jeho vyzdvihovanou úspornost. Oproti svému předchůdci vypadá dozajista moderněji, uvnitř ovšem najdete jednu hodně retro věcičku. Co je ale nejdůležitější, malý hatchback rozhodně nepřišel o svou hravost.
dsc_5483-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Suzuki

Malý hatchback Suzuki Swift je mezi českými motoristy dobře známý pojem, a jak by taky ne. Jeho historie započala už v roce 1983 a od té doby si získal náklonnost více než devíti milionů řidičů. Objevoval se v různých karosářských verzích. Vedle současné pětidveřové byl k dostání i jako „třídvířko“, sedan a nebo také kabriolet. Z globálního hlediska je nová generace čtvrtá v pořadí, nicméně pravdou je, že Suzuki Swift má na kontě už šesté vydání.

To poslední se mezigeneračně nijak výrazně od svého předchůdce nevzdálilo a nijak urážlivé by na druhou stranu ani nebylo označovat to jako modernizaci. Změny totiž proběhly hlavně po designové stránce, ačkoli pod kapotou došlo k malé revoluci.

Větší jen navenek

Nové Suzuki Swift je nyní o dva centimetry delší, což uvnitř vozu samozřejmě ani nepostřehnete. A ani v dalších parametrech to nebude jinak, protože zůstaly na stejných hodnotách. Shoduje se nejen vnitřní prostornost, jako je šířka v loktech, místa nad hlavou nebo třeba na nohy, ale také objem kufru, který činí 265 litrů.

Co se ale malému hatchbacku musí nechat, tak je svěží vzhled a usměvavější pohled. Přední část ubrala trochu černého oplastování ve spodní části nárazníku, zároveň dostala sportovněji působící masku chladiče a pronikavější světlomety. Novinkou je umístění loga automobilky přímo pod hranu kapoty.

Z boku pak chtěli designéři docílit efektu takzvané plovoucí střechy, kdy jsou všechny sloupky v černé barvě, což je v přímém kontrastu s minulou verzí, kde byla v zadní části jakási ploutev v barvě karosérie. Zároveň dodali vozu na dynamice pomocí ostré linie vedoucí přes celou stranu a na zádi naopak ubrali trochu těch oblin a zvýraznili tak sportovnější rysy.

Uvnitř hraje prim devítipalcový dotykový displej, jež je součástí standardní výbavy, a nově usazen na palubní desce. Ta má navíc zcela předělanou koncepci, která je na první pohled modernější a do jisté míry propracovanější. Kulaté výdechy klimatizace tak už nenajdete. Co tu je ale stále, tak je jeden retro prvek, co už je tak retro, že možná bude za chvíli opět v módě. Řeč je o tyčince na přístrojové desce k nulování palubního počítače.

Teď už jen tříválec

Suzuki Swift se spoléhá na jediný motor. Stejně jako u minulé generace jde o mild-hybridní  dvanáctistovku, nicméně u téhle chybí jeden válec a k tomu ještě přišla o jednu kilowattu výkonu. Na druhou stranu se ale zlepšila v dynamice, kde zvládne zrychlit z nuly na sto o více než půl vteřiny rychleji. Navíc je ještě úspornější.

Podle dostupných technických dat si z 37litrové nádrže usrkne v průměru 4,4 litru, což je o tři decilitry méně než předtím a na klikatých cestách kolem Karlštejna se nám to docela i potvrdilo. Ať jsme do kopců a z kopců létali na hranici povolené rychlosti se sportovní úmorností, palubní počítač nám stále ukazoval průměrnou spotřebu 4,9 litru. Vzhledem k našemu stylu jízdy to byl velmi dobrý výsledek.

Japonský svišť umí uhánět jako splašený, jen k tomu potřebuje častější manipulaci s řadící pákou. S ní se nicméně pracuje velmi dobře a v kulise se pohybuje lehce a přesně. Potěšilo nás i řízení, které svým nastavením odpovídá městským vozidlům a dalo by se označit jako komfortní. Svou přesností ale i tak dokáže učinit jízdu velmi zábavnou. Vděčí za to také podvozku, kde došlo k přepracování stabilizátorů. Vůz tak nemá tendenci se tolik naklánět v zatáčkách a je rovněž jistější.

Za necelých 400 tisíc

Nový Suzuki Swift se nabízí v celkem třech výbavách, kdy základ tvoří verze Comfort. V ní najdete nad rámec předchozí generace řadu bezpečnostních prvků včele s udržováním v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu a systémy odpovídající nařízení GSR II. K tomu ještě přihazuje parkovací senzory i kameru nebo třeba bezklíčové startování. K dispozici je jen v kombinaci s elektrifikovaným tříválcem a manuální převodovkou za 389 900 Kč, což je o 20 tisíc více než u předchůdce.

Od vyšších úrovní Premium a Elegance je malý hatchback dostupný i ve variantě s automatem a  nebo pohonem všech kol, který u žádného jiného vozu tohoto tipu prakticky nenajdete. Účtuje si za ně ovšem částky převyšující 450 tisíc korun.

25.7.2024 7:44| autor: Martin Lankaš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist