autoweb.cz > poradna > Můžete se rozjíždět s autem na dvojku? Známe důvody, proč to (ne)dělat
Můžete se rozjíždět s autem na dvojku? Známe důvody, proč to (ne)dělat
Manuální převodovka dává řidičům pocit svobody a možnost volby převodového stupně. Čas od času se lze ocitnout v situacích, kdy se může zdát rozjezd na dvojku vhodnější než na první převodový stupeň.
Ve většině takových případů je ale spojka převodovky nadměrně přetěžována. Jason Penske z Engineering Explained v následujícím poučném videu vysvětluje, proč tomu tak je.
Celý problém vzniká v prokluzu samotné spojky, kterým se snažíme udržet motor v chodu a zabránit chcípnutí. V případě rozjezdu na první převodový stupeň totiž spojka prokluzuje méně než v případě dvojky v okamžiku, kdy se snaží rozpohybovat těžké hnací ústrojí.
Při rozjezdu na druhý převodový stupeň dojde k úplnému sepnutí spojky v rychlosti vyšší než 16 kilometrů v hodině, což je přibližně o 10 km/h více než v případě rozjezdu na jedničku.
Čtěte také: Výkon vs. rychlost nabíjení: Na jakých faktorech závisí vysoké nabíjecí výkony?
Tím se značně opotřebovává celá spojka a nejvíce její obložení. Méně zatěžujícím případem je chvíle, kdy dochází k rozjezdu z kopce, při němž rozjezdu vozidla pomáhá hmotnost.
A co automatické převodovky? Ty jsou podobných problémů ušetřeny. Převodovkám s hydroměničem namísto spojky k funkci dopomáhá olej a moderní dvouspojkové převodovky zase mají regulovaný prokluz ovládaný chytrou řídicí jednotkou.
Mnoho moderních aut s automatem k rozjezdu dvojku dokonce upřednostňuje, čímž dovolují hladší akceleraci a nižší spotřebu paliva.
Zdroj informací: Engineering Explained