autoweb.cz > Audi > Motor Audi R18 TDI pro Le Mans podrobně
Motor Audi R18 TDI pro Le Mans podrobně
Mezi 11. a 12. červnem 2011 se pojede tradiční vytrvalostní závod 24h Le Mans a Audi opět nasadí své dieselové speciály v nejprestižnější kategorii LMP1, kde budou obhajovat vítězství z loňska. Organizátor soutěže Automobile Club de L’Ouest (24h Le Mans nespadá pod FIA, možná že zaplať pánbůh) změnil pravidla, aby se pokud možno eliminovaly výrazné výhody dieselových aut, a Audi se jim s novým speciálem R18 TDI snaží přizpůsobit.
Nové auto má nyní šestiválec o objemu 3,7 litru, který k přeplňování používá jediné turbodmychadlo. Motor je o 25 % lehčí než desetiválec ve speciálu R15 TDI. Díky použití šestiválce může Audi také použít systém rekuperace kinetické energie (KERS), což by u osmiválce prý již nešlo.Šestiválec TDI o objemu 3,7 litru má netradiční rozevření válců ve velkém úhlu 120°, což přispívá hlavně výraznému snížení těžiště auta. Výfukový systém byl pak umístěn mezi válce, nikoli po stranách, takže je celý motor velmi kompaktní. Právě malé rozměry motoru umožní lépe optimalizovat proudění vzduchu kolem vozu a k chladičům.
Jediné turbodmychadlo Garrett s proměnnou geometrií lopatek je tak umístěno nad motorem a spolu s využitím koncepce náporového sání při vysoké rychlosti dokáže pumpovat do motoru potřebné množství vzduchu. Přes všechna omezení a těžkosti tak má Audi R18 TDI výkon „přes 540 koní“, což je sice oficiální, ale jistě velmi podhodnocené číslo.Audi R18 TDI se bude muset utkat nejen s dalšími dieselovými speciály, které bude rovněž pohánět libovolný přeplňovaný motor o objemu do 3,7 litru, ale také s vozy LMP1 používající benzínový motor, který může mít objem buď 3,4 litru při atmosférickém sání, nebo 2,0 l s použitím přeplňování. Uvidíme 11. června, jak se to celé bude vyvíjet.
autoweb.cz