Mostecký okruh se ohlíží do historie, špičkový motorsport hostil už za socialismu

Autodrom Most čeká o víkendu 6. - 8. srpna premiérový závod prestižního seriálu MOTUL FIM Superbike World Championship. Mistrovství světa superbiků se stane symbolickým vyvrcholením dosavadní, téměř čtyřicetileté, tradice závodění na mosteckém okruhu.
1_interserie1-kopie-1100x618.jpgCelá galerie 6 Zdroj: Autodrom Most

Prostřednictvím televizních obrazovek se do Mostu tentokrát podívá doslova celý svět. Pro české fanoušky bude závody živě přenášet Nova Sport, globálně pak půjde zhruba o 25 stanic v čele s Eurosportem. V přímém přenosu nebo ze záznamu tak mostecký závod mistrovství světa superbiků zhlédne zhruba 250 milionů diváků od Evropy až po Nový Zéland.

Těch, kdo si budou moci vychutnat atmosféru víkendového závodu Mistrovství světa na místě, bude tentokrát méně, než jsou v Mostě zvyklí. V dlouhé historii okruhu nebyly výjimkou ani akce s návštěvností přes sto tisíc návštěvníků.

Nejznámější z nich byly závody Interserie, které se v Mostě jezdily od roku 1979. Pro občany tehdejšího Československa a přilehlých východoevropských zemí se jednalo o unikátní šanci vidět v akci slavné sportovní vozy vrcholné kategorie Skupiny 6, nebo Skupiny C, v nichž soutěžily sportovní prototypy Porsche 917, Ford C100 a další.

Za jejich volanty usedali piloti-gentlemani, vítězové 24h Le Mans a závodníci Formule 1 jako Henri Pescarolo, Klaus Ludwig nebo potomek výrobců italských těstovin Paolo Barilla. V osmdesátých letech závody navštěvovaly stovky tisíc diváků a útlum přinesla až porevoluční doba a také zastarávající koncepce. Přesto se dnes již legendární závody v Mostě udržely až do roku 2003.

Mezi další divácky atraktivní podniky patřilo také Mistrovství Evropy silničních motocyklů, které se na severu Čech jezdilo v letech 1987 až 2007 a pro mostecký okruh znamenalo vstup do velkého motocyklového světa. V Mostě se představili například Loris Capirossi, Valentino Rossi, Andrea Dovizioso a samozřejmě i bratři Smržové. V roce 1998 závodní víkend doplnil Světový pohár Sidecar.

Od roku 1993 se píše historie Czech Truck Prix, dosavadního nejprestižnějšího mosteckého závodu, který zároveň patří mezi top sportovní a motoristické akce v ČR. Závodní víkend je okořeněn tradičním soubojem českých a německých jezdců a fotbalovou diváckou atmosférou.

České týmy mají v seriálu velkou tradici a často bojují o přední umístění. Závody kamionů jsou divácky velmi atraktivní, jádro startovního pole nyní tvoří německé značky MAN a Iveco, ale i české týmy jsou stále pojmem, ať už se jedná o jméno Frankieho Vojtíška na LIAZ nebo současný tým BUGGYRA Racing v čele s Adamem Lackem.

Díky atraktivnímu profilu trati si Most oblíbili i jezdci německé série ADAC GT Masters. Jedná se o závody, které na mostecký okruh přivedly profesionální tovární piloty značek Audi, Mercedes, Lamborghini nebo BMW.

Třicítka supersportovních vozů závodí ve dvou hodinových sprintech se střídáním dvou týmových jezdců, z nichž jeden je vždy profesionál a druhý amatér. Atraktivní pit stop doplňuje ohromující zvuková kulisa a samozřejmě impozantní vzhled.

WorldSBK se tak začátkem srpna stane historicky prvním závodem mistrovství světa na mosteckém okruhu. Během závodního víkendu se pojednou dva závody (so/ne) a na startovním roštu bude ve třech kategoriích startovat sedm českých jezdců.

Nejrychlejší třída sériových silničních motocyklů, nový asfalt a další úpravy, které si vyžádalo pořádání mistrovství světa, slibuje napínavou podívanou i nový traťový rekord. Mostecký autodrom navíc získal smlouvu na pět sezón, takže se motorističtí fanoušci mají určitě na co těšit i v následujících letech.

2.8.2021 9:15| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist