Morgan EV3 (2016): vývojový prototyp elektrické tříkolky v české světové předpremiéře

Oficiálně se bateriemi poháněný 3 Wheeler představí v Goodwoodu, díky vřelým vztahům českého zastoupení s výrobcem jsme si však prototyp „osahali“ o pár dní dříve.

Pokud opomeneme domácí značku Škoda, nestává se příliš často, abychom měli možnost podívat se na nějaký vůz dříve než zbytek světa a to ani v případě malosériových výrobců formátu britské manufaktury Morgan Motor Company. Přesně tohle se však stalo.

České zastoupení Moganu dostalo v rámci svých nadstandardních vztahů s centrálou možnost zapojit se do testování předprodukčního prototypu elektrické varianty tříkolky 3 Wheeler s označením EV3 a neváhalo se o své zkušenosti a poznatky ze zkoušek podělit.

V případě, že si právě klepete na čelo a ptáte se, proč by měl být jeden z nejryzejších automobilů na světě zprzněn elektromotorem a akumulátory, když jeho v přídi umístěný dvouválec S&S Cycle lze směle považovat za srdce i duši této tříkolky, odpověď je jednodušší než by se mohlo zdát.

Morgan (stejně jako další automobilky) řeší nesmyslné pokutování CO2, které neslouží k jinému účelu než dodatečnému zdanění motoristů za právo užívat svůj vůz. Zašlo to až tak daleko, že se na britskou firmu začali obracet samotní zákazníci s prosbou o stavbu elektromobilu, především pak ze zemí, kde jsou elektromobily dotovány a auta s klasickým spalovacím motorem naopak extrémně zatěžována dalšími dodatečnými daněmi (třeba Dánsko) či lidé perzekuováni úřady v případě vlastnictví luxusního auta (Itálie, zajímá-li vás to konkrétně).

Britové tyto žádosti nezamítli a místo toho se začali touto myšlenkou seriózně zabývat. Volba padla na 3 Wheeler jako na nejjednodušší stroj v nabídce. Původní vidlicový dvouválec o objemu 2,0 litru a výkonu 83 koní a točivém momentu 140 newtonmetrů musel pryč a místo něj se u zadního kola objevil elektromotor nabízející 75 kilowattů, tedy 102 koňských sil.

Napájí jej sada lithium-iontových akumulátorů s napětím 120 V a neznámé kapacity, výrobce však pracuje na tom, aby dojezd na jedno dobití činil 240 kilometrů. S ohledem na zaměření vozu bude tato hodnota nejspíše dostatečná, přičemž už nyní (v testovacím režimu) auto s přehledem zvládá akční rádius 200 km.

Akumulátory jsou zčásti umístěny ve středovém tunelu mezi cestujícími a pár jich našlo své místo i v přídi, navíc pro pohon běžných systémů v tříkolce zůstala i původní baterka. Zatímco původní benzínový model měl hmotnost 525 kg, elektrická verze se podle plánů dostane výrazně níž. S váhou 450 kg by se měla vylepšit její výkonová hmotnost ze 156 na 227 koní na tunu.

Oficiální měření dynamiky prozatím neproběhlo, zástupci českého Morganu nicméně říkají, že auto pocitově nejede o nic hůře než benzínové provedení a ve výsledku asi ani nebude překvapivé, když EV3 standardní 3 Wheeler po všech stránkách překoná.

Cena Morganu EV3 prozatím stanovena nebyla. Vývoj auta nebude dokončen dříve než v příštím roce a s prodejem se počítá ke konci roku 2016. Světová premiéra auta proběhne už tento pátek na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

22.6.2015 1:05| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist