autoweb.cz > Fiat > Modernizovaná italská dodávka získala šmrnc. Projeli jsme se v novém Fiatu Scudo
Modernizovaná italská dodávka získala šmrnc. Projeli jsme se v novém Fiatu Scudo
Italská automobilka si oslavy svého výročí nemohla přát v lepší čas. V tomto roce se jí daří na poli osobních aut s nárůstem přes dvacet procent a neméně úspěšná je také mezi užitkovými vozy. Tam je největším tahounem Fiat Ducato s více než 600 prodanými kusy. Obří dodávka společně s menším Fiatem Scudo a Doblò prošly modernizací, která přinesla výraznější design i technologie. V rukávu má ještě další novinky.
Nový model i verze
Fiat se chystá v průběhu tohoto října představit speciální edice pro své dodávky. Na tiskové konferenci zároveň prozradil, že ještě do konce tohoto roku chystá představit novou Grande Pandu, která sice stylem bude vycházet ze svého jmenovce, nicméně o pohon se bude zpočátku starat výhradně elektromotor, až později se objeví hybridní verze. V dalším roce bude navíc k mání nová pětistovka s označením Ibrida. Tím přísun novinek nekončí.
Stávající legenda mezi malými osobními auty Fiat Panda se dočkala v pořadí již druhé modernizace. Poslední třetí generace je na trhu už neuvěřitelných třináct let, a tak bylo na čase přizpůsobit kapesní automobil dnešním trendům. To znamená hlavně přísun nových bezpečnostních asistentů a s tím spojenou vyšší cenu. Ta startuje na 359 900 Kč.
Celkem tři motorizace
V rámci prezentace jsme měli možnost si také krátce vyzkoušet modernizované dodávky. Osobně jsem sáhl po novém Scudu, a to ve variantě se slabším naftovým dvoulitrem a pro srovnání i s elektromotorem. U nás jsou obě zmiňované motorizace dostupné ve verzích L2 i L3. Kratší rozvor nabízí navíc ještě benzinovou patnáctistovku, nicméně pouze v provedení Van za 745 tisíc bez DPH.
Za turbodiesel o výkonu 144 koní si účtuje 805 tisíc bez daně, zatímco silnější alternativa vyjde na 885 tisíc. Elektrická verze se silou 136 koní a baterií o kapacitě 50 kWh je pak dražší o dalších deset tisíc korun. Komu by nestačil dojezd kolem 223 kilometrů, může si připlatit 160 tisíc za větší 75kWh akumulátor, který vzdálenost prodlouží o dalších 130 kilometrů.
K dispozici je vedle zmiňované varianty Van také šestimístné Polokombi a u slabšího naftového čtyřválce ještě Polokombi Flexi se sklopnou přepážkou.
Zaměřeno na praktičnost
Nové Scudo má vedle odvážnějšího designu přední části i modernější palubní desku, kde dominantou je větší středový displej o velikosti 10 palců. Zároveň se s modernizací rozšířila standardní výbava například o dešťový senzor, rádio i řadu bezpečnostních asistentů.
Důležitější je ovšem fakt, že si zachovává svou praktičnost. I v kratší verzi pojme v nákladním prostoru tři europalety a jeho interiér je řešený tak, aby se snadno udržoval. Obzvlášť to bylo znát u mnou testované verze se slabším naftovým motorem. Všude kolem mne dominovaly tvrdé plasty a i na volantu bylo znát, že se tady hraje spíše na funkčnost než estetiku. Prostě v první řadě bytelnost, a tak to má u pracovních vozů být.
Neznamená to ale, že by byl vnitřek ohyzdný, naopak jsem se v něm cítil velmi dobře. Je jednoduše řešený a vše je takzvaně na svém místě. Zároveň jde nové Scudo s dobou a nabídne digitální přístrojový štít. Potěšila i nová obrazovka s velmi dobrým rozlišením a přehledností. Skvěle se na ní zobrazovala parkovací kamera.
Řazení jak z jiné kategorie
Jak je u dodávky zvykem, sedí se tu poměrně vysoko a do výhledu zasahuje masivnější áčkový sloupek. Samotné sezení mi díky tužšímu sedadlu i tvarování přišlo poměrně pohodlné, trochu jsem si ale musel zvykat na sedák, který mi mírně nadzvedával stehna a já nemohl najít žádnou páčku, abych to mohl upravit.
Výhrady naopak nemám k řízení. Posilovač je nastaven tak akorát, aby dovoloval snadnou manipulaci ve městě a zároveň poskytl dostatečnou tuhost při jízdě na klikatých silnicích. Překvapilo mě, že se v ten moment Fiat nijak výrazně nenakláněl a působil stabilním dojmem, za což si podvozek zaslouží náležitou pochvalu.
Ještě více na mě zapůsobil právě naftový motor, který se pojil s manuální šestistupňovou převodovkou. I přesto, že šlo o slabší vydání, jeho reakce na plynový pedál a chuť zrychlovat byla osvěžující. Celkový pozitivní dojem ještě dotvářelo velmi přesné řazení. Na dodávku až nezvyklé.
Stylem nervózního kurýra jsem se dostal na spotřebu 8,8 litrů. Podle výrobce to zvládne o zhruba litr a půl úsporněji.
Princ a chuďas
S pozitivními pocity jsem přesedlal do plně elektrické verze. Ta byla načančaná příplatky a vnitřek už vypadal o něco „luxusněji“. Volant v kůži, stříbrné prvky, uzavíratelná schránka na středu palubky, automatická klimatizace a zpětné zrcátko s kamerou dávalo znát, že tady se na výbavě nešetřilo. Subjektivně vzato se mi v tomto provedení přeci jen Fiat Scudo zamlouval více, nicméně při pohledu do ceníku bych těch příplatkových několik desítek tisíc oželel.
A jsou tu i jiné rozdíly. Po prvních metrech bylo jasné, že tahle verze je o něco těžší. Na druhou stranu to přineslo i odlišnější projevy podvozku. Zdálo se mi, že na stejné trase pocitově zvládá nerovnosti lépe a nejsou tak cítit, ale za to bylo o nich více slyšet. Jízda tak byla o něco komfortnější.
Elektromotor ve srovnání s „nafťákem“ byl o něco akčnější, ačkoli rozdíl nebyl až tak markantní, jak by se možná čekalo. Reakce na pravý pedál byla velmi rychlá a ani na nedostatek výkonu jsem si nestěžoval. Navíc lze u něho nastavit intenzitu rekuperace skrze pádla pod volantem, škoda že nedokáže suplovat brzdy.
Podle výrobce ujede mnou zkoušená verze kolem 350 kilometrů, za předpokladu, že se spotřeba bude pohybovat okolo 24 kWh. S klidnou nohou jsem se k této hodnotě přiblížil, ale bez většího soustředění jsem se dostal až na 29 kWh.
Dobrý pracant s hezkou vizáží
Nový Fiat Scudo zaujme novým ostřejším vzhledem i zpracováním. Jeho hlavní předností je ovšem praktičnost, kvalitní zpracování a podle mého krátkého seznámení i velmi dobré jízdní vlastnosti. Výhodou je široký výběr verzí, ať už jde o velikost, tak i vnitřní uspořádání, kdy dokáže převézt až šest osob.
V neposlední řadě v jeho prospěch hovoří široký výběr motorizací a také fakt, že i přes sílící snahu o ukončení prodeje spalovacích motorů si ve svém portfoliu stále zachovává turbodiesel, a to ve dvou výkonových variantách.