autoweb.cz > BMW > BMW M5 > Model S se silou M5 a další plány Tesly
Model S se silou M5 a další plány Tesly
Elon Musk, spoluzakladatel PayPalu a šéf americké automobilky Tesla Motors, mluvil u příležitosti premiéry nové předsériové veze Modelu S o budoucnosti značky. Tesla ještě letos ukáže první obrázky svého třetího vozu, crossoveru Model X. Naživo se auto představí v lednu příštího roku na detroitském autosalonu. Musk také prozradil, že chystaný sedan Model S dorazí příští rok na trh ve dvou výkonových verzích. Silnější model bude se stovkou za 4,6 sekundy soupeřem německých supersedanů jako je BMW M5, další detaily však zatím neznáme.
O Modelu X jsme slyšeli už dřív, poprvé však máme v ruce oficiální informace. „Pro premiéru auta nadešel správný čas,“ řekl Musk. „Viděl jsem nejnovější návrh designu a jsem s ním velmi spokojen.“ Šéf Tesly slíbil spousty prostoru v interiéru a karoserii spojující styl SUV s praktičností MPV. Velkoprostorový vůz je podle něj vhodným dalším krokem, mnoho zákazníků reagovalo pozitivně na fakt, že také menší Model S dostane k pěti standardním sedadlům dvě další nouzová, vhodná pro mnalé děti, otočená proti směru jízdy.Výroba druhého vozu v bývalé továrně Toyoty ve Fremontu (NUMMI) by neměla být problém. Tesla buduje výrobní linku tak, aby byla velmi flexibilní, a stejná je platforma Modelu S, kterou bude Model X sdílet. Pokud ve výčtu postrádáte sportovní Roadster, ten staví v Británii Lotus. Jeho výroba navíc pomalu končí.
Modelu S zatím pomalu míří na trh. Tesla Motors má zálohy na šest tisíc vozů, auto je tedy vyprodané na celý rok 2012. „Bude lepší, než si kdokoli myslí, že podobné auto být může,“ slibuje Elon Musk. „Naším cílem bylo postavit nejlepší auto, nejen nejlepší elektromobil.“ Model S bude mít sedm sedadel a dva velké zavazadlové prostory – jeden vpředu a jeden vzadu. Tesla slibuje také nízké těžiště, díky bateriím v podlaze by mělo bý dokonce níž než u srovnatelných sportovních vozů.Elektrický sedan bude k dispozici ve čtyřech verzích. Nejlevnější z nich vyjde na padesát tisíc dolarů a na jedno nabití ujede 260 kilometrů, každá další varianta má stát o deset tisíc dolarů víc. Majetnější zákazníci mohou připlatit za dojezd 370 kilometrů, případně 480 kilometrů. O dalších deset tisíc dráž vyjde zmiňovaná výkonnější verze, jejíž dojezd bude rovněž 480 km. V nabídce se objeví také sada aerodynamicky optimalizovaných dílů, které přidají k dojezdu dalších pár procent (až 30 km).Dobíjení by mělo při použití speciální nabíječky trvat pouhou hodinu u verzí s nejdelším dojezdem. Auto je navíc zkonstruované tak, aby šla jeho baterie automaticky vyměnit – odmontování trvá necelou minutu. Ať už se tedy ujmou ryhclonabíjecí, nebo vyměňovací stanice, u Tesla Motors jsou připravení.
Přepočítávat evropské ceny přímo podle kurz dolaru by nebylo rozumné, auta tu budou stát víc. Přesná čísla se dozvíme na jaře příštího roku. Spíš než seznam základní výbavy bude zřejmě dlouhý výčet příplatků. Model S dostane velký sedmnáctipalcový dotykový displej a dokáže využívat sítě 4G. Navigace bude používat Google Earth a systém se dorozumí s iPhony i přístroji s Androidem.
autoweb.cz