autoweb.cz > Dopravní nehody > Mlhovkáři zaviní ročně 300 000 nehod!
Mlhovkáři zaviní ročně 300 000 nehod!
Britská pojišťovací společnost Swiftcover přišla se studií, podle které zaviní až 300 000 nehod ročně řidiči, kteří použili mlhová světla v rozporu se zákonem – tedy i jindy než za snížené viditelnosti v důsledku mlhy, deště nebo sněžení. Proč nás zajímá zrovna studie z anglických silnic? Protože „mlhovkářů“ je spousta i u nás, zejména pak mezi mladšími řidiči.
To potvrzuje i studie společnosti Swiftcover, ze které vyplývá, že 14 procent motoristů zapíná mlhovky jen proto, že je to „cool“ a že to vypadá dobře. Mezi řidiči ve věku do 34 let jich to dělá skoro čtvrtina! Ve věku nad 35 let pak ale jen asi 3 % dotázaných.
V Británii jezdí s mlhovkami v dobré viditelnosti prý až tři miliony řidičů a podle analýzy Swiftcover zaviní „mlhovkáři“ až dva miliony krizových situací, ve kterých může dojít k nehodě, ale řidiči jí zabránili.Největší nebezpečí v rozsvícených mlhovkách za dobré viditelnosti je to, že oslňují ostatní účastníky provozu a znemožňují jim lepší orientaci. Zadní mlhovky způsobují, že řidiči vzadu včas nereagují na rozsvícená brzdová světla a nedokážou správně vyhodnocovat situaci před vpředu jedoucím autem. Přední mlhovky pak zase dokáží řidiče oslnit natolik, že přehlédne jinou překážku na silnici – například patník, ale také třeba chodce nebo zvíře.
Řidiči ale také uvedli, že svítí mlhovkami proto, že jsou jejich standardní světla nevýkonná nebo také proto, že lépe vidí špatně označenou krajnici a dopravní značení. Zadními mlhovkami prý také upozorňují za nimi jedoucího řidiče, že se na ně moc lepí.Studie společnosti Swiftcover ukazuje, že řidiči skutečně neumí svá světla správně používat. O tom bychom mohli z našich silnic vyprávět (blinkry jsou pak kapitola samostatná)… Nyní by bylo dobré se zaměřit, zda je také efektivní celodenní svícení. Některé země ho totiž již zrušily, protože nepřineslo žádné zlepšení v oblasti bezpečnosti a plynulosti provozu.
Dalibor Žák