autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi Outlander > Mitsubishi Outlander PHEV: Vylepšeným plug-in hybridem po „zeleném“ Rakousku (první jízdní dojmy)
Mitsubishi Outlander PHEV: Vylepšeným plug-in hybridem po „zeleném“ Rakousku (první jízdní dojmy)
Rakousko má nálepku hodně „zeleně“ smýšlející země. Vždyť kde jinde dostanete společně s pokutou za překročení nejvyšší povolené rychlosti také ekologickou přirážku? Stejným metrem se však měří i vozidlům šetrným, takže argument, že jste se nechali radarem vyfotit v hybridu, neobstojí. Zkrátka platíte dvakrát.
Přesto se nenajde na světě vhodnější místo, kde otestovat hybridní novinku automobilky Mitsubishi. Neustálý strach z byť jen minimálního překročení rychlosti a celkově uvolněnější tempo provozu je jako ušité na míru hybridním vozidlům. Mitsubishi se právě nezvykle dlouhou cestou do Rakouska rozhodlo nechat nás poprvé ochutnat vylepšený Outlander PHEV.
Plug-in hybridní verze Outlanderu dostala do vínku mnoho vylepšení. Hlavní změna se udála pod kapotou, kde dvoulitrový motor nahradil atmosférický čtyřválec s objemem 2,4 litru. Nestává se často, tím spíš v dnešní době, aby auto během modernizace či mezigeneračně dostalo větší motor.
Jednotka nabízí relativně skromných 135 koní výkonu a točivý moment 211 Nm při 4 500 ot./min., nicméně důvod takto nízkých hodnot je nasnadě – motor pracuje v Atkinsonově cyklu (do 80 % zatížení), který je vhodnější pro aplikaci v hybridu.
Vedle zvětšení a posílení spalovacího motoru došlo k 10% nárůstu výkonu zadního elektromotoru na konečných 95 koní a 195 Nm a zvětšení kapacity hlavní baterie o 15 % na celkových 13,8 kWh. Přední elektromotor nabídne výkon 82 koní a točivý moment 137 Nm. Celkový systémový výkon tak činí 224 koní při deklarované kombinované spotřebě 1,8 l paliva na 100 km a 14,8 kWh elektrické energie.
Současně se modernizoval i systém řízení hybridního pohonu a zrychlilo se nabíjení akumulátoru. Na 80 % kapacity se prostřednictvím rychlodobíjení CHAdeMO dostanete během 25 minut. Z běžné zásuvky 230V/10 A nabijete baterii za 5,5 hodiny, pomocí kabelu Mennekes 230V/16 A potom ukrojíte z času potřebného k nabití dvě hodiny.
Nabíjet můžete i bez vnějšího zdroje energie pomocí spalovacího motoru, kdy se na 80 % kapacity dostanete za 40 minut při stojícím vozidle. Samozřejmostí je také možnost rekuperace energie při brzdění. Páčkami pod volantem lze volit mezi pěti stupni rekuperace. Pokud jste zvyklí s autem plachtit, můžete rekuperaci vypnout úplně, opět páčkami pod volantem.
Outlander je vybaven také aplikací Mitsubishi Remote Control pro operační systémy Android a iOS, která umožňuje nejen sledovat stav vozidla, tj. světla, dveře nebo nabíjení, ale také nastartovat časovač nabíjení nebo ovládat časovač vyhřívání či chlazení kabiny. Ovládat klimatizaci či topení lze i během nabíjení akumulátoru.
Šikovnou novinkou na palubě hybridního Outlanderu je dvojice 230voltových zásuvek s příkonem 1 500 W, které umožňují napájení běžných externích spotřebičů. Sluší se ještě dodat záruční podmínky na akumulátor. Činí 8 let nebo 160 000 km, přičemž je po tuto dobu zaručena kapacita minimálně 70 %.
Příjemným vylepšením je také zvýšení maximální rychlosti, kterou je Outlander PHEV schopen vyvinout čistě na elektřinu. Místo původních 120 km/h nyní dokáže upalovat 135 km/h, tedy na hranici dálničního limitu (s ohledem na nepřesnost rychloměru).
V režimu EV dokáže Outlander zrychlovat velmi obstojně, prakticky si vystačíte jenom s elektřinou. Pokud tedy auto chcete používat v režimu nabít doma, dojet do práce čistě na elektřinu a v práci opět dobít na cestu domů, nic vám nebrání v tom, abyste klidně vyrazili po dálnici. Jakmile snad budete požadovat maximální výkon, stačí jenom stisknout spínač pod maximální polohou plynového pedálu.
Jakmile poctivě nabíjíte, což je ostatně smyslem vlastnictví plug-in hybridu, není problém dosáhnout pohádkové spotřeby paliva. Zhruba třicetikilometrový úsek městem a okreskami jsem zvládl absolvovat se spotřebou 0,4 l/100 km, přičemž v akumulátoru zbývala ještě čtvrtina energie.
Tisícikilometrovou trasu z Prahy do Kaprunu a zpět potom PHEV urazil za 7,9 l/100 km, přičemž motor nebyl vůbec zajetý! Auto mělo najeto jednotky kilometrů. Pro srovnání, předchozí Outlander PHEV, který nás doprovázel, dosáhl na chlup stejné spotřeby, navíc ale s rakví na střeše.
Vedle slušné spotřeby paliva i na dlouhé trase bez možnosti nabíjení projevil nový Outlander PHEV také schopnost konejšit svoji posádku pohodlím a hlavně příjemným tichem na palubě. Přestože mám ve zvyku všude pospíchat a hybridní SUV není úplně autem, které ve mě vyvolává cestovní horečku a touhu svižně zdolávat tisíce kilometrů, v Mitsubishi Outlander PHEV na rakouských dálnicích a horských okreskách tak nějak všechno perfektně zapadalo do sebe. Pro jednou jsem nikam nepospíchal a vůbec mi to nevadilo.