autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi letos ukončí výrobu v Evropě
Mitsubishi letos ukončí výrobu v Evropě
Holandský závod Netherlands Car B.V. (NedCar), který pro Mitsubishi staví modely Colt a Outlander, ukončí ještě letos výrobu. V současnosti běží na čtvrtinu své dvousettisícové kapacity a zájem o jeho modely dál klesá. Colt navíc brzy nahradí jednodušší a levnější Mirage, vyvinutý pro celý svět, který se bude stavět v Asii. Přestože také Outlander netrpělivě čeká náhradníka, ukončení výroby v Holandsku nemusí nic znamenat, v Evropě se vyrábí jen verze pro místní trhy a Mitsubishi může auto (a Citroën C-Crosser a Peugeot 4007 s ním) dovážet odjinud.
NedCar nevyrábí už ani pět procent z 1,1 milionu aut, která Mitsubishi prodá po celém světě. Analýzy navíc naznačují, že evropský trh s novými auty čeká jen další pokles, a vývoz je krajně obtížný kvůli nevýhodným směnným kurzům i vysokým výrobním nákladům. Pro samotné Mitsubishi je Evropa stále méně významným odbytištěm. Před pěti roky tu Japonci prodali 340 tisíc aut, vloni to bylo už jen 218 tisíc. Automobilka se v současnosti soustředí na posilování výrobních kapacit pro Čínu a Brazílii.Oznámení o zavření továrny předcházela dlouhá jednání s holandskou vládou i odbory. Přestože výroba Outlanderu i Coltu skončí do konce roku, Mitsubishi slíbilo úřadům i patnácti stovkám zaměstnanců, že udělá vše pro zajištění budoucnosti továrny. Automobilka hledá závodu nového majitele.
Ten by byl už několikátý, NedCar začal fungovat v roce 1967 pod křídly značky DAF, kterou v polovině sedmdesátých let i s holandskou továrnou převzalo Volvo. Švédové tu v roce 1991 spolu s holandskou vládou odstartovali společnou výrobu S40, V40 a modelu Carisma od Mitsubishi. Od roku 2001 drží sto procent podniku Japonci. Volvo vyklidilo pole v roce 2004, kdy jeho auta nahradil na likách Smart ForFour. Jeho produkce však skončila už v roce 2006.