autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart
Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Krátce po sobě se nám v redakci sešlo Subaru Impreza WRX 265 a Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart. Bohužel se obě auta nepotkala ve stejném termínu, což by nabízelo přímo ukázkový srovnávací test. Ale i tak si je můžeme porovnat přímo, neboť zážitky z Imprezy WRX 265 byly ještě dost silné, aby nám zůstaly během ježdění s Lancerem Ralliart na paměti.
Jak to vypadá?
Mitsubishi Lancer Sportback je „sportovním“ označením hatchbacku, karosářské varianty „obyčejného“ Lanceru, který je nám znám jako sedan. Jméno Ralliart ale skrývá větší výkon a více zážitků, stejně jako jméno WRX pro Subaru. Nejedná se tedy o vrcholný model Evo X, ovšem jisté geny jsou z auta cítit.
Na první pohled zaujme Mitsubishi Lancer Ralliart zvláštním mixem divokých detailů v podobě kapoty s průduchy, dominantní masky chladiče, akčního zadního nárazníku s difuzorem a křídla, ale podívejte se zdálky a nebýt výrazné bílé barvy, klidně byste si Lancer Ralliart spletli s obyčejným hatchbackem. A stejně, jako v případě Imprezy WRX 265, to může mít pro někoho jisté kouzlo.
Uvnitř je přístrojová deska dobře známá z obyčejného Lanceru, verze Ralliart se odlišuje vlastně jen sportovními sedačkami, dvouspojkovou převodovkou TC-SST s pádly pod volantem a ovladačem nastavení středového diferenciálu. Když už jsme u toho interiéru, stejně jako v Impreze WRX si tu nelze najít úplně dokonalou pozici za volantem. Jenže zatímco v Impreze mi připadal volant příliš nízko, zde bych ho chtěl mít blíže k tělu. Ani kvalita materiálů v interiéru není bůhvíjak prémiová. Za 839 900 korun sice máte právo očekávat víc, ale tady jde hlavně o techniku. A oba soupeři, jak Impreza WRX 265, tak Lancer Ralliart, si nemají v kvalitě interiérů co závidět…
Co je pod kapotou?
Mitsubishi Lancer Ralliart má vpředu napříč uložený dvoulitrový čtyřválec, který ze sebe pomocí turbodmychadla doluje 240 koní výkonu a 343 Nm točivého momentu. Převodovka TC-SST možná bude trnem v oku všem puristům, ale díky jejímu rychlému chodu a dobře dosažitelným pádlům pod volantem dosáhnete právě s touto dvouspojkovou převodovkou při rychlé jízdě velmi uspokojivých výsledků. A protože jsem z rozmístění pedálů a pozice za volantem obyčejného Lanceru s manuální převodovkou nebyl zrovna nadšený, věřím, že právě volba převodovky TC-SST byla ze strany Mitsubishi správná.
Jak to jezdí?
Obyčejné Mitsubishi Lancer nás překvapilo svým nadšeným chováním na okreskách a to je přesně to místo, kde bude Lancer Ralliart excelovat. Jeho řízení je velmi mechanické, přesné, rychlé a se spoustou zpětné vazby. Je radost vodit tohle auto zatáčkami a cítit, jak pod vámi pracuje a posílá vám do dlaní důležité informace.
Zásoba přilnavosti je téměř nevyčerpatelná a když přepnete nastavení středového diferenciálu do polohy „Tarmac“, tedy asfalt, bude posílat mezi nápravy výkon 50/50 a vy se při pečlivé práci s plynem a řízením dočkáte překvapivě neutrálního vyvážení. Příliš agresivní přístup však povede k nedotáčivosti a to dosti výrazné. Zbylé režimy „sníh“ a „štěrk“ prakticky nepoužijete, protože i na mokré a kluzké silnici je vyvážení v režimu „asfalt“ nejlepší.
Zatímco najít rozdíl mezi chováním Imprezy WRX 265 a Lanceru Ralliart na okreskách je těžké a vyžadovalo by to pečlivé zkoumání obou aut současně za stejných podmínek, na dálnici a při denním ježdění si u Mitsubishi Lancer Ralliart všimnete jedné zvláštnosti – nekultivovanosti. Auto je velmi hlučné, drnčí, motor má nevytříbený chod a převodovka vydává podivné hučivé zvuky. V základním nastavení je odezva motoru vlažná, převodovka řadí cukavě a toho se zbavíte jen přepnutím auta do sportovního režimu, kdy sice lépe reaguje na přidání plynu, ale zase potom žere příšerná kvanta benzínu, jako by měl pod kapotou špatně naladěný osmiválec. A pocitově není Lancer Ralliart tak rychlý jako Impreza WRX 265.
Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Opravdu vážným nedostatkem na Mitsubishi Lancer Ralliart jsou ale jeho brzdy. Byl jsme se s Lancerem projet krátce po okruhu v Mostě a účinností brzd jsem byl vysloveně zklamán. Takové brzdy by stačily pocitově tak na Daewoo Matiz, ale ne na rychlý hatchback s výkonem 240 koní. No, svou roli v tom bude mít jistě i poměrně vysoká hmotnost 1670 kg. Už po jednom rychlejším kole brzdy prostě zvadly a ani na okresce, kde přeci jen nedostane brzdová soustava tolik to těla, je její odolnost a účinnost velmi diskutabilní.
A ještě jedna věc: může mi někdo vysvětlit, proč Lancer Ralliart při couvání tak otravně pípá? Ne, to nebyl parkovací senzor (není ve výbavě), to byl příšerně otravný pípavý zvuk, který se začal ozývat při zařazení zpátečky a dělal z každého parkování noční můru.
Mám si to koupit?
Jestli nechcete vyhazovat 1 359 900 korun za Evo X MR, tak klidně. Dostanete 80 % zážitků za 60 % peněz. Ve výbavě máte všechno důležité a pokud se rozšoupnete a připlatíte si 110 000 korun za Premium Pack, dostanete povedená anatomická sedadla, Bluetooth, bezklíčový přístup a velmi výkonné audio Rockford Fosgate.
Se spotřebou se při normálním ježdění budete pohybovat kolem 12 litrů, při občasných výletech počítejte s číslem 15 litrů. Spotřeba pneumatik pak závisí především na vašem stylu jízdy. Jen si ale nechte stranou nějaké peníze na lepší brzdovou soustavu…
Verdikt
Pokud se rozhodujete mezi Subaru Impreza WRX 265 a Mitsubishi Lancer Ralliart, asi příliš neřešíte spotřebu paliva a pneumatik, která vás u obou aut nepotěší. Sám bych se těžko rozmýšlel, které z těchto dvou aut bych si koupil. Možná by mi přeci jen víc seděla Impreza WRX 265, protože je rychlejší jak pocitově, tak papírově. A má zajímavý výbušný charakter. Nakonec ale stejně budou rozhodovat vaše preference a náklonnost k té či oné značce, protože obě auta jsou si velmi blízko.
Čtěte také test: Subaru Impreza WRX 265
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,1 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková TC-SST |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 177 kW/240 koní při 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 343 Nm od 2500 do 4725 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 143,7 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,9 / 8,1 / 10,2 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 55 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4585 |
Šířka (mm) | 1760 |
Výška (mm) | 1515 |
Rozvor náprav (mm) | 2635 |
Provozní hmotnost (kg) | 1670 |
Celková hmotnost (kg) | 2045 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 839 900 Kč |